02145323 02191004043

برج ساعت تفلیس را بیشتر بشناسید

مجله گردشگری سپهران 02 اردیبهشت ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

شهر تفلیس در گرجستان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری نزدیک به ایران و در منطقه اوراسیا است. این شهر تاریخی بناهای قدیمی و محله‌های دیدنی زیادی را در خود جای داده که تماشای آن‌ها به هر گردشگر تاریخ‌دوستی توصیه می‌شود. برج ساعت تفلیس هم یکی از همین دیدنی‌هاست که در این مطلب با آن بیشتر آشنا خواهید شد.

سازنده برج ساعت تفلیس کیست ؟

برج ساعت تفلیس (به انگلیسی The Leaning Clock Tower) که به عنوان برج ربات و برج کج تفلیس نیز شناخته می‌شود، یک سازه مکانیکی است که در میدان گئورگی پنجم در پایتخت گرجستان قرار دارد. این برج در سال 2010 میلادی توسط «رزو گابریادزه» هنرمند و فیلمساز گرجستانی ساخته شد. جالب است بدانید که گابریادزه، به دلیل ساخت آثاری سینمایی مانند پاسپورت و میمینو در گرجستان معروف و محبوب است.

برج ساعت تفلیس یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس به حساب می‌آید. این برج که به عنوان نمادی از شهر و یادبودی از تاریخ و فرهنگ گرجستان شناخته می‌شود، در هر ساعت یک‌بار زنگ می‌زند. اطراف آن نیز مجسمه‌هایی متحرک از فرشتگان، نوازندگان و حیوانات قرار دارند که به زیبایی این سازه می‌افزاید.

تصویری از گردشگران در حال بازدید از برج ساعت تفلیس

تصویری از گردشگران در حال بازدید از برج ساعت تفلیس

سبک معماری برج ساعت تفلیس

یکی از ویژگی‌های جالب در مورد میدان ساعت که آن را به یکی از بامزه‌ترین جاهای دیدنی گرجستان تبدیل کرده، سبک معماری این بناست. به گواه کارشناسان، این سازه معروف ترکیبی منحصربه‌فرد از سبک‌های مختلف معماری محسوب می‌شود. هر یک از سبک‌های معماری زیر بخشی از ساختمان برج ساعت تفلیس را تشکیل می‌دهند:

  • سبک کلاژ: برج از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که به نظر می‌رسد به طور تصادفی روی هم قرار گرفته‌اند. در این بخش مجسمه‌ها، برج‌ها، قوس‌ها و پنجره‌های مختلف قرار دارد.
  • سبک صنعتی: در ساخت برج ساعت گرجستان، از فلز و شیشه استفاده شده است. مجموعه این مواد اولیه، ظاهری صنعتی و خاص به برج می‌دهد و ترکیب آن با سبک گرجستانی، این سازه را به عنصری خاص در تفلیس تبدیل می‌کند.
  • سبک گرجستانی: می‌توانید در ساختمان این برج عناصر معماری سنتی گرجستان مانند کاشی‌های رنگی و مجسمه‌های فرشتگان را ببینید. معمار این بنا، از استفاده از این المان‌ها غافل نشده تا آن را به نمادی از فرهنگ گرجستان تبدیل کند.

تصویری از برج ساعت تفلیس

    عکس از برج ساعت تفلیس

    بخش‌های مختلف برج ساعت تفلیس

    اگر علاقه دارید که به میدان ساعت تفلیس سر بزنید، خوب است که حتماً از قبل با بخش‌های مختلف آن آشنا باشید تا در هنگام بازدید، هیچ‌ قسمتی را از دست ندهید. به‌طور کلی، این سازه از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شود:

    ۱- مجسمه ها

    در بالای برج، مجسمه فرشته‌ای قرار دارد که هر ساعت با بال‌های خود به ناقوس ضربه می‌زند و صدای زنگ را به گوش بازدیدکنندگان می‌رساند. علاوه‌براین، در دریچۀ بالای برج مجسمه‌های متحرکی از عروس‌وداماد، نوازندگان، حیوانات و شخصیت‌های مختلف داستان‌های گرجستانی قرار گرفته‌اند. هر کدام از این مجسمه‌ها در زمان‌ مشخصی به حرکت در می‌آیند و جذابیت خاصی به برج می‌بخشند.

    ۲- ساعت

    بخش اصلی برج کج تفلیس ساعت آن است. این ساعت صفحه‌ای بزرگ و دایره‌ای شکل دارد که با اعداد رومی علامت‌گذاری شده و در بالای برج، زیر مجسمه فرشته قرار دارد. عقربه‌های ساعت بزرگ و طلایی هستند و به راحتی دیده می‌شوند. در هر ساعت از شبانه‌روز، زنگ برج به صدا در می‌آید و صدای آن در سرتاسر میدان گئورگی پنجم به گوش می‌رسد.

    ۳- نمای برج

    نمای برج با کاشی‌های رنگی و طرح‌های مختلفی تزئین شده که زیبایی و ظرافت خاصی به آن می‌بخشد. برج ساعت تفلیس با پنجره‌های متعدد و طرح‌های مختلفی تزئین شده که علاوه بر زیبایی ظاهری، نورپردازی خاصی هم در برج ایجاد می‌کند. همچنین در نمای برج ربات تفلیس، چندین برج کوچک قرار گرفته که زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

    ۴- قسمت داخلی

    پس از ورود به برج می‌توانید به موزه داخل آن دسترسی داشته باشید. ، تاریخچه و نحوه ساخت این سازه معروف مهم‌ترین چیزی است که در موزه خواهید دید. در داخل برج همچنین فروشگاهی برای خرید سوغاتی و یادگاری‌های مربوط به تفلیس وجود دارد. اگر قصد خرید سوغات گرجستان و مسجمه‌های کوچک برج ساعت تفلیس را دارید، می‌توانید خرید خود را از این فروشگاه انجام دهید.

    تصویری از قسمت بالایی برج ساعت تفلیس

    تصویری از قسمت بالایی برج ساعت تلفیس

    جاهای دیدین اطراف برج ساعت تفلیس

    برج ساعت تفلیس در میدان گئورگی پنجم قرار دارد که یکی از میدان‌های اصلی شهر تفلیس است که به تمام جاهای دیدنی تفلیس دسترسی مناسبی دارد. به همین دلیل با سر زدن به این برج، می‌توانید به سادگی به بخش عظیمی از دیدنی‌های این شهر سر بزنید. موارد زیر از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف برج ساعت تفلیس هستند:

    • موزه ملی گرجستان: بزرگترین موزه گرجستان که مجموعه‌ای غنی از آثار تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است.
    • تئاتر مارجانی شویلی: از قدیمی‌ترین تئاترهای گرجستان که بهترین مکان برای تماشای باله و اپرا به شمار می‌رود.
    • کلیسای جامع تثلیث: بزرگترین کلیسای ارتدکس در گرجستان که به خاطر معماری باشکوه، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر به اماکن تاریخی و مذهبی علاقه دارید، حتما به این کلیسا سر بزنید.
    • پل صلح: این پل پیاده‌رو از روی رودخانه کورا عبور می‌کند و یکی از نمادهای شهر تفلیس است که نباید تماشای آن را از دست داد.
    • مرکز خرید گالریا تفلیس: دربردارندۀ برترین برندهای مطرح جهانی. اگر به خرید علاقه دارید، می‌توانید هنگام بازدید از برج ساعت تفلیس، به مرکز خرید گالریا هم سر بزنید.
    • بازار درای بریج: این بازار محلی مکانی عالی برای خرید محصولات تازه و سوغاتی‌های ارزان قیمت است. اگر دوست دارید زندگی مردم محلی گرجستان را از نزدیک لمس کنید، قدم زدن در این بازار را از دست ندهید.
    • فروشگاه Shvili: از بهترین مراکز خرید تفلیس برای خرید سوغاتی و یادگاری از شهر تفلیس. اگر قصد دارید برای اقوام و دوستانتان، سوغاتی بخرید، می‌توانید به این فروشگاه سر بزنید.

    تصویری از کلیسای جامع تثلیث

      تصویری از کلیسای جامع تثلیث؛ از آتار دیدنی نزدیک به برج ساعت تفلیس

      آدرس برج ساعت تفلیس و نحوه دسترسی به آن

      برج ساعت تفلیس در میدان گئورگی پنجم در مرکز شهر واقع شده است. برای دسترسی به این برج می‌توانید از اتوبوس، تاکسی و مترو کمک بگیرید. اگر قصد استفاده از مترو را دارید، می‌توانید از هر خطی که هستید، خودتان را به ایستگاه متروی Rustaveli برسانید. از این ایستگاه تا میدان ساعت، باید حدود 10 دقیقه پیاده‌روی کنید.

      برای استفاده از اتوبوس نیز می‌توانید در سرتاسر تفلیس، با خطوط اتوبوس خودتان را به ایستگاه میدان گئورگی پنجم برسانید. البته راحت‌ترین راه برای رسیدن به برج ساعت این است که از هر نقطه که هستید، تاکسی بگیرید. در نظر داشته باشید که کرایه تاکسی از هر نقطه شهر تا میدان ساعت، بین 5 تا 10 لاری گرجستان خواهد بود.

      قیمت بلیط و ساعت کار برج ساعت تفلیس

      قیمت بلیط ورود به برج ساعت تفلیس 10 لاری گرجستان است؛ اما برای بازدید از موزه آن، باید 5 لاری بیشتر بپردازید. شما می‌توانید همه‌روزه و به صورت 24 ساعته از ساختمان این برج دیدن کنید؛  اما ورود به آن از ساعت 10 صبح تا 10 شب امکان‌پذیر است. برای بازدید از موزه هم باید بین ساعت 11 صبح تا 7 شب اقدام کنید.

      بازدید از برج ساعت با تور تفلیس

      در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با برج ساعت تفلیس، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت گرجستان آشنا کنیم. اگر علاقمند سفر به تفلیس و قدم‌زدن در محله‌های تاریخی آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم با تور گرجستان تفلیس همراه شوید. البته گرجستان تنها به مناطق قدیمی و بناهای تاریخی تفلیس محدود نمی‌شود؛ بلکه شهر باتومی آن هم سواحل زیبایی دارد و مناظری از درخشان‎ترین آب‌های دریای سیاه را پیش چشم گردشگران می‌گستراند. بااین‌وصف، تور گرجستان به مقصد باتومی نیز می‌تواند برای شما جذاب باشد.

      شما درباره سایر جاهای دیدنی تفلیس چه می‌دانید؟ آیا قبلا از برج ساعت آن چیزی شنیده بودید؟

      سوالات متداول:

      ۱- برج ساعت کجاست؟

      برج ساعت بنایی رایج است که در اغلب شهرهای توریستی دنیا دیده می‌شود. برج ساعت تفلیس نیز یکی از همین بناهای دیدنی است که ظاهر دیدنی و خاصی دارد.

      ۲- آدرس برج ساعت تفلیس کجاست؟

      برج ساعت یا برج کج تفلیس در غرب رودخانه کورا، واقع در خیابان نیکولوز باراتشویلی، در خیابان سیزدهم لون شاوتلی قرار دارد. برای رفتن به این برج زیبا و دیدنی می‌توانید از میدان آزادی تفلیس به سمت رودخانه کورا پیاده‌روی کنید.

      مقالات پربازدید
      6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC