02145323 02191004043

جاهای دیدنی گرجستان در سفر به بالکن اروپا

مجله گردشگری سپهران 21 آذر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

جاهای دیدنی گرجستان از آن دسته جاذبه‌هایی هستند که نظیرشان را کمتر دیده‌اید. گرجستان که در میانه اروپا و آسیا آرمیده و تبدیل به پلی میان دو قاره شده است، با طبیعت بکر و زیبا و مکان‌های تاریخی و باستانی‌اش گردشگران و جهانگردان را به سوی خود فرامی‌خواند.

اگر شما هم رؤیای سفری جذاب و لذت‌بخش را در سر می‌پرورانید؛ سفری که هم مقصدش زیبا باشد و هم هزینه‌ کمتری بر روی دوشتان بگذارد، پس حتماً به گرجستان و دیدنی‌هایش فکر کنید. ما هم در این مقاله کمکتان می‌کنیم که با جاهای دیدنی و تفریحی گرجستان و شهرهای مهم آن برای مسافرت و تفریح، مانند تفلیس و باتومی آشنا شوید.

1. ناریکالا؛ دژ تاریخی تفلیس

ناریکالا یا ناریقالا (Narikala) یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس در گرجستان و یک قلعه باستانی است که بر فراز تپه‌ای در شهر تفلیس واقع شده.

قدمت این قلعه تاریخی به سده چهارم میلادی می‌رسد و حتی مدتی در دست پادشاهی ساسانی قرار داشته است. سپس در دوران حکومت مسلمانان در گرجستان، بخش‌های مختلف قلعه گسترش پیدا کرد. بعدها مغول‌ها نیز این قلعه را تصرف کردند و آن را نارین قلعه (به معنای قلعه کوچک) نامیدند که در زبان گرجی به «ناریکالا» تبدیل شد.

این قلعه جذاب، علاوه‌بر اینکه از لحاظ تاریخی و قدمت طولانی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، از لحاظ موقعیت قرارگیری نیز بسیار جالب‌توجه است. وقتی بر فراز این قلعه بایستید یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از شهر تفلیس خواهید دید و به‌عبارتی تمام شهر در زیر پای شما خواهد بود.

برای بازدید از این قلعه تقریباً به دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت و از ۹ صبح تا ۹ شب می‌توانید به صورت رایگان از این دژ تاریخی دیدن کنید.

 تصویری از ناریکالا

تصویری از ناریکالا

2. کلیسای جامع تثلیث؛ شاخص ترین نماد مذهبی تفلیس

یکی از جاهای دیدنی گرجستان که از لحاظ تاریخی قدمت چندانی ندارد، اما مکانی بسیار مهم و شناخته‌شده در جهان است، کلیسای جامع تثلیث، معروف به سامِبا (به معنای تثلیث) است.

این کلیسا ۹۷ متر ارتفاع دارد و می‌تواند ۱۵ هزار نفر را در خود جای دهد. همین ویژگی‌ها باعث شده که این کلیسا به‌عنوان بزرگترین و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع جهان شناخته شود. 

ساختمان این کلیسا ترکیبی از معماری سنتی و تاریخی گرجی، معماری بیزانس و نمایانگر سیر تحول معماری در گرجستان است. این کلیسای عظیم علاوه‌بر بنای اصلی، شامل برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی و چندین بخش دیگر است.

گردشگران می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به صورت رایگان از این کلیسا بازدید کنند. لازم به ذکر است که ما در مقاله‌ای به طور کامل درباره‌ اینکه گرجستان کجاست برای شما نوشته‌ایم و شما می‌توانید همه چیز را درباره‌ کشور زیبای گرجستان بخوانید.

 تصویر کلیسای جامع تثلیث

تصویری از کلیسای جامع تثلیث

3. پل صلح؛ پیوند سنت و مدرنیته در تفلیس

پل صلح، یکی دیگر از جاهایی است که در تور تفلیس، به آن سر می‌زنید. این پل که قدمت چندانی ندارد، از لحاظ شهرسازی، معماری و زیبایی، اهمیت بسیاری دارد.

این پل شیشه‌ای - فولادی، در سال ۲۰۱۰ بر فراز رود کورا در مرکز شهر تفلیس ساخته شد و محل عبور عابران پیاده است. جذابیت این پل در معماری آن است که به شکل یک منحنی سینوسی طراحی شده و در آن، ۱۰ هزار لامپ LED به کار رفته است. هر روز در حوالی غروب آفتاب، به مدت ۹۰ دقیقه این لامپ‌ها روشن می‌شوند و صحنه‌ای‌ دیدنی را رقم می‌زنند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت این پل، علت ساخت آن است؛ این پل ۱۵۰ متری با هدف برقراری ارتباط بین دو بخش قدیمی و مدرن شهر تفلیس ساخته شد و البته انتقاداتی را هم در پی داشت؛ چراکه عده‌ای معتقد بودند این پل، تأثیر نامناسبی بر بافت قدیمی شهر گذاشته است.

زمانی که بر روی این پل بایستید، نمای زیبایی از کلیسای جامع تثلیث، کاخ ریاست جمهوری و محله ناریکالا را در برابر خود خواهید دید.

تصویری از پل صلح

نمایی از پل صلح در شب

4. سد ژینوالی؛ از جاذبه های طبیعی گرجستان

اگر بخواهید مناطق طبیعی تفلیس را در فهرست جاهای دیدنی گرجستان که قرار است از آنها بازدید کنید، قرار بدهید؛ یکی از اولین گزینه‌های شما سد ژینوالی و طبیعت بکر اطراف آن خواهد بود.

سد ژینوالی که در بین اهالی تفلیس به‌عنوان یک دریاچه شناخته می‌شود، در ۶۰ کیلومتری تفلیس قرار دارد و با داشتن آب و هوایی خنک و معتدل، در اواخر بهار و تابستان، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

در پیرامون سد ژینوالی، جنگل‌های گسترده با تنوع گیاهی زیاد و چندین کوه با دامنه‌های سرسبز وجود دارد و همین باعث می‌شود که در این ناحیه بتوانید کوهنوردی و جنگل‌گردی و حتی اقامت شبانه در طبیعت را تجربه کنید.
از دیگر تفریحاتی که در منطقه سد ژینوالی می‌تواند برای شما لذت‌بخش باشد، قایق‌سواری در دریاچه و ماهی‌گیری است. بازدید از این سد به صورت رایگان در تمام ساعات شبانه‌روز امکان‌پذیر است.

تصویری از سد ژینوالی

نمایی زیبا از سد ژینوالی

5. موزه ملی گرجستان؛ سفری به تاریخ پرفراز و نشیب گرجستان

اگر می‌خواهید در سفرتان به گرجستان، سری هم به تاریخ این کشور بزنید، پس بازدید از موزه ملی گرجستان را اصلاً نباید از دست بدهید.

موزه ملی گرجستان در سال ۱۸۵۲در تفلیس ساخته شد و در حال حاضر به‌صورت مجموعه‌ای از چند موزه مانند موزه هنرهای زیبا، گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس و… به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

بخش اصلی موزه ملی گرجستان، در چند قسمت مختلف پذیرای بازدیدکنندگان است؛ در طبقه اول می‌توانید سری به دوران باستان بزنید و با انسان‌های اولیه‌ و اسکلت‌هایشان دیداری داشته باشید. در بخش‌های دیگر، با تاریخ گرجستان، جنگ جهانی در این کشور، دوران سلطه شوروی بر آن و گنجینه‌ای از جواهرات کم‌یاب و قیمتی با قدمت چند هزارساله آشنا خواهید شد.

نکته دیگری که این موزه را برای ما ایرانی‌ها جالب‌تر می‌کند، وجود بخشی در این موزه است که به تاریخ هخامنشیان می‌پردازد.

برای بازدید از این موزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر وقت دارید و باید برای بازدید از هر بخش، بلیط تهیه کنید که در نهایت، هزینه‌ای معادل ۱۰ تا ۴۵ لاری (واحد پول گرجستان) خواهد داشت.

تصویری از داخل موزه ملی گرجستان

تصویری از داخل موزه ملی گرجستان

6. حمام های سلطنتی تفلیس؛ تجربه تکرارنشدنی آبگرم‌درمانی

نام شهر تفلیس در زبان گرجی از کلمه «تبیلی» مشتق شده و به معنای «گرم» است. درواقع این کلمه به چشمه‌های آب گرم مختلفی که در این شهر وجود دارد اشاره می‌کند.

از چند صد سال قبل در تفلیس، حمام‌های گوگردی وجود داشته و مورد استفاده مردم بوده است. معماری این حمام‌ها، کاملاً شرقی و سقف آن‌ها گنبدی‌شکل است. این حمام‌ها در بافت قدیمی شهر و در محله آبانوتوبانی قرار دارند و می‌توانند یک تجربه تکرارنشدنی از یک اسپای باستانی را برای شما به ارمغان بیاورند.

نمای بیرونی حمام‌های سلطنتی تفلیس

تصویری از حمام‌های سلطنتی تفلیس

7. خانه اپرای پالیاشویلی؛ مهد فرهنگ و هنر گرجستان

خیابان روستاولی در تفلیس، جایی است که مردم گرجستان برای راهپیمایی‌ها، جشن‌ها یا اعتراضاتشان انتخاب می‌کنند؛ اما این خیابان یک جای دیدنی و جذاب دیگر را نیز در دل خود جای داده است: خانه اپرای پالیاشویلی؛ قلب موسیقی تفلیس؛ ساختمانی با معماری باشکوه که مردم را برای تماشای تئاترها، اپراها و اجراهای باله به سوی خود فرا می‌خواند.

آنچه درباره این مرکز فرهنگی هنری، بااهمیت به شمار می‌رود، معماری خاص آن است. ساختمان این بنا با قدمت ۱۶۰ سال، ترکیبی از معماری بیزانس، رومی و معماری دوران رنسانس است و با تالارهای مجلل و وسیع، مخمل‌های تزیینی، چلچراغ‌های عظیم و نورپردازی‌های بی‌نظیر، چشم بینندگان را به خود خیره می‌کند.

نمای بیرونی خانه اپرا پالیاشویلی

تصویری از ساختمان اپرای پالیاشویلی

8. بلوار باتومی؛ یک پیاده‌روی لذت‌بخش

حتماً خاطرتان هست که باتومی را به‌عنوان پایتخت تفریحی و گردشگری گرجستان معرفی کردیم. بسیاری از جاهای دیدنی گرجستان که حتماً باید از آنها دیدن کنید در باتومی، این شهر زیبای ساحلی قرار دارند.

باتومی با برخورداری از نعمت دریا، سواحل بی‌نظیر، معماری مدرن و امروزی، کافه‌ها و کلاب‌های شبانه و آب و هوای مطبوع نیمه‌گرمسیری، هرچه خوبان دارند را یکجا در خود جمع کرده است.

یکی از جاهایی که در تور باتومی باید به آن سر بزنید و می‌تواند یک چشم‌انداز دلربا از همه خوبی‌ها و جذابیت‌ها برای شما باشد، بلوار باتومی است؛ به خصوص اگر تصمیم بگیرید یک پیاده‌روی شبانه داشته باشید.
هنگامی که در این بلوار جذاب قدم می‌زنید، به موازات خط ساحلی پیش می‌روید، از صدای امواج لذت می‌برید و دورنمایی از بیشتر نقاط دیدنی باتومی را خواهید دید.

در کناره‌های این بلوار علاوه‌بر وجود فضای سبز و درختان سرسبز، کافه‌ها، رستوران‌ها و نیمکت‌هایی قرار دارد که می‌توانید برای استراحت، گپ‌وگفت و لذت بردن از زندگی شبانه پرهیجانِ باتومی، از آنها استفاده کنید.

بلوار باتومی

تصویری از بلوار باتومی در شب

9. مجسمه علی و نینو؛ نماد شهر باتومی

یکی از مشهورترین جاهای دیدنی گرجستان که به نوعی نماد شهر باتومی نیز محسوب می‌شود، مجسمه علی و نینو یا مجسمه دو عاشق است. این اثر هنری، به یک قصه عاشقانه قدیمی اشاره دارد و در بلوار باتومی است.

علی و نینو نام رمانی است که نویسنده‌ای با نام مستعار قربان سعید در سال ۱۹۳۷ آن را نوشته و قصه عشق پرفراز و نشیب علی، پسری مسلمان از آذربایجان و نینو، دختری مسیحی از گرجستان را روایت می‌کند؛ عشقی که فرجام آن، جنگ جهانی و کشته شدن علی برای دفاع از وطن است.

آن چیزی که باعث تمایز این مجسمه‌ از تندیس‌های عادی می‌شود، این است که در این اثر، علی و نینو در فواصل زمانی مشخص به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند، به یکدیگر می‌رسند، در هم می‌آمیزند و به شکل پیکره‌ای واحد در می‌آیند. سپس دوباره از یکدیگر دور می‌شوند و این وصال و فراق همیشه ادامه دارد. یکی‌دیگر از جذابیت‌های این مجسمه، نورپردازی‌های زیبا و خلاقانه آن در شب است که اثربخشی‌اش را دوچندان می‌کند.

تصویری از مجسمه علی و نینو

تصویری از مجسمه علی و نینو

10. برج الفبا؛ سمبل الفبا و زبان گرجی

یکی از ویژگی‌های شهر باتومی، وجود برج‌های متعدد در آن است. از مشهورترین برج‌های این شهر، برج الفبا نام دارد که نمادی از زبان و الفبای گرجی است.

این برج در میراکِل‌پارک باتومی قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی باتومی به شمار می‌آید. برج الفبای باتومی، ۱۳۰ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است.

نمای بیرونی این برج به شکل یک رشته DNA انسان (یک مارپیچ دورشته‌ای) ساخته شده که به سمت بالا حرکت می‌کند و در طول آن، ۳۳ حرف الفبای گرجی قرار دارد.

در قسمت داخلی این برج، یک آسانسور وجود دارد که شما را به بالاترین نقطه آن می‌رساند و از آنجا می‌توانید یک نمای کامل از شهر و دریا را در برابر چشمانتان ببینید.

برج الفبا

تصویری از برج الفبا در شب

11. آبشار ماخونتستی؛ سفری به طبیعت باشکوه باتومی

جاهای دیدنی گرجستان در باتومی، تنها به مناطق شهری، جاذبه‌های معماری، برج‌ها و میدان‌ها محدود نمی‌شود. باتومی برای هر سلیقه‌ای پیشنهادی دارد؛ مثلاً اگر وسط سفر، دلتان خواست از شهر و زندگی مدرن بیرون بزنید و بروید به دل طبیعت، باتومی یک آبشار فوق‌العاده را به شما پیشنهاد می‌دهد. آبشار ماخونتستی، یکی از نقاط جذاب طبیعت باتومی است. این آبشار حدود ۳۰ کیلومتر با باتومی فاصله دارد و مسیر رسیدن به آن، به اندازه خودش زیبا است.

آبشار ماخونتستی در منطقه‌ای سرسبز و کوهستانی واقع شده و در اطراف آن، جنگل‌های سرسبزی وجود دارد. به‌علاوه در این منطقه، شما می‌توانید از رستوران‌های بومی خرید کنید، با مردم محلی و بومی بیشتر آشنا شوید و حتی از اجرای موسیقی زنده محلی لذت ببرید.

آبشار ماخونتستی

تصویری از آبشار ماخونتستی

12. میدان پیازا؛ از باتومی تا ایتالیا در یک دقیقه

اگر می‌خواهید از دل باتومی، خودتان را به ایتالیا برسانید، کافی است پا به میدان پیازا بگذارید. یکی از میدان‌های مشهور باتومی که به یکی از دیدنی‌های آن نیز تبدیل شده است. میدان پیازا با ۵۷۰۰ متر مربع، به سبک ایتالیایی ساخته شده و در مرکز آن، از موزاییک و شیشه‌های رنگ‌آمیزی‌شده استفاده شده است. 

در اطراف میدان پیازا، کافه‌ها، رستوران‌ها و ساختمان‌های مختلفی با معماری ایتالیایی وجود دارد و همین بر جذابیت آن افزوده است. علاوه‌بر این، در بسیاری از اوقات سال، کنسرت‌ها و فستیوال‌های موسیقی مختلفی در میدان پیازا برگزار می‌شود و به همین دلیل، همیشه پررونق و پربازدید است.

تصویری از میدان پیازا

تصویری از میدان پیازا

13. باغ گیاه شناسی؛ دیداری با همه گیاهان جهان در باتومی

باتومی نه‌تنها طبیعت منحصر به‌فردی دارد؛ بلکه از یک باغ گیاه‌شناسی فوق‌العاده نیز بهره می‌برد.

باغ گیاه‌شناسی باتومی را دانشمند گیاه‌شناس و جغرافی‌دان مشهوری به نام آندری کراسنوف در سال ۱۹۱۲ در ده کیلومتری این شهر تأسیس کرد. 

این باغ با وسعتی بالغ بر ۱۱۱ هکتار، گیاهان متنوعی را در خود جای داده است که به ۹ منطقه جغرافیایی مختلف از سراسر جهان تعلق دارند.

شما در این باغ می‌توانید بیش از ۲۰۰۰ گیاه مختلف از مناطقی همچون نیوزیلند، استرالیا، مکزیک، آسیای شرقی و… را ببینید. برای بازدید از این باغ زیبا، از ۹ صبح تا ۷ شب وقت دارید و باید بلیطی به قیمت ۱۰ لاری تهیه کنید.

تصویری از باغ گیاه‌شناسی

تصویری زیبا از باغ گیاه‌شناسی باتومی

14. تله کابین آرگو؛ باتومی و دریای سیاه را از بالا ببینید

آرگو در اساطیر یونانی، نام کشتی بزرگی است که به کمک خدایان یونانی ساخته شد و به سمت دریای سیاه حرکت کرد. این نام‌گذاری کاملاً برای تله کابین باتومی مناسب است؛ چراکه این تله‌کابین، مسیر خود را از کوه آنوریا شروع می‌کند و سپس شما را در مسیری دو و نیم کیلومتری بر فراز دریای سیاه حرکت می‌دهد.

این تله‌کابین از سطح دریا، ۲۵۰ متر ارتفاع دارد، مدت زمان حرکت یک طرفه آن ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است و بلیط آن برای هر فرد بزرگسال ۳۰ لاری قیمت دارد.

بر فراز کوه آنوریا، جایی که محل شروع حرکت تله‌کابین است، مجموعه آرگو واقع شده که دارای رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سالن‌های روباز و بارهای مختلف است. در معماری این ساختمان نیز نمادهای کشتی آرگو به چشم می‌خورد.

تله‌کابین آرگو

تصویری از تله‌کابین آرگو

به نظر شما بهترین جاذبه دیدنی گرجستان کدام است؟

گرجستان دیدنی‌های فوق‌العاده‌ای را در دل خود پنهان کرده و مقصد بی‌نظیری برای مسافرت و استراحت است. فهرست جاهای دیدنی گرجستان، بسیار طولانی‌تر از چیزهایی است که ما به آن‌ها اشاره کردیم. بسیاری از خیابان‌ها و میدان‌های تفلیس یا برج‌هایی مانند برج ساعت تفلیس و سواحل باتومی در انتظار شما هستند تا تجربه‌های منحصربه‌فردی را برای شما به ارمغان بیاورند.

اگر شما هم دلتان می‌خواهد سفر به این کشور زیبا را به خودتان هدیه بدهید و با چمدانی پر از سوغات گرجستان به خانه برگردید، می‌توانید روی تورهای آژانس مسافرتی سپهران سیر باستان حساب کنید. ما با طراحی و اجرای تور گرجستان در زمان‌های مختلف سال، می‌توانیم سفری آسان، خاطره‌انگیز و پرماجرا را برایتان رقم بزنیم.

سؤالات متداول:

۱-مجسمه دو عاشق در کجاست؟

این اثر هنری که به مجسمه علی و نینو نیز معروف است، در شهر باتومی گرجستان قرار دارد و به یک قصه عاشقانه قدیمی اشاره می‌کند.

۲- در سفر به تفلیس گرجستان از کجا دیدن کنیم؟

در سفرتان می‌توانید به موزه ملی گرجستان سری بزنید و از قدم زدن در دل تاریخ لذت ببرید. یا در هنگام غروب، کنار پل صلح بایستید و از تماشای نورانی بودن این اثر مدرن لذت ببرید. ناریکالا، کلیسای تثلیث و حمام‌های سلطنتی تفلیس را هم از دست ندهید.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC