02145323 02191004043

مجسمه مادر گرجستان بر بلندای شهر تفلیس

مجله گردشگری سپهران 28 اسفند ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

گرجستان، کشوری با طبیعت زیبا و مناظر خیره‌کننده است که به‌خاطر ترکیب سواحل زیبا، بافت جنگلی و فرهنگ خاص خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه قفقاز محسوب می‌شود. اگر میان جاذبه‌های گردشگری این کشور جستجو کنید، حتما به نام مجسمه مادر گرجستان برخورد خواهید کرد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با کارتلیس ددا یا همان مجسمه مادر تفلیس آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاریخچه این اثر تاریخی ارزشمند، با ما تا انتهای این مقاله در آژانس گردشگری سپهران همراه باشید.

تاریخچه مجسمه مادر گرجستان در تفلیس 

مجسمه مادر گرجستان که اهالی بومی این کشور، آن را به مادر وطن می‌شناسند، تندیس عظیمی از جنس آلومینیوم است که بر فراز تپه‌های سولولاکی در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان، قرار دارد. این مجسمه به‌عنوان نماد ملی گرجستان شناخته می‌شود و یکی از مهمترین جاهای دیدنی تفلیس گرجستان است. نام این مجسمه به زبان گرجی، کارتلیس ددا است که به مادر وطن معنا می‌شود. این مجسمه بزرگ، از تمام نقاط شهر تفلیس قابل مشاهده است؛ احتمالا اگر کمی با برزیل آشنایی داشته باشید، با خواندن این جمله یاد مجسمه مسیح ریودوژانیرو می‌افتید. 

کارتلیس ددا برای اهالی گرجستان، دقیقا همان جایگاهی را دارد که مجسمه مسیح برای اهالی برزیل؛ پس اگر به گرجستان سر زدید، حتما بازدید از آن را در برنامه خود قرار دهید. ساخت این مجسمه از سال 1958، به مناسبت هزار و پانصد سالگی شهر تفلیس آغاز شد. قرار بر این بود که این مجسمه، نمادی از صلح و اتحاد مردم گرجستان باشد و به همین دلیل، به شکل زنی با لباس محلی گرجستان، حامل کاسه‌ای در یک دست برای پذیرایی از مهمانان و شمشیری در دست دیگر برای دفاع از کشور طراحی شد.

گفته می‌شود کاسه در دست زن، نماد مهمان‌نوازی و صلح‌طلبی مردم گرجستان، شمشیر نمادی از قدرت و آمادگی برای دفاع از کشور و لباس کارتلیس ددا، نماد فرهنگ و سنت مردم گرجستان است.

مجسمه مادر گرجستان به‌عنوان نمادی ملی، از جایگاهی رفیع در نزد مردم گرجستان برخوردار است. این مجسمه برای اهالی این کشور، یادآوری از تاریخ و فرهنگ غنی گرجستان و همچنین نماد صلح، اتحاد و قدرت مردم محسوب می‌شود.

موقعیت مکانی و نمادین مجسمه مادر گرجستان، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شهر تفلیس تبدیل کرده است. گردشگران بسیاری برای دیدن این مجسمه و تماشای منظره شهر از بالای تپه‌های سولولاکی به این مکان مراجعه می‌کنند. مجسمه کارتلیس ددا در سال 2009، به‌عنوان یکی از عجایب هفتگانه گرجستان انتخاب شد.

عکس مجسمه مادر گرجستان

نمایی از مجسمه مادر گرجستان

معماری مجسمه مادر گرجستان 

مجسمه مادر گرجستان (کارتلیس دِدا) در تفلیس، از نظر معماری، نمونه‌ای از سبک رئالیسم سوسیالیستی است. این سبک هنری در دوران اتحاد جماهیر شوروی رواج داشت و بر واقع‌گرایی و ایده‌آل‌سازی سوسیالیسم تأکید می‌کرد. این سازه آلومینیومی به ارتفاع بیست متر ساخته شده است و پایه آن به طول 80 متر می‌رسد. جنس پایه این سازه از بتن است و آن را به شکلی ساده، صرفا برای افزایش ارتفاع مجسمه ساخته‌اند.

تناسب بین مجسمه و پایه به شکلی است که کارتلیس ددا باوجود عظمت، سنگین به نظر نمی‌رسد. همچنین، جزئیات لباس و چهره زن به دقت در مجسمه‌سازی لحاظ شده است و به لحاظ زیبایی‌شناختی هم ارزش هنری قابل قبولی دارد. 

الگوجا آماشوکلی نام معمار مجسمه کارتلیس ددا است که از اهالی گرجستان بود. 

 آدرس مجسمه مادر گرجستان 

همانطور که اشاره کردیم، این مجسمه که از جاهای دیدنی گرجستان است، در تپه‌های سولولاکی در تفلیس قرار دارد. برای تماشای این جاذبه گردشگری باید خودتان را به تفلیس، میدان کارتلیس ددا برسانید. در ادامه، راه‌های دسترسی به مجسمه مادر گرجستان را با شما بررسی خواهیم کرد:

  • تله کابین: آسان‌ترین راه برای رسیدن به مجسمه مادر گرجستان، استفاده از تله کابین است که از میدان آزادی تفلیس شروع می‌شود.
  • پیاده: اگر به پیاده‌روی علاقه دارید، می‌توانید از طریق پله‌هایی که در کنار تله کابین قرار دارند به بالای تپه بروید.
  • اتوبوس: اتوبوس‌های خطوط 124 و 125 شما را به نزدیکی مجسمه مادر گرجستان می‌برند.

تصویری از مجسمه مادر گرجستان

    تصویری از مجسمه مادر گرجستان

    زمان بازدید از مجسمه مادر گرجستان 

    بهترین زمان برای بازدید از مجسمه مادر گرجستان، صبح زود یا عصر و در زمان خنکی هوا است. اگر می‌خواهید از مناظر شهر لذت ببرید، طلوع یا غروب خورشید، زمان‌های ایده‌آلی برای بازدید هستند که منظره‌ای بسیار زیبا برای عکاسی و تماشا می‌سازند.  همچنین لازم به ذکر است که می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز که دوست داشتید به تماشای این مجسمه بروید. درواقع این جاذبه گردشگری تفلیس، به‌صورت 24 ساعته باز است. 

    سفر به گرجستان با آژانس گردشگری سپهران سیر باستان

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مجسمه مادر گرجستان، معروف‌ترین نماد تفلیس و از زیباترین جاذبه‌های دیدنی این کشور آشنا کنیم. بدون شک تور تفلیس می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر و عالی برای شما رقم بزند که صحبت از آن به چندین مقاله نیاز دارد.
    اگر دوست دارید از کشوری با فرهنگی شبیه به فرهنگ ایرانی و طبیعتی زیبا و بکر دیدن کنید، حتما با ما در سفر به گرجستان همسفر شوید. ما در آژانس گردشگری سپهران سیر آسیا تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا شما بتوانید با توجه به بودجه و ترجیحاتتان، برنامه‌ای عالی برای سفر به این کشور بچینید.
    در صورت تمایل به رزرو تور گرجستان با هتل دلخواه، به صفحه مخصوص آن در وبسایت سپهران مراجعه کنید. همچنین در صورت سوال درباره نحوه رزرو تور یا مدارک لازم و جزئیات سفر، با کارشناسان ما در واحد فروش و رزرواسیون، تماس بگیرید.

    سؤالات متداول:

    ۱- مجسمه مادر گرجستان در کدام شهر قرار دارد؟

    این مجسمه که به مادر وطن مشهور است در شهر تفلیس گرجستان قرار دارد.

    ۲- ساعات بازدید از مجسمه مادر گرجستان به چه صورت است؟

    شما می‌توانید به شکل 24 ساعته از این مجسمه دیدن کنید.

    مقالات پربازدید
    6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC