02145323 02191004043

جاهای دیدنی تفلیس؛ پایتخت زیبای گرجستان

مجله گردشگری سپهران 14 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آیا در برنامه سفرهای خود ستونی را به جاهای دیدنی تفلیس اختصاص داده‌اید؟ تفلیس شهری رؤیایی است که از دل قصه‌ها بیرون آمده است. در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن که قدم بگذارید می‌توانید روایت هزاران داستان و قصه اعجاب‌آمیز را از دل عمارت‌های قدیمی آن بیرون بکشید. بی‌تردید جاهای دیدنی این شهر برای علاقه‌مندان به تاریخ شکوه و جذابیت خاص خودش را خواهد داشت. شما نیز اگر به این جرگه تعلق دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید. ما در این نوشتار قرار است سفری کوتاه به جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان داشته باشیم.

مجسمه مادر تفلیس در گرجستان (کارتلیس ددا)

سفرمان به جاهای دیدنی تفلیس را از نماد زیبا و باصالت این شهر یعنی کارتلیس ددا یا مجسمه مادر گرجستان آغاز می‌کنیم. این مجسمه آلومینیومی درست بر فراز تپه‌های سولالاکی واقع شده است و 20 متر ارتفاع دارد. بخش جذاب و هیجان‌انگیز ماجرا این است که شما در هر نقطه‌ای از شهر بایستید می‌توانید مادر گرجستان را مشاهده کنید.

این مجسمه در دست راست خود یک شمشیر و در دست چپش جامی پُر دارد. به اعتقاد قدیمی‌ها مادر گرجستان با شمشیر به استقبال دشمنان و با جام پر از نوشیدنی به استقبال دوستان این شهر می‌رود. اگر از چرایی ساخت این مجسمه هم بخواهید بدانید، باید بگوییم از مادر گرجستان در سال 1958 به بهانه جشن 1500 سالگی تفلیس رونمایی شد.

 آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان سولولاکی

تصویری از مجسمه مادر تفلیس

تصویری از مجسمه مادر

خیابان روستاولی؛ از مهم ترین جاهای دیدنی تفلیس

هر شهری یک خیابان اصلی دارد که تمام مناسبت‌ها و جشن‌هایش را در آن برگزار می‌کند. این خیابان در تفلیس، روستاولی نام دارد که در آن، پیوند زیبایی از معماری قرون وسطایی، معماری مدرن، کلاسیک و آسیای میانه به چشم می‌خورد. در یک کلام، خیابان روستاولی مظهر زیبای تناقص‌ها و تضادهای حیرت‌انگیزی است که اگر ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید باز از دیدن آن خسته نمی‌شوید.

عنوان قدیم روستاولی گولوین بوده است که بعدها جهت یادبود شاعر پرآوازه گرجستان، شوتا روستاولی، تغییر نام پیدا کرد. از جاذبه‌های بصری این خیابان که بگذریم باید آن را قلب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تفلیس بدانیم. جشن‌ها و پیروزی‌ها، اعتراضات سیاسی و تئاترها و نمایش‌ها همگی در دل خیابان روستاولی اتفاق می‌افتد. این خیابان از میدان آزادی آغاز می‌شود و چیزی حدود 5/1 کیلومتر طول دارد. با قدم‌زدن در پیاده‌روی سنگ‌فرش‌شده خیابان روستاولی، حجم انبوهی از زیبایی‌ها مقابل چشمانتان نقش می‌بندد که شاید نظیر آن، دیگر در جایی گیرتان نیاید.

موزه‌ها، کلیساها، گالری‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های قدیمی، جزء تزئینات چشم‌نواز این خیابان به حساب می‌آیند. با این اوصاف، خیابان روستاولی را می‌توان از جاهای دیدنی تفلیس در زمستان، تابستان، بهار و پاییز دانست.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان روستاولی

تصویری از خیابان روستاولی

تصویری از خیابان روستاولی در شب

کلیسای جامع تثلیث تفلیس در گرجستان

از بهترین جاهای دیدنی گرجستان که بازدید از آن را به هیچ قیمتی نباید از دست بدهید، کلیسای جامع تثلیث تفلیس است. از این کلیسا به عنوان بزرگ‌ترین و سومین کلیسای ارتدکس جهان یاد می‌شود.

به کلیسای تثلیث که قدم می‌گذارید با گنجینه‌ای ارزشمند از نقاشی‌ها و تزئینات مجلل روبه‌رو می‌شوید. چاشنی تمام این زبیایی‌ها هم سبک معماری منحصربه‌فرد آن است که اسباب حیرت هر گردشگری را فراهم می‌کند. در معماری باشکوه این بنا، ردپایی از عناصر مذهبی گرجی و بیزانس به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که این کلیسای 97 متری، 14 کلیسای کوچک دیگر در دل خود دارد. تاریخ افتتاح کلیسای تثلیث به سال 2004 بازمی‌گردد.  

آدرس: گرجستان، تفلیس، منطقه آولاباری، تپه ایلیا

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

تصویری از کلیسای تثلیث تفلیس

قلعه ناریکالا؛ از تاریخی ترین جاهای دیدنی تفلیس

سفر به اماکن دیدنی تفلیس بدون بازدید از قلعه ناریکالا چیزی کم دارد. این قلعه اثری کاملاً ایرانی است که به دست ساسانیان در قرن چهارم میلادی احداث شد. در روزگاران قدیم، از این قلعه جهت دفاع از مرزها استفاده می‌شد.

قلعه ناریکالا روی تپه‌ای مرتفع با نام متاتسمیندا قرار دارد که برای رسیدن به آن باید رنج کمی کوهنوردی را به جان بخرید؛ اما مناظر باشکوهی که در بالای این قلعه چشم‌انتظار شماست، سختی راه را برایتان شیرین می‌کند. شما در بالای قلعه ناریکالا این شانس را خواهید داشت تا دیدی پانورامایی به بافت قدیمی شهر و رود کر داشته باشید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، تپه ناریکلا

ساعات بازدید: 24 ساعت

تصویری از قلعه ناریکالا

تصویری زیبا از قلعه ناریکالا

پارک آبی تفلیس گرجستان

از جاهای دیدنی گرجستان در تابستان، چند پارک آبی‌ تفلیس است که باید آنها را بهترین مکان برای فرار از گرمای سوزان این شهر دانست. بنابراین اگر در تابستان، مهمان این سرزمین کهن و قدیمی بودید، از لذت شیرجه زدن در رودخانه‌های خروشان و استخرهای مواج آن غافل نشوید. تفلیس گرجستان 3 پارک آبی معروف دارد که عبارتند از:

پارک آبی متاسمیندا در تفلیس

عنوان مرتفع‌ترین پارک آبی تفلیس هم به پارک آبی متاسمیندا تعلق دارد. این پارک که روی تپه‌ای با همین نام واقع شده، بهترین نقطه از شهر برای یافتن کمی آرامش با چاشنی هیجان است. هوای مطبوع و تازه، نمای باشکوه و زیبای شهر، کافه‌های رنگارنگ، وسایل بازی مهیج و غرفه‌های سوغاتی از جمله دیدنی‌هایی است که روز شما را کاملا خاطره‌انگیز می‌کند.

آدرس: گرجستان، مرکز شهر تفلیس

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 12ظهر تا 10 شب

پارک آبی متاسمیندا در تفلیس

پارک آبی متاسمیندا در تفلیس

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

در پارک آبی جینو پارادایس، فرصت برای تجربه هر شکلی از هیجان مهیاست. کافی است دل را به دریا بزنید و جسم خسته خود را به استخرها و سرسره‌های نفس‌گیر آن بسپارید تا هیجان را با دوز بسیار بالایی تجربه کنید. این مجموعه عظیم با 20 هکتار وسعت، از بخش‌های متعدد تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها، سالن بدنسازی، سالن ماساژ، سونا و یک پارکی آبی با اقسام مختلف سرسره و استخر است.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان بشنوا 9

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 12 ظهر تا 10 شب

پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

تصویری از پارک آبی جینو پارادایس تفلیس

آکوا پارک تفلیس

یکی دیگر از پارک‌های آبی تفلیس، آکوا پارک است که در محدوده‌ای خارج از شهر قرار دارد. این مجموعه تفریحی نیز مهیج‌ترین سرگرمی‌ها را برای گردشگران تدارک دیده است. برای دسترسی به این مجموعه بهتر است از مترو استفاده کنید.

آدرس: گرجستان، 3 کیلومتری مرکز شهر تفلیس

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 8 شب

پل صلح؛ از مدرن ترین جاهای دیدنی تفلیس

به گردشگران شب‌زنده‌دار، پل صلح را پیشنهاد می‌کنیم که بی‌شک از بهترین جاهای دیدنی تفلیس در شب است. این پل که تاریخ کهن این شهر را با سازه‌های مدرن آن پیوند می‌دهد، در مرکز شهر و روی رودخانه کر قرار دارد. پل صلح که ترکیبی از شیشه و فولاد است نمایی کمانی‌شکل دارد.

روی این پل زیبا و چشم‌نواز که بایستید، قابی زیبا از کلیسای متخی، ناریکالا و مجسمه واختانگ یکم مقابل چشمانتان نقش می‌بندد. در پشت سرتان نیز نمایی از دفتر رئیس‌جمهور و پل باراتاشویلی مشاهده می‌شود.

قسمت جذاب پل صلح، نورپردازی‌های عظیم آن در شب است که انعکاسی تماشایی و مسحورکننده روی آب رودخانه ایجاد می‌کند. این نورپردازی‌ها درست 90 دقیقه قبل از غروب، روشن می‌شود و 90 دقیقه بعد از طلوع آفتاب هم خاموش می‌شود. اگر اهل قدم‌زدن در شب هستید، توصیه می‌کنیم حتما در برنامه گردشگری خود در تور تفلیس بخشی را به پیاده‌روی شبانگاهی روی این پل اختصاص دهید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، بافت تاریخی شهر

تصویری از پل زیبای صلح

تصویری زیبا از پل صلح در تفلیس

بازار درای بریج؛ از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی تفلیس

از قدیمی‌ترین بازارهای تفلیس، بازار درای بریج است که بلد است چگونه شما را ساعت‌ها سرگرم کند. در این بازار از شیر مرغ تا جان آدمیزاد یافت می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید سوغات گرجستان آن هم با قیمت کاملاً منصفانه را دارید، بهتر است سری به بازار درای بریج بزنید. این بازار تا میدان آزادی تنها 20 دقیقه فاصله دارد. در آخر، ذکر این نکته را نباید از قلم انداخت که بازار درای بریج بهترین نقطه از تفلیس برای ملاقات با فرهنگ و آداب‌ورسوم قدیمی‌های این شهر است.

آدرس: گرجستان، تفلیس، نزدیک میدان آزادی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر

تصویری از بازار درای بریج

تصویری از بازار درای بریج

صومعه جواری در پارک ملی تفلیس

تفلیس مملو از جاذبه‌های تاریخی فراوانی است که اگر کمی زمان بگذارید، می‌توانید افتخار بازدید از همه آن‌ها را در کارنامه گردشگری خود به ثبت برسانید. صومعه جواری یکی از همین جاذبه‌هاست که در شرق گرجستان و در ضلع غربی پارک ملی تفلیس قرار دارد. از دور که به این شاهکار تاریخی نگاه ‌کنید، آن را به شکل سازه‌ای برآمده از دل کوه خواهید دید. دلیل این تصویر رؤیایی هم قرارگیری صومعه جواری روی قطعه سنگی مرتفع است.

جواری در گویش گرجی به معنای صلیب است و این عنوان حکایت از داستان تاریخی احداث این بنا دارد. گویا در روزگاران بسیار قدیم، زنی مسیحی به نام سنت نینو، یکی از پادشاهان را به آیین مسیحیت دعوت می‌کند. بعد از مسیحی ‌شدن پادشاه، سنت نینو صلیبی چوبی می‌سازد و در بنای بت‌پرستان قرار می‌دهد. بعدها این صلیب چوبی بهانه‌ای می‌شود تا معماران دست‌به‌کار شوند و برای یادبود این مبلّغ مسیحی، صومعه‌ای بزرگ را در این شهر بنا کنند. این کلیسا بارها توسط اعراب مورد هجوم و ویرانی قرار می‌گیرد تا اینکه درنهایت با کمی مرمت و بازسازی به ثبت میراث جهانی یونسکو درمی‌آید.

صومعه جواری ضمن اینکه یک اثر تاریخی ارزشمند محسوب می‌شود، به لحاظ معماری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ستون‌های گنبدی شکل، طاقچه‌ای استوانه‌ای مانند، محراب‌های قوسی شکل و طبیعت‌ چشم‌نواز مستختا و پارک، همه از زیبایی‌های داخلی و بیرونی این اثر باشکوه تلقی می‌شوند.

آدرس: گرجستان، شهر متسختا، بزرگراه تفلیس-سنالی-لسلییدزه، کمربندی تفلیس، خروجی زاهسی- صومعه جواری

تصویری از صومعه جواری در تفلیس

تصویری از صومعه جواری در تفلیس

میدان آزادی تفلیس گرجستان

میدان معروف تفلیس، آزادی نام دارد که شما را مستقیم به جاهای دیدنی این شهر متصل می‌کند. بنابراین حتی اگر قصد بازدید از میدان آزادی را هم نداشته باشید باز به بهانه تماشای جاهای دیدنی تفلیس، گذرتان به این میدان خواهد افتاد.

این میدان که غم‌ها و شادی‌های فراوانی را در طول تاریخ به خود دیده، محل تلاقی 4 خیابان اصلی با نام‌های روستاولی، پوشکینی، لسلیدزه و لئونیدزه است. در میدان آزادی، مجسمه‌ای مرتفع با عنوان مجسمه جرجیس هم به چشم می‌خورد که گویا تندیسی طلاکوب از جرجیس پیامبر است. شب که فرا می‌رسد، میدان آزادی هم شکل و شمایل زنده‌تری به خود می‌گیرد؛ شلوغی و جنب‌وجوش آدم‌ها و ریسه‌هایی از چراغ‌های رنگی که نور را در سراسر این میدان توزیع می‌کنند، بخشی از دیدنی‌های جذاب شب در این نقطه از تفلیس هستند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک میدان آزادی، برج ساعت تفلیس است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

آدرس: گرجستان، تفلیس، میدان آزادی

تصویری از میدان آزادی تفلیس

تصویری از میدان آزادی تفلیس

محله حمام‌ها در تفلیس گرجستان

محله‌ حمام‌ها از آن جاهای دیدنی تفلیس است که گردشگران را حسابی بر سر ذوق می‌آورد. جالب است بدانید که سال‌ها پیش، الکساندر پوشکین، شاعر خوش‌نام روسی در وصف این محله پررمزوراز، شعرها سروده است. جالب‌تر می‌شود اگر بگوییم که مارکوپلوی معروف نیز همه ما را به دیدن این محله قدیمی دعوت کرده است.

تفلیس معدن آبگرم‌های طبیعی بسیاری است که یکی از بهترین آن‌ها همین حمام‌ها در محله آبانتوبانی است. این محله مجموعه‌ای از 6 گرمابه گوگرد است که در نتیجهٔ چشمه‌های آب گرم طبیعی پدیدار شده است. از تماشای سقف‌های گنبدی شکل و دیوارهای آجری این حمام‌ها که خسته شدید می‌توانید جسمتان را به دستان شفابخش آب‌های معدنی آن بسپارید.

آدرس:  گرجستان، تفلیس، خیابان آبانو 2

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 11 شب

تصویری از محله حمام ها در تفلیس

تصویری از محله حمام ها در تفلیس

دریاچه لیسی؛ از بهترین جاهای دیدنی تفلیس

وجود بناهای باستانی و تاریخی در تفلیس مانع این نمی‌شود تا پیوندتان با طبیعت این شهر مختل شود. دریاچه لیسی یکی از بهترین جاذبه های تفلیس است که شما را با طبیعت جذاب و دوست‌داشتنی این منطقه پیوند می‌دهد.

لیسی، دریاچه‌ای کوچک و کم‌عمق در شمال شرقی شهر تفلیس است که مردم این منطقه برای پرورش و صید ماهی به آن پناه می‌برند. طبیعت مسحورکننده‌ای که اطراف این دریاچه به چشم می‌خورد، روح خسته هر گردشگری را جلا می‌دهد. در دریاچه لیسی تفریحات جذابی هم در انتظارتان خواهد بود که  اگر آب و هوای تفلیس خوب باشد، بهترین‌ آن‌ها دوچرخه‌سواری، قایق‌رانی، گرفتن حمام آفتاب و خوردن غذاهای محلی گرجی در رستوران‌های شیک است.

آدرس: گرجستان، تفلیس، خیابان موکران ماچواریانی، خیابان بریتاشویلی

تصویری از دریاچه لیسی

تصویری از دریاچه لیسی

سد ژینوالی؛ از جاهای دیدنی تفلیس در بهار

از دیگر جاذبه‌های طبیعی تفلیس، سد ژینوالی است که در 60 کیلومتری این شهر قرار دارد. در اطراف این دریاچه منظره‌ای بکر و دلربا از تلاقی کوه و دریاچه مقابل چشمان شما نقش می‌بندد. برای دیدن این دریاچه زیبا بهتر است که در فصل بهار عازم رفتن به تفلیس شوید.

آدرس: گرجستان، تفلیس، ۶۰ کیلومتری شمال تفلیس

تصویری از سد ژینوالی

تصویری از سد ژینوالی

پارک ریکه تفلیس؛ از جاهای دیدنی تفلیس در پاییز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تفلیس، پارک ریکه است که به راحتی می‌تواند نشاط و خوشی را مهمان ساعات حضورتان در تفلیس کند. این پارک ضمن داشتن طبیعت زیبا و چشم‌نوازش مجموعه‌ای کامل از تفریحات را هم برای گردشگران تدارک دیده است.

آنچه بیش از همه، بازدید از پارک ریکه را خاطره‌انگیزتر می‌کند، بساط فستیوال نوشیدنی‌های سنتی و غذاهای محلی است که در این مجموعه مهیا می‌شود. این فستیوال هر ساله در ماه اکتبر با چاشنی رقص و آواز به استقبال شهروندان و گردشگران تفلیس می‌رود. شما نیز اگر می‌خواهید در این جشن زیبا و دلچسب حضور داشته باشید، بهتر است پاییز را برای سفر به تفلیس انتخاب کنید.

آدرس: گرجستان، مرکز شهر تفلیس

تصویری از پارک ریکه تفلیس

تصویری از پارک ریکه تفلیس

تفلیس؛ مقصدی دلربا و سحرانگیز برای عاشقان تاریخ و فرهنگ

جاهای دیدنی تفلیس آنقدر زیاد است که اگر ده‌ها صفحه از آن بنویسیم باز حق مطلب را به درستی ادا نکرده‌ایم. این شهر زیبا تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است؛ ازهمین‌رو سفر به آن را می‌توان سفر به دل قصه‌ها و روایت‌های شنیدنی کتب تاریخی دانست. اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، اگر از تماشای آثار باشکوه معماری سیر نمی‌شوید و خلاصه اگر شیفته رسوم و فرهنگ‌های سنتی هستید، این شهر، بهشتی‌ترین مقصد برای شما خواهد بود. نگران هزینه هم نباشید؛ بخش اعظمی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه به شکل کاملاً رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است.

سؤالات متداول

۱- بهترین جاهای دیدنی تفلیس کدامند؟

قلعه نارکالا، مجسمه مادر گرجستان، کلیسای جامع تثلیث، بازار درای بریج، پل صلح و طبیعت بکر و زیبای تفلیس از بهترین جاهای دیدنی آن هستند.

۲- سوغات ارزان گرجستان را از کجا بخریم؟

بازار درای بریج یکی از بهترین بازارهایی است که می‌توانید برای خرید سوغاتی به آن سر بزنید. در این بازار محصولات خاص و قدیمی و سوغات گرجستان را می‌توانید با قیمت مناسب بخرید.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC