02145323 02191004043

گرجستان کجاست؟ راهنمای سفر به گرجستان

مجله گردشگری سپهران 30 دی ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

اگر شما هم قصد سفر دارید و می‌خواهید آب‌وهوایی عوض کنید، اما درعین‌حال نمی‌خواهید هزینه‌های گزافی برای سفر بپردازید، گرجستان یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. شاید اصلاً تابه‌حال نمی‌دانستید گرجستان کجاست؛اما اگر مقاله حاضر را بخوانید متوجه خواهید شد که با یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری روبرو هستید که اتفاقاً چندان دور از کشور ما هم نیست و می‌توانید به‌‍راحتی به این کشور سفر کنید. بنابراین برای اینکه بدانید این کشور کجاست و چرا باید از آن دیدن کنید، با ما همراه باشید.

سفر به گرجستان

شاید بد نباشد که در ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که اساساً گرجستان کجاست و موقعیت جغرافیایی آن چگونه است. گرجستان در اروپای شرقی و در نقطه تلاقی اروپا و آسیا قرار گرفته است؛ جایی که کوه‌های قفقاز و سواحل دریای سیاه آن را احاطه کرده‌اند.

گرجستان از شمال و شرق به روسیه محدود شده و از جنوب، با ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هم‌مرز است. در غرب آن هم دریای سیاه قرار دارد.

گرجستان اگرچه کشور بزرگی نیست، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فردش، آب‌وهوایی فوق‌العاده، طبیعتی بکر و متنوع، مناطق سرد و کوهستانی، مناطق ساحلی و گرم، دره‌ها و جنگل‌های سرسبز و جاذبه‌هایی بی‌نظیر دارد.

جای تعجبی ندارد که باوجود این ویژگی‌های ممتاز، در کنار خونگرمی مردمان این کشور و تاریخ و فرهنگ غنی، گرجستان به یکی از مقاصد محبوب گردشگران جهان تبدیل شده است. به‌گونه‌ای که صنعت توریسم، نقش بسزایی در رشد و پیشرفت اقتصادی این کشور دارد.

آب‌وهوای گرجستان را در کل می‌توان مطبوع و مناسب سفر دانست. بخش‌های غربی این کشور، آب‌وهوایی نیمه‌گرمسیری و بخش‌های شرقی آن آب‌وهوای قاره‌ای دارد؛ به این معنی که زمستان، سرد و برفی و تابستان‌، ملایم و معتدل است.

بنابراین اگر قصد سفر به جاهای دیدنی گرجستان را دارید، بهترین زمان برای سفر شما می‌تواند فصل بهار و پاییز باشد. در فصل تابستان ممکن است در مناطق نزدیک به دریا، گرما و رطوبت زیادی را تجربه کنید و در زمستان‌ها هم ممکن است سرما شما را اذیت کند؛ اما در بهار و پاییز می‌توانید شاهد طبیعت باشکوه و آب‌وهوای خوشایند و معتدل این کشور باشید.

تصویری زیبا از کشور گرجستان

نمایی دیدنی از کشور گرجستان

هزینه سفر به گرجستان

آموختید که گرجستان کجاست. حالا جالب است بدانید که سفر به گرجستان نسبت به کشورها و شهرهای دیگر ارزان‌تر است. پیشنهاد ما برای این سفر این است که تورهای گردشگری به مقصد گرجستان را خریداری کنید و خیال خودتان را بابت هزینه‌هایی که باید در کشور گرجستان بپردازید، راحت کنید.

طبیعتاً قیمت تورها در آژانس‌های هواپیمایی مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و عوامل مختلفی در تعیین قیمت این تورها نقش دارند.

برای مثال، تعداد روزهای تور، کیفیت و تعداد ستاره‌های هتل‌های محل اقامت، تعداد نفرات، زمان برگزاری تور، ایرلاین مجری پرواز، کلاس پرواز (اکونومی یا فرست کلاس) و… همگی در تعیین قیمت تور مؤثر هستند.

طبیعتاً نمی‌توان انتظار داشت که هزینه یک تور سه روزه با پرواز اکونومی و هتل‌های سه ستاره، با یک تور ۸ روزه در فصل شلوغ و پرگردشگر به همراه اقامت در هتل پنج ستاره، یکسان باشد.

اگر خودتان بخواهید به گرجستان سفر کنید باید هزینه‌های خرید بلیط هواپیما، هزینه اقامت در هتل یا هاستل، هزینه خوردوخوراک، حمل‌ونقل و ورودی مکان‌های دیدنی و تفریحی را در نظر بگیرید.

هزینه هتل و اقامت در گرجستان

برای یک اقامت معمولی و اقتصادی در یک هتل متوسط باید حدود ۲۵ تا ۶۰ دلار را در نظر بگیرید. اگر به دنبال هتل‌های لوکس‌تر ۴ ستاره یا ۵ ستاره باشید، باید ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار هزینه کنید. اگر با هاستل‌ها مشکلی نداشته باشید، با مبلغی حدود ۲۰ دلار می‌توانید یک هاستل خوب پیدا کنید. البته توجه داشته باشید که در فصل‌های شلوغ ممکن است هزینه‌ها افزایش یابند.

تصویری از یک هتل در شهر باتومی

عکس هتلی در شهر باتومی

هزینه حمل‌و‌نقل در گرجستان

وسایل حمل و نقل عمومی عبارتند از مارشروتکا (مینی‌بوس)، اتوبوس و تاکسی. مارشروتکا یکی از معمول‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود و کرایه آن بسته به مسیر، بین ۱ تا ۱۵ دلار متغیر است.

برای استفاده از اتوبوس باید در ابتدا کارت اتوبوس تهیه کنید. این کارت‌ها رایگان هستند و فقط برای شارژ باید هزینه پرداخت کنید.

تاکسی‌های عمومی مجهز به تاکسی‌متر نیستند و اگر می‌خواهید تاکسی سوار شوید باید قبل از سوار شدن، در مورد قیمت نهایی به توافق برسید.

برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل بهتر است از قطار و مارشروتکا استفاده کنید یا اینکه به صورت دربست اتومبیل و ون کرایه کنید. البته هزینه حمل‌و‌نقل در گرجستان خیلی بالا نیست و به راحتی می‌توانید در سطح شهر و حتی در میان شهرها رفت‌و‌آمد کنید.

ویزای گرجستان

گرجستان از جمله کشورهایی است که ایرانیان برای سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزا ندارند؛ بنابراین اگر سفرتان به کشور گرجستان کمتر از ۴۵ روز طول می‌کشد، هیچ هزینه‌‌ای برای ویزا پرداخت نخواهید کرد.

تنها برای خروج از کشور، مانند همه سفرهای خارجی دیگر، باید پاسپورت تهیه کنید و عوارض خروج را بپردازید.

تصویری از فرودگاه گرجستان

تصویری از فرودگاه گرجستان

قیمت بلیط گرجستان

برای رفتن به گرجستان معمولاً باید بلیط هواپیمای خود را به مقصد پایتخت زیبای گرجستان، یعنی تفلیس تهیه کنید. همه پروازها در فرودگاه بین‌المللی شوتا روستاولی تفلیس فرود خواهند آمد. توجه داشته باشید که قیمت بلیط‌ در ایام مختلف سال متفاوت است و در فصل زمستان (البته به جز ایام کریسمس و سال نوی میلادی) کمترین هزینه را دارد.

هزینه بلیط شما بسته به اینکه کدام ایرلاین را انتخاب می‌کنید (داخلی یا خارجی) و اینکه کلاس پروازی شما اکونومی است یا فرست‌کلاس، متفاوت خواهد بود. در حال حاضر (زمستان ۱۴۰۲) قیمت بلیط به مقصد تفلیس از حدود ۴ میلیون تومان (ایرلاین داخلی) تا حدود ۱۳ میلیون تومان (ایرلاین خارجی) متغیر است.

شهرهای گرجستان

جاذبه‌های گرجستان آنقدر زیاد هستند که شاید به سادگی نتوانید تصمیم بگیرید کجا بروید و از کدام نقاط دیدن کنید. به همین دلیل می‌خواهیم ۳ شهر مهم و توریستی گرجستان را به شما معرفی کنیم که بازدید از آنها را اصلاً نباید از دست بدهید.

تفلیس؛ شهر پرجمعیت گرجستان

جواهر گرجستان لقبی است که به تفلیس، پایتخت تاریخی گرجستان داده‌اند. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر گرجستان است و آمیزه‌ای از سنت و مدرنیته را در دل خود جای داده. تفلیس قدمتی باستانی دارد و با عمری ۱۵۰۰ ساله، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. در تفلیس، شما می‌توانید شهری باستانی با معماری قرون وسطایی، کلیساهای باستانی، بناهای باشکوه، سازه‌های جذاب با معماری مدرن، زندگی پویا و امروزی و شب‌هایی سرزنده را تجربه کنید.

تصویری از شهر تفلیس

نمایی زیبا از شهر زیبای تفلیس

باتومی؛ شهر تفریحات گرجستان

کمتر کسی است که نام باتومی را نشنیده باشد؛ شهری بر کرانه دریای سیاه که به نام مروارید دریای سیاه معروف شده است. این شهر را می‌توان پایتخت گردشگری گرجستان دانست. باتومی همان جایی است که در آن می‌توانید اقامت در هتل‌های لوکس با خط ساحلی اختصاصی را تجربه کنید و از تفریحات آبی لذت ببرید؛ اما جاذبه‌های این شهر محدود به تفریحات آبی نیست. جاذبه‌های گردشگری زیادی همچون باغ گیاه‌شناسی، دلفیناریوم، بلوار باتومی، تله کابین آرگو و… در باتومی چشم شما را به خود خیره خواهد کرد.

تصویری از شهر باتومی

تصویری از شهر باتومی

متسختا؛ شهر باستانی گرجستان

متسختا یکی از شهرهای زیبای گرجستان با قدمتی ۳۰۰۰ ساله است که با تفلیس حدوداً ۲۰ دقیقه  فاصله دارد. اصلی‌ترین جاذبه آن را می‌توان کلیسای جامع سوتیتسخولی دانست که یک سازه باشکوه از دوران قرون وسطی است و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده. این شهر، به‌عنوان مهد تمدن و فرهنگ گرجستان شناخته می‌شود و از نظر مذهبی، نقش مهمی در تاریخ این کشور دارد.

تصویری از شهر متسختا

نمایی از شهر متسختا

سوغات گرجستان چیست؟

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، گردش در بازارهای محلی، خرید صنایع دستی خاصِ کشور مقصد و البته خرید سوغاتی است. در سفر به این کشور هم برای خرید سوغات گرجستان دستتان کاملاً باز خواهد بود و گزینه‌های متعددی برای خرید پیش روی شماست.

چورچخلا؛ آبنبات گرجستان

آبنبات به سبک گرجی که با همه آبنبات‌هایی که تاکنون دیده‌اید متفاوت است. این آبنبات‌ها از مغزیجاتی مانند مغز گردو، بادام و… تولید می‌شوند که ابتدا به نخ کشیده و سپس در انواع مختلفی از آب میوه‌های غلیظ خوابانده می‌شوند و پس از خشک شدن به فروش می‌رسند.

تصویری از آبنبات چورچخلا

تصویری از آبنبات چورچخلا؛ سوغاتی گرجستان

کانتسی؛ ظروف سنتی گرجستان

یکی از سوغاتی‌های جالب توجه گرجستان، کانتسی است. کانتسی‌ها نوعی ظروف نوشیدنی‌اند که با استفاده از شاخ بز، قوچ و یا گاو نر درست شده‌اند و در مهمانی‌های گرجی کاربرد دارند.

پاپاخی؛ کلاه‌های پشمی گرجستان

پاپاخی به کلاه‌های مشهور گرجی گفته می‌شود که یک گزینه کاملاً سنتی برای سوغاتی به حساب می‌آیند. این کلاه بزرگ، نوعی کلاه مردانه است که در پوشش سنتی مردمان کل منطقه قفقاز دیده می‌شود.

تصویری از کلاه پاپاخی

تصویری از کلاه پاپاخی

زبان مردم گرجستان

زبان رسمی مردم گرجستان، زبان گرجی و از خانواده زبان‌های قفقازی است که خط مخصوص به خود را نیز تحت عنوان خط گرجی دارد.

این زبان جزء ده زبان کهن دنیا به شمار می‌آید که همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته شاید جالب باشد بدانید که در دوران تسلط شوروی بر گرجستان، گرج‌ها به زبان روسی صحبت می‌کردند؛ اما پس از جدا شدن از روسیه، زبان گرجی به زبان ملی این کشور تبدیل شد.

دین مردم گرجستان

دین اصلی و رسمی این کشور مسیحیت است و عمده مردم، پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. شاید جالب باشد که بدانید پس از دین مسیحیت، اصلی‌ترین اقلیت دینی گرجستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

برای یک سفر ارزان خارجی آماده شوید

در این راهنما برای شما از گرجستان گفتیم. فهمیدید که گرجستان کجاست. شهرهای مهم و سوغاتی‌های گرجستان را شناختید. آموختید که دین و زبان مردم این کشور چیست و با هزینه‌های مختلف سفر به این کشور زیبا نیز آشنا شدید. حالا دیگر برای خرید تور گرجستان آماده هستید. قرار است که یک سفر خارجی ارزان را تجربه کنید و خاطرات زیبایی بسازید.

سوالات متداول

۱- چه اجناسی از گرجستان بخریم؟

در بازارهای محلی گرجستان، شما می‌توانید جواهرات دست‌ساز نقره، کلاه‌های پاپاخی، خنجر گرجی، کانتسی، پنیر گرجی، چورچخلا، مرباهای سنتی و… خریداری کنید.

۲- گرجستان در کدام قاره است؟

گرجستان کشوری است که در منطقه قفقاز در اروپای شرقی واقع شده و از لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌توان گفت که در میان دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC