02145323 02191004043

قلعه ناریکالا؛ از زیباترین دیدنی های تفلیس

مجله گردشگری سپهران 19 اردیبهشت ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بازدید از قلعه‌ها و ارگ‌های تاریخی در خارج از کشور مثل قلعه ناریکالا گرجستان یادآور این نکته است که متعلق به یک دوره تاریخی نیستند و حاکمان و امیران زیادی در حفظ و مرمت آن تلاش کرده‌اند. اگر برای شناخت بهتر جهان می‌خواهید به گرجستان سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به قلعه ناریکالا تبلیسی بزنید. در ادامه ما اطلاعات جذابی را برای شما درباره تاریخچه قلعه ناریکالا، بخش‌های مختلف آن، آدرس و جاذبه‌های گردشگری نزدیک قلعه آماده کردیم. حتماً پیش از شروع سفر این نکات را مطالعه کنید.

قلعه ناریکالا کجاست؟

ناریکالا یا قلعه ناریکالا تبلیسی در شهر تفلیس کشور گرجستان قرار دارد. این قلعه از جاذبه‌های گردشگری محبوب توریست‌های ایرانی و خارجی بوده است. نبود نیاز به روادید این کشور برای ایرانی‌ها، شهر تفلیس، تپه‌های بلندش و ناریکالا (نارین قلعه) را در صدر فهرست جاهای دیدنی تفلیس می‌گذارد. نارین قلعه تفلیس، از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این شهر، در تپه‌های بلند کوه متاتسمیندا واقع شده است و از لحظه ورود به این شهر توجه شما را جلب خواهد کرد.

این قلعه در محدوده‌ای جنگلی، نزدیک باغ گیاه‌شناسی گرجستان و در مجاورت پارک رایک و رودخانه متکواری قرار دارد. درنتیجه از آب‌وهوایی خنک بهره‌مند است و می‌توانید در کنار بازدید ناریکالا از زمین بازی کودکان، رقص نور و مسیر مخصوص پیاده‌روی بهره ببرید.

تاریخ باستان و گذر زمان سرشار از تغییرات بلند و کوتاه بوده و ابنیه و ساختمان‌ها از این مسئله مستثنی نیستند. ناریکالا گرجستان نیز بارها در اثر حوادث طبیعی مثل زلزله و حوادث غیر طبیعی مثل جنگ تغییر کرده و تنها ساختمان اصلی آنجا به ما رسیده است. بااین‌حال به‌عنوان قلعه مادر شناخته می‌شود و شما می‌توانید پس از کوه‌پیمایی کوتاهی در بلندی کوه متاتسمیندا این جاذبه گردشگری را تماشا کنید.

آدرس: Georgia, Tbilisi, BotanikuriSt, Narikala

نمایی از قلعه ناریکالا

عکسی از قلعه ناریکالا

تاریخچه قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا متعلق به قرن چهارم است و قدمتی هزار‌ساله دارد. کشور گرجستان در دوران ایران باستان متعلق به دوران ساسانیان بوده و بنای آن در این دوران ساخته شده است. به‌خاطر همین با سفر به این کشور می‌توانید دنباله و رد اثری از گذشته ایرانی ما را تماشا کنید. ناریکالا تفلیس همواره مورد توجه حاکمان مختلف بوده و نسبت به حفاظت و نگهداری از آن دقت داشتند.

 در دوران امویان ساختمان نارین قلعه تفلیس توسعه یافت و از آن برای دیده‌بانی بهره می‌بردند. مغولان نیز باوجود اینکه در اغلب شهرها و کشورها خسارت و ویرانی به بار آوردند، ناریکالا را به‌دلیل اهمیت نظامی و دفاعی حفظ کردند. آنان این قلعه را در همان دوران مرمت کردند، توسعه دادند و پس از آن برای محافظت از شهر و دیده‌بانی از آن بهره بردند و جنبه‌ای دفاعی به آن دادند. علاقه‌مندی مغولان به این قلعه در اسم آن نیز اثرگذار بود. ریشه اسم ناریکالا در اصل به اسمی گرجستانی برمی‌گشت و معنای «قلعه رقیب» داشت. با حمله مغول‌ها نام آن به نارین‌قلعه تغییر کرد و از زمان باستان نیز به امروز ما رسید.

با وجود این ساختمان قلعه ناریکالا تفلیس در زلزله سال 1827 میلادی به‌شدت آسیب دید و بخش عمده آن تخریب شد؛ درنتیجه بسیاری از بنای اصلی ازمیان‌رفت. ناریکالا در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی بازسازی شد و در آن دوران نیز مورد توجه پادشاهان بود.

نمایی زیبا از قلعه ناریکالا

نمایی زیبا از قلعه ناریکالا در تفلیس

بخش های مختلف قلعه ناریکالا

بازدید از ناریکالا تنها محدود به ساختمان اصلی قلعه نمی‌شود و نقاط دیگری نیز در آنجا وجود دارد. ازجمله می‌توانیم به ورودی قلعه، مسجد محراب، کلیسای سنت نیکلاس و مجسمه مادر اشاره کنیم. در ادامه مختصر توضیحی درباره آن آوردیم:

ورودی قلعه

ورودی ناریکالا از دو بخش بالایی و پایینی ساخته شده است. اگر از بخش بالایی وارد شوید، درنهایت به مجسمه مادر می‌رسید که بهترین نما را از شهر خواهید داشت. بخش پایینی نیز همان دروازه برج است که پیش از ورود به قلعه می‌توانید آجرها و سازه‌های گلی آن را تماشا کنید.

مسجد محراب یا مسجد جامع تفلیس

اگر مسیر پیاده‌روی را در پیش بگیرید، وقتی به اولین نقاط بلند تپه‌ها برسید می‌توانید گنبد و مناره مسجد محراب را ببینید. این مسجد، دو محراب شیعه و سنی دارد و بازدید از آنجا نیز برای شما تجربه‌ای متفاوت خواهد داشت. ساخت بنای مسجد دو محراب یا مسجد جامع تفلیس در دوران عثمانی آغاز شد و ساختمان آنجا بارها مورد تخریب، بازسازی و مرمت قرار گرفت. در طراحی آن از هشت مناره و آجرهای قرمز استفاده شده و تنها مسجد با دو محراب در جهان است. این مسجد به نشانی Botanikuri Street, 32 Botanical St, Tbilisi, Georgia همواره از مسلمانان برای عبادت و از گردشگران برای بازدید استقبال می‌کند.

مجسمه مادر تندیس کارتلیس ددا

یکی از چند بازمانده بقایای شوروی سابق مجسمه مادر است. این مجسمه در سال 1958 ساخته شده است و سازه‌ای آلومینیومی دارد. کاسه موجود در دست چپ مجسمه نماد دوستی بوده و خوش‌آمدگویی و شمشیر دست راستش نشانه مقابله با دشمنان است. با نزدیک شدن به این مجسمه 20 متری چشم‌انداز زیبایی از شهر تفلیس را تماشا خواهید کرد.

کلیسای سنت نیکلاس

کلیسای سنت نیکلاس که از جاذبه‌های گردشگری اطراف قلعه ناریکالا به‌شمار می‌آید متعلق به قرن دوازدهم است و در واقع در محوطه نارین قلعه تفلیس قرار دارد. این کلیسا یکی از کلیساهای مهم شاه وایت چهارم بوده و مورد توجه مسیحیان قرا داشته است. اما باز هم حوادث طبیعی دامن‌گیر ناریکالا تفلیس شد و بخش زیادی از سنت نیکلاس در یک آتش‌سوزی ازمیان رفت. در سال 1996 و 1997 طی اکتشافات باستان‌شناسان ساختمان این کلیسا مورد بازسازی قرار گرفت. این کلیسا سه ورودی دارد و نمای داخلی آن با نقاشی‌هایی از حضرت مریم، عیسی مسیح و فرشتگان تزیین شده است.

حمام های گوگردی تفلیس

اگر به تفلیس سفر کنید، احتمالاً متوجه بوی گوگرد خواهید شد. این بو ناشی از چشمه‌های طبیعی و حمام‌های گوگردی است. می‌توانید پس از بازدید ناریکالا به آنجا بروید و خستگی پیاده‌روی را به ‌درکنید.

عکسی از قلعه ناریکالا در شب

عکسی از قلعه ناریکالا در شب

جاهای دیدنی نزدیک ناریکالا

با موقعیت عالی قلعه ناریکالا تفلیس می‌توانید در یک روز از چندین مکان دیدنی این شهر بازدید کنید. در ادامه فهرستی از این مکان‌ها را آوردیم:

  • کلیسای ارمنی سنت جرج
  • مسجد جامع تفلیس
  • حمام‌های گوگردی تفلیس
  • باغ گیاه‌شناسی ملی گرجستان
  • تندیس کارتلیس ددا

رستوران های نزدیک ناریکالا

پس از کوه‌پیمایی و گشت‌وگذار در بخش‌های مختلف ناریکالا حتماً می‌خواهید گردش‌تان را با صرف غذاهای لذیذ و سنتی گرجی تکمیل کنید. فهرستی که برای شما آماده کردیم، بهترین رستوران‌های این شهر را معرفی خواهد کرد:

  • رستوران اسباتونو
  • رستوران دلیسیو
  • رستوران و بار سونا
  • رستوران باربارستان
  • رستوران ملا گرانو

هتل های نزدیک ناریکالا

اگر می‌خواهید از آب ‌و هوای تفلیس و کوهپایه متاتسمیندا در طول سفر خود بهره ببرید، می‌توانید اقامتگاه خود را از میان فهرست زیر انتخاب کنید و در یکی از هتل‌های اطراف ناریکالا اقامت کنید:

  • هتل تفلیس
  • هتل بزرگ شرایتون
  • هتل تفلیس ماریوت
  • هتل قصر تفلیس
  • هتل رادیسون

تصویری از هتل ۵ ستاره بزرگ شرایتون در تفلیس

    تصویری از هتل ۵ ستاره بزرگ شرایتون در تفلیس

    مراکز خرید نزدیک ناریکالا

    اگر محل اقامت خود را نزدیک ناریکالا انتخاب کنید، احتمالاً دوست دارید دسترسی راحتی به مراکز خرید تفلیس و پاساژها داشته باشید تا با دستی پر از سوغاتی‌های گرجی به کشور برگردید. در ادامه فهرستی از آن را آوردیم:

    • مرکز خرید تفلیس مال
    • مرکز خرید لیلو
    • مرکز خرید ایست پوینت
    • بازار درای بریج

    تصویری از داخل مرکز خرید تفلیس مال

      تصویر مرکز خرید تفلیس مال؛ از مراکز خرید نزدیک به قلعه ناریکالا

      ساعت کار قلعه ناریکالا

      بازدید از این جاذبه گردشگری برای همه رایگان است و با صرف 2 ساعت مفید می‌توانید از ناریکالا تفلیس و مکان‌های پیرامون آن بازدید کنید. ساعت بازدید از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود و تا ساعت 9 شب به‌وقت محلی ادامه دارد.

      پیشنهاد می‌کنیم زمان بازدید خود را به ساعات پایانی روز نیندازید تا زمان کافی برای بازدید داشته باشید و ترجیحاً قبل از ساعت 16 به آنجا بروید. اگر به هر دلیل بازدیدتان به بعدازظهر موکول شد، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا می‌توانید شب‌های روشن تفلیس را از چشم‌اندازی بالا تماشا کنید و با نورپردازی زیبایی لذتی دوچندان از اقامت خود ببرید.

      مسیر دسترسی به قلعه ناریکالا

      برای بازدید از ناریکالا هم می‌توانید کوه‌پیمایی کنید و با رسیدن به قلعه نمایی جذاب از تفلیس زیبا را ببینید و هم می‌توانید از تله‌کابین فعال در آن ناحیه بهره ببرید. همچنین اگر گزینه پیاده‌روی در محله‌های تفلیس را در سر دارید، می‌توانید از خیابان‌ها و کوچه‌های پرپیچ‌وخم محله شاردن بروید. هرچند مسیر طولانی و سنگی را در پیش دارید ولی با فرهنگ و زندگی روزمره گرجی‌ها آشنا خواهید شد. اگر این مسیر را برای بازدید انتخاب کردید، حتماً کفش مناسب و آب‌معدنی همراه داشته باشید.

      اگر خواستید مسیر خود را از پارک رایک شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم لذت تماشای شهر تفلیس را از تله‌کابین از دست ندهید و سفر خود را مفرح‌تر کنید. ایستگاه اول این تله‌کابین در پارک قرار دارد و مقصد نهایی‌اش ورودی ناریکالا خواهد بود.

      از دیگر مسیرهای دسترسی به قلعه ناریکالا استفاده از حمل‌ونقل عمومی تفلیس است. مثلاً در ایستگاه Liberty Square از مترو پیاده شوید و پس از یک کیلومتر پیاده‌روی به ورودی اصلی برسید. همچنین امکان اجاره خودرو و دوچرخه برای آسایش گردشگران فراهم شده است؛ علاوه‌برآن می‌توانید از پراکندگی زیاد اتوبوس و ایستگاه‌هایش در شهر بهره ببرید.

      عکس قلعه ناریکالا

      عکس قلعه ناریکالا

      ناریکالا؛ کتاب تاریخی که دیدنی است

      زمان می‌گذرد و تنها بناها و قلعه‌های تاریخی از دوران باستان به‌جا می‌مانند؛ بازدید و تماشای برخی از این آثار باستانی ما را با تاریخ باستان ایران آشنا می‌کند. ناریکالا یکی از همان دژهای قدیمی است که از زمان ساسانیان تاکنون در کوه‌های بلند تفلیس برقرار مانده است. در این مقاله معرفی کوتاهی از جغرافیا، تاریخچه، جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی و تفریحی قلعه ناریکالا داشتیم. بازدید از آنجا چندین تجربه متفاوت را برای شما به ‌ارمغان خواهد آورد؛ در کنار بازدید از ناریکالا تفلیس، با گذر از محله‌ها و خیابان‌ها تا قله با فرهنگ مردمان بومی این شهر آشنا می‌شوید و با رسیدن به قلعه در بلندی‌های گوگردی تفلیس نمایی خیره‌کننده از شهر را تماشا خواهید کرد. برای آگاهی از نحوه خرید تور تفلیس، رزرو اقامتگاه و هواپیما و مقایسه قیمت‌های می‌توانید در سایت سپهران تور جستجو کنید.

      سوالات متداول:

      ۱- قلعه ناریکالا کجا واقع شده و چه تاریخچه‌ای دارد؟

      قلعه ناریکالا در شمال شهر تفلیس، پایتخت گرجستان قرار دارد. این قلعه تاریخی روی تپه‌ای در کنار رودخانه کورا واقع شده است و نمای برج‌هایش از سراسر شهر دیده می‌شود. قدمت این قلعه به دوران قرون وسطی بازمی‌گردد و توسط سلطنت جورجی باستان بنا شده است. این قلعه در طول تاریخ چندین بار توسط مختلف پادشاهان و فرمانروایان بازسازی شده و توسعه یافته است.

      ۲- چرا قلعه ناریکالا به این نام شناخته می‌شود؟

      نام ناریکالا در زبان گرجی به معنی «پیروزی» یا «قهرمانی» است. این نام به دلیل داشتن تاریخچه‌ای طولانی از مقاومت در برابر تجاوزهای مختلف به این قلعه داده شده است. قلعه ناریکالا در طول تاریخ به عنوان نقطه دفاعی برای شهر تفلیس شناخته شده است که همیشه از این مکان در برابر تهاجم‌ها محافظت کرده است.

      مقالات پربازدید
      6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC