02145323 02191004043

مارماریس یا آنتالیا؟ کدام برای سفر مقصد بهتری است؟

تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
تورهای ويژه سپهران سیر
مجله گردشگری سپهران 22 اردیبهشت ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

اگر بخواهید برای اولین‌بار سفری گردشگری به یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه داشته باشید، ابهامات زیادی در ذهن دارید؛ ازجمله اینکه بین دو شهر مارماریس یا آنتالیا که از شهرهای توریستی معروف این کشور هستند، به کدام یک از این دو شهر سفر کنید تجربه‌های هیجان‌انگیزتری منتظرتان خواهد بود و رستوران‌ها، سواحل، مراکز خرید، اقامتگاه‌ها، جاذبه‌های تاریخی و توریستی کیفیت بهتری دارند. در این مقاله اطلاعات کاملی را درباره وضعیت آب‌وهوا، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، تنوع غذایی، هزینه سفر، سواحل هر دو شهر، جاذبه تاریخی، زندگی شبانه، مراکز خرید و تفریحات آوردیم. این اطلاعات بر اساس نظر مسافران درباره آنتالیا یا مارماریس جمع‌آوری شده است و به شما در تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد.

بررسی آنتالیا و مارماریس از نظر آب‌ و هوا

آب‌وهوا و طبیعت دو مؤلفه اصلی هستند که وجه تمایز و تفاوت شهرهای مختلف محسوب می‌شود. این مسئله درباره دو شهر آنتالیا و مارماریس کمی متفاوت است و به‌سختی می‌توان تصمیم گرفت آب‌وهوای کدام دلپذیرتر خواهد بود. مارماریس و آنتالیا هر دو شهری ساحلی هستند، آب‌وهوایشان تحت‌تأثیر جریانات دریای مدیترانه قرار دارد و آب‌وهوایی معتدل و مرطوب دارند. به‌خاطر همین آب‌وهوا در پاسخ به این پرسش که «آنتالیا بهتره یا مارماریس» نقش چندانی ندارد. مقایسه آنتالیا و مارماریس برای تور نوروزی را انجام داده‌ایم، اما در ادامه مقایسه کوچکی به صورت کلی میان این دو انجام داده‌ایم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

آب‌وهوای آنتالیا معتدل و مرطوب است و معمولاً دمای هوا بین 7 تا 24 درجه قرار می‌گیرد. به‌خاطر مجاورت با دریای مدیترانه و اژه گرمای آفتاب ملایم بوده است و در آنجا خبری از گرمای شدید هوا نیست؛ بااین‌وجود حتماً از کرم ضد آفتاب و محصولات مراقبت پوستی استفاده کنید تا سلامت پوستتان حفظ شود. 

طبق نظر مسافران درباره مارماریس آب‌وهوای آنجا تفاوت چندانی با آنتالیا ندارد و هر دو تقریباً شرایط هوایی یکسانی دارند. آب‌وهوای مارماریس گرم و مدیترانه‌ای است و دمای هوا در سردترین روزهای سال به زیر صفر نخواهد رسید. اگر زمان سفر خود را به ماه‌های ابتدایی سال موکول کردید، در کنار لباس خنک، لباس گرم نیز داشته باشید؛ زیرا هوا پس از غروب آفتاب کمی سرد خواهد شد. 

در مجموع اگر می‌خواهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید، فصل پاییز برای سفر به مارماریس مناسب‌تر خواهد بود؛ زیرا هزینه بلیط کمتر است و حراجی‌های در این بازه آغاز می‌شود.

نمایی از شهر مارماریس

نمایی از شهر مارماریس

مقایسه غذاهای آنتالیا یا مارماریس

آنتالیا و مارماریس هر دو از شهرهای قدیمی و تاریخی ترکیه هستند و این مسئله در تنوع غذایی‌شان تأثیرگذار است. به‌خاطر همین شما با سفر به مارماریس یا آنتالیا مزه‌های لذیذی را خواهید چشید و این غذاها پاسخگوی سلیقه‌های متفاوت خواهد بود. اینکه غذاهای آنتالیا بهتر است یا مارماریس به ذائقه شما برمی‌گردد و نمی‌توان جواب دقیقی برای آن پیدا کرد؛ مثلاً اگر طرفدار غذاهای خمیری هستید، می‌توانید نان‌های سنتی مارماریس یا مانتی آنتالیا را امتحان کنید.

غذاهای آنتالیا ترکیبی از غذاهای مدرن و سنتی همه‌پسند است. شما در آنتالیا هم می‌توانید طعم خاطره‌انگیز غذاهای خیابانی را بچشید، هم به رستوران‌های شیک و مدرن این شهر بروید و هم در کنار تفریحات آبی غذایی دریایی را نیز امتحان کنید. برای‌ آنکه با ترکیبات غذاهای آنتالیا آشنا شوید در ادامه کوتاه و مختصر سه نوع از آن را معرفی کردیم:

۱-مانتی: ترکیب رب گوجه، تخم‌مرغ، آرد و گوشت با یکدیگر غذای لذیذ مانتی را می‌سازد. مانتی در واقع غذای مشترک ترکیه با بسیاری از کشورهای عربی است که این اشتراک نیز به حکومت عثمانی برمی‌گردد؛ زیرا به‌لحاظ تاریخی ترکیه امروز و بسیاری از کشورهای عربی بخشی از حکومت عثمانی بودند و اشتراکات غذایی زیادی دارند.

۲- لوفر: لوفر یکی از ماه‌های بزرگ دریای مدیترانه است که توسط صیادان از دریا صید می‌شود. شما می‌توانید این غذا را در ساحل مدیترانه سرو کنید و طعم غذاهای مدیترانه‌ای را در کنار ساحل بچشید.

۳- پیده: پیده یکی از غذاهای معروف رستوران‌های آنتالیا است و از ترکیب گوشت چرخ‌شده، پنیر تازه و اسفناج به‌همراه خمیر پخته می‌شود. اگر دوست دارید در دوراهی «مارماریس یا آنتالیا بهتره» به آنتالیا سفر کنید، آزمودن پیده را در رستوران‌های آنتالیا فراموش نکنید.

مارماریس نیز مانند آنتالیا از تنوع غذایی بی‌شماری برخوردار است که طعم لذیذ آن همواره مورد استقبال و توجه گردشگران قرار می‌گیرد. در مقاله‌ای بهترین رستوران های مارماریس را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد؛ اما برای تصمیم‌گیری راحت‌تر بین سفر به مارماریس یا آنتالیا براساس طعم و مزه دو مورد از غذاهای معروف مارماریس را آوردیم

۱-پیلاو: پیلاو، پیلاف یا همان پلو از غذاهای مشترک بین ما و مردمان مارماریس است. این غذا از ترکیب برنج، گوشت و ادویه پخته می‌شود و پیش از پخت برنج را با سایر ادویه‌ها تفت می‌دهند، به‌خاطر همین برنج رنگی قهوه‌ای دارد. پیلاو را می‌توانید در تمام رستوران‌های محلی مارماریس صرف کنید.

۲-کباب: کباب غذای مشترک اهالی آسیا است که تنوع زیادی دارد. اگر دوست دارید غذایی خیابانی را در ساحل جذاب مارماریس میل کنید، پیشنهاد می‌کنیم طعم کباب خیابانی این شهر را از دست ندهید. تکه‌های گوشت روی سیخ‌های بزرگ کباب می‌شود و بعد رستوران‌داران آن را روی نان تازه برای گردشگران سرو می‌کنید.

در هر دو شهر مارماریس یا آنتالیا می‌توانید تمام غذاهای سنتی و معروف کشور ترکیه را امتحان کنید و لذت ببرید. اگر می‌خواهید غذاهای ساحلی را صرف کنید، حتما به مارماریس بروید و اگر می‌خواهید تجربه سرو غذاهای دیگر شهرهای ترکیه را داشته باشید، حتما به سراغ رستوران‌های شیک آنتالیا بروید.

عکس غذای پیده یا پیتزای ترکیه ای

عکس پیده؛ غذای معروف آنتالیا

هزینه های سفر به آنتالیا بیشتر است یا مارماریس؟

عوامل زیادی در تعیین هزینه سفر به هر کشور و شهری نقش دارد و نمی‌توان برآورد دقیقی برای آن داشت. سفر به مارماریس یا آنتالیا نیز از این مسئله مستثنی نیست و هزینه‌های سفر به هریک از این دو شهر براساس فصل، زمان‌بندی سفر و تخفیف‌ها متفاوت خواهد بود. مثلاً اگر بخواهید بهار یا تابستان سفر کنید هزینه بیشتری را برای رزرو هتل و خرید بلیت خواهید پرداخت. چون این دو فصل گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند و مارماریس یا آنتالیا آب‌وهوای مطلوب‌تری دارند.

اگر برنامه‌ریزی سفر خود را به پاییز یا زمستان موکول کردید، هزینه‌های سفر کمتر است. در مجموع شما لازم است برای سفر به مارماریس یا آنتالیا هزینه بلیت، اقامتگاه، غذا، تفریحات و خرید سوغاتی از مثلا مراکز خرید مارماریس را مد نظر قرار دهید و برنامه‌ریزی‌های مالی مورد نظر را پیش از سفر داشته باشید. به‌خاطر همین هزینه سفر بیشتر از اینکه به شهر بستگی داشته باشد، به برنامه‌ریزی شما مرتبط است.

براساس نظر مسافران، در مارماریس یا آنتالیا هزینه‌ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند و برای یک سفر چهارنفره 2 هزار دلار به بالا نیاز خواهید داشت. با پرداخت این هزینه و بیشتر از آن می‌توانید سفری لاکچری و مفرح را تجربه کنید؛ هرچند که این هزینه نیز براساس تخفیفات و استفاده از حمل‌ونقل زمینی کمتر خواهد شد. مهم‌ترین مواردی که بخواهید برای سفر مد نظر قرار دهید، حمل‌ونقل شهری، پیدا کردن اقامتگاه و مراکز خرید خواهد بود.

بررسی مارماریس و آنتالیا از نظر سواحل

موقع تصمیم‌گیری درباره اینکه بالاخره آنتالیا بهتر است یا مارماریس، شناخت انواع ساحل‌های این دو شهر نیز می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری نهایی کمک کند. مارماریس و آنتالیا شهرهای ساحلی و بندری هستند و هرکدام خطوط ساحلی طولانی و زیبایی دارند. از طرفی دیگر ساحل‌های متفاوتی در دسترس گردشگران قرار دارد. در ادامه سه مورد از ساحل‌های پر طرفدار آنتالیا و مارماریس را به شما معرفی کردیم تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی برای سفر خود کنید.

سواحل آنتالیا

چند مورد از سواحل مهم و جذاب آنتالیا عبارتند از:

۱-ساحل کورا: ویژگی اصلی ساحل کورا بهره‌مندی از املاح معدنی و استخر شنا با آب فیلترشده دریا است. در واقع آب دریا را تصفیه کردند تا گردشگران بتوانند در ساعات مشخصی در آنجا شنا کنند. این ساحل در 3 کیلومتری منطقه «قاضی پاشا» قرار گرفته و طبیعت جذابی دارد.

۲- ساحل کنیالتی: ساحل کنیالتی از بهترین سواحل آنتالیا است. یک شهر و کوهستان در دو طرف ساحل کنیالتی قرار دارد و دومین ساحل بزرگ آنتالیا به شمار می‌رود. در آنجا امکانات تفریحی جذابی مثل پارک آبی می‌توانید استفاده کنید. همچنین دسترسی بسیار خوبی به کنیالتی از طریق حمل‌ونقل عمومی خواهید داشت.

۳- ساحل لارا: لارا ساحل ماسه‌ای آنتالیا است که در شرق این شهر قرار دارد. آب دریای این ساحل گرم است و به دلیل وسعت 12 کیلومتری بسیار برای آفتاب گرفتن مناسب خواهد بود. آنتالیا به‌واسطه حضور گردشگران در صدر فهرست شهرهای شلوغ ترکیه قرار می‌گیرد؛ بااین‌حال این ساحل در 6 کیلومتری مرکز شهر است و می‌توانید به دور از ازدحام شهر از تفریحات آبی آن بهره ببرید.

تصویری از ساحل کنیالتی در آنتالیا

تصویری از ساحل کنیالتی در آنتالیا

سواحل مارماریس

چند مورد از سواحل مارماریس که از جذابترین جاهای دیدنی مارماریس هم به حساب می‌آیند عبارتند از:

۱- ساحل مارماریس: مارماریس ساحل اصلی شهر است و در ادامه ساحل ازون یالی قرار دارد. بهره‌مندی از تفریحات آبی هیجان‌انگیز مثل جت اسکی و پاراسیلینگ از جذابیت‌های این ساحل محسوب می‌شود. به‌خاطر وسعت زیاد این ساحل بین گردشگران به‌ویژه در نیمه اول سال طرفداران زیادی دارد و بسیار مناسب آفتاب گرفتن خواهد بود.

۲- ساحل ایچملر: ایچملر یکی دیگر از ساحل‌های اصلی مارماریس است که هشت کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. در اطراف این ساحل امکانات اقامتی و تفریحی زیادی برای گردشگران فراهم شده است. همچنین رفت‌وآمد به این ساحل با حمل‌ونقل عمومی به‌صورت شبانه‌روزی فراهم است و با خودروی شخصی نیز 15 دقیقه تا مرکز شهر فاصله خواهید داشت؛

۳- ساحل ترنج: اگر به دنبال آرامش و دوری از شلوغی شهر هستید، ساحل ترنج در 21 کیلومتری مارماریس قرار دارد و از این لحاظ بهترین گزینه میان ساحل های مارماریس است. طبق نظر مسافران درباره ماماریس آب آنجا برای غواصی و تماشای جذابیت‌های زیر دریا مناسب است. رفت‌وآمد به این ساحل از طریق قایق انجام می‌شود و در طول مسیر جاذبه‌های طبیعی زیبایی را تماشا خواهید کرد.

نمایی از ساحل ایچملر در مارماریس

نمایی از ساحل ایچملر در مارماریس

جاذبه های تاریخی آنتالیا بیشتر است یا مارماریس؟

آنتالیا و مارماریس هر دو از شهرهای تاریخی کشور ترکیه هستند و جاذبه‌های تاریخی متعددی دارند. این دو شهر چند مکان باستانی را از هر دوره تاریخی دارند و ازاین‌جهت شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا می‌کنند. بااین‌وجود برای‌آنکه بدانید از لحاظ جاذبه تاریخی آنتالیا بهتر است یا مارماریس در ادامه توضیح مختصری درباره هر یک آورده‌ایم.

شهر آنتالیا جاذبه‌های تاریخی متنوعی دارد؛ زیرا هم شاهد حکمرانی طولانی‌مدت عثمانی بوده و هم پس از جنگ جهانی اول به اشغال ایتالیایی‌ها درآمده است. اگر بخواهید برای کسی توضیح دهید آنتالیا کجاست از این جاذبه‌ها نام خواهید برد:

  • ترمسوس آنتالیا: مناسب پیاده‌روی و بازدید و از یکی از قدیمی‌ترین آمفی‌تئاترهای دنیا است که در کنار پارک ملی قرار دارد.
  • خانه آتاتورک: شما در آنتالیا می‌توانید از این خانه بازدید کنید و با سبک زندگی نخستین رئیس‌جمهور ترکیه بیشتر آشنا شوید.
  • موزه آنتالیا: اگر فرصت کمی تا پایان سفر خود دارد و از طرفی می‌خواهید کمی بیشتر با تاریخ آنتالیا آشنا شوید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

تصویری از ترمسوس آنتالیا

    تصویری از ترمسوس آنتالیا

    تصمیم‌گیری برای پاسخ دقیق به پرسش «مارماریس بهتره یا آنتالیا» که پیشینه تاریخی دارند، دشوار است، به همین دلیل توضیح مختصری را درباره این سه جاذبه تاریخی مارماریس آوردیم:

    • قلعه مارماریس: قلعه مارماریس توسط یونانی‌ها ساخته شده است و کنار آن نیز موزه‌ای دایر است.
    • آرامگاه صخره ای ساریان: آرامگاه صخره‌ای ساریان در دل کوه کنده‌کاری شده است و اگر به همراه تورهای گردشگری قایق‌سواری کنید، این قایق‌ها از کنار این کوه عبور خواهند کنند.
    • غار نیمارا: غار نیمارا یکی از چند جاذبه باستانی شهر مارماریس است. به گفته باستان‌شناسان مردمان آن دوران الهه‌های باستانی را در دوره نخست میلادی در این غار می‌پرستیدند.

    عکس قلعه مارماریس

      عکسی از قلعه مارماریس

      زندگی شبانه در آنتالیا بیشتر جریان دارد یا مارماریس؟

      آنتالیا و مارماریس هر دو شهر گردشگری هستند و سالانه مسافران زیادی به آنجا رفت‌وآمد می‌کنند. به همین دلیل شب‌های زنده و فعالی دارند و هر دو شهر در شب بیدار هستند. از نظر مسافرانی که به که به مارماریس یا آنتالیا سفر کرده‌اند، کافه‌ها و رستوران‌های ساحلی تا نیمه‌های شب فعال هستند و گردشگران می‌توانند پیاده‌روی شبانه‌ای را در خط ساحلی آن داشته باشند. همچنین تفریحات سرگرم‌کننده مثل رقص باله، اجرای زنده موسیقی و کنسرت‌های فضای باز نیز تا پاسی از شب دایرند.

      در مجموع تنوع تفریحات آنتالیا و مارماریس در زندگی شبانه زیاد است و سرگرمی‌های بی‌شماری منتظر شما خواهد بود. در مارماریس می‌توانید از تفریحات دریایی و ساحلی در پارک‌های آبی استفاده کنید و در آنتالیا نیز به سراغ کنسرت‌های زنده و پر شور بارها و کلاب‌ها بروید.

      تصویری از تفریحات شبانه در آنتالیا

      تصویری از تفریحات شبانه در آنتالیا

      مراکز خرید آنتالیا بهتر است یا مارماریس؟

      مراکز خرید آنتالیا و مارماریس از جاذبه‌های مهم گردشگری این دو شهر هستند و همواره مورد توجه توریست‌هایی قرار می‌گیرند که برای خرید از برندهای مطرح ترکیه‌ای و خارجی به آنجا سفر می‌کنند. این مراکز خرید تعدد و تنوع زیادی دارند و گشت‌وگذار در آنها را حتماً باید در برنامه سفر خود بگنجانید.

      بازخوردهای متفاوتی درباره پاساژها و مال‌های آنتالیا و مارماریس گفته وجود دارد؛ بعضی از آنها تنها محل عرضه کالاهای لوکس و برخی دیگر مختص پوشاک هستند. همچنین در ماه‌های پایانی سال نیز می‌توانید کالا‌های ارزان‌تری را در حراجی‌های تهیه کنید.

      مرکز خرید میگروس، تراسیتی و اوزدیلک سه پاساژ معروف آنتالیا هستند که اطلاعات کوتاهی را در ادامه متن درباره آنها آوردیم:

      • مرکز خرید میگروس: این مرکز خرید آنتالیا 130 فروشگاه و پارکینگی با ظرفیت 1300 ماشین دارد و در کنار فعالیت برندهای مطرح، از سرگرمی‌هایی مثل سینمای چندبعدی، شهربازی و کافه‌های زیبا برخوردار است.
      • مرکز خرید تراسیتی: تراسیتی نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین مراکز خرید آنتالیا است که 150 فروشگاه دارد. در آنجا فروشگاه‌هایی مثل کتاب‌فروشی، پوشاک کودکان، لوازم‌آرایش فروشی و... فعالیت می‌کنند.
      • مرکز خرید اوزدیلک: بیش از 100 شعبه برندهای خارجی در مرکز خرید اوزدلیک فعالیت می‌کنند و بهترین لباس‌ها، اکسسوری و لوازم‌آرایش را به فروش می‌رسانند.

      نمای بیرونی مرکز خرید تراسیتی

        نمای بیرونی مرکز خرید تراسیتی آنتالیا

        ازجمله مراکز خرید مارماریس نیز بازار کارسی، پاساژ نستل مارینا و تانساش هستند که می‌توانید اطلاعات کوتاهی را درباره آنها در پایین بخوانید:

        • بازار کارسی: بازار کارسی بازار سنتی و سرپوشیده مارماریس است. در آنجا می‌توانید کالاهای سنتی و مدرن را از بیش از 1000 فروشگاه مثل قالی‌های سنتی، منسوجات چرمی، کیف و کفش تهیه کنید.
        • پاساژ نستل مارینا: نستل مارینا در منطقه‌ای شبیه به بورلی هیلز آمریکا واقع است و بسیاری از اجناس لوکس و گران‌قیمت را می‌توانید در آنجا پیدا کنید.
        • مرکز خرید تانساش: این مرکز خرید در شرق مارماریس قرار دارد و فروشگاه‌های آن در دوطبقه طراحی شده‌اند. طبقه اول آنجا به کافی‌شاپ و رستوران اختصاص دارد و طبقه دوم آن نیز محل عرضه پوشاک است.

        تصویری از پاساژ نتسل مارینا

          تصویری از پاساژ نتسل مارینا در مارماریس

          تفریحات مارماریس یا آنتالیا؛ کدام بهتر است؟

          تفریحات آنتالیا و مارماریس تفاوت و شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. به دلیل اینکه هر دو شهر ساحلی و بندری هستند، شما می‌توانید از تفریحات دریایی و ساحلی متنوعی بهره ببرید. ازجمله این تفریحات پارک آبی، حمام آفتاب و غواصی هستند. همچنین در کنار این سرگرمی‌ها می‌توانید شب خود را در یکی از بارها و کلاب‌های مارماریس بگذرانید و از اجرای زنده موسیقی لذت ببرید. این تفریحات دلیل عمده خرید تور مارماریس را توسط گردشگران تشکیل می‌دهد. 

          با این حجم از شباهت نمی‌توان قضاوت درستی درباره بهتر بودن تفریحات آنتالیا و مارماریس داشت. در مارماریس می‌توانید از طبیعت بکر سواحل متعدد آنجا استفاده کنید و در آنتالیا از تماشای جاذبه‌های تاریخی لذت ببرید. همچنین اگر در آنتالیا کلاب‌ها و بارها تا طلوع آفتاب فعال هستند، در ساحل مارماریس می‌توان از کنسرت زنده لذت برد.

           تصویری از یک حمام ترکی

          عکسی از حمام ترکی در آنتالیا

          مارماریس یا آنتالیا؛ کدام یک را برای سفر انتخاب کنیم؟

          در این مقاله اطلاعات کاملی را درباره مقایسه مارماریس یا آنتالیا برای پاسخ به پرسش «آنتالیا بهتره یا مارماریس» آوردیم. بهترین تفریحات، هزینه‌های سفر، نقاط تاریخی، سواحل زیبای این دو شهر و آب‌وهوای هر یک را بررسی کردیم. از تفریحات شبانه آنتالیا و مارماریس گفتیم و غواصی در سواحل تمیز مارماریس را پیشنهاد کردیم. همچنین معرفی کوتاهی را درباره مراکز خرید آنتالیا و مارماریس آوردیم تا بتوانید از برندهای معروف خرید کنید. بااین‌وجود اینکه کدام یک از این دو شهر برای سفر بهتر است، به سلیقه شما بستگی دارد اما می‌توانید برای تصمیم نهایی اطلاعات بیشتر و جزبه‌جز را در سپهران تور بخوانید و در نهایت، تور آنتالیا یا مارماریس را برای سفر انتخاب کنید.

          سوالات متداول:

          ۱- مارماریس و آنتالیا چه تفاوت‌هایی دارند؟

          مارماریس و آنتالیا هر دو شهرهای توریستی محبوب در کشور ترکیه هستند، اما تفاوت‌های زیادی در موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، جاذبه‌های گردشگری و فعالیت‌های تفریحی دارند. مارماریس در سواحل غربی ترکیه و آنتالیا در ساحل جنوبی قرار دارد. مارماریس آب و هوای گرمسیری با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارد. در حالی که آنتالیا دارای آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم است.

          ۲- از میان مارماریس و آنتالیا کدام یک برای گردشگران مناسب‌تر است؟

           این بستگی به سلیقه‌ و ترجیحات شما دارد. مارماریس به سواحل و شهربازی‌های پویا و فعالیت‌های دریایی متنوع معروف است، در حالی که آنتالیا دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و جاذبه‌های تاریخی مانند پرتو گذر، کاخ توپ‌کاپی و بازارهای ترکی است.

          مقالات پربازدید
          6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC