02145323 02191004043

بهترین شهرهای هند برای مسافرت

مجله گردشگری سپهران 05 اردیبهشت ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

هند، سرزمینی با تنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی بی‌نظیر و یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در جنوب آسیاست. هر کدام از شهرهای هند داستان و جاذبه‌های خاص خود را دارند و مقصدی عالی برای گردشگرانی هستند که می‌خواهند طبیعت جذاب، حیات وحش متفاوت و سنت و تاریخ باستانی جنوب آسیا را از نزدیک لمس کنند. اگر شما هم قصد سفر به هندوستان را دارید و یا علاقمندید که با شهرهای توریستی هند آشنا شوید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

۱- بمبئی؛ ثروتمندترین شهر هند

بمبئی (به انگلیسی Mumbai) یا مومبای، قلب تپنده صنعت سینمای بالیوود و یکی از پویاترین شهرهای هند است. احتمالا همه شما بمبئی را می‌شناسید و نام آن را شنیده‌اید. این شهر اولین شهر پرجمعیت هند محسوب می‌شود و در ساحل غربی آن قرار دارد. در بمبئی می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری مانند بنای یادبود دروازه هند، ایستگاه چاتراپاتی شیواجی، غارهای الفنتا، مسجد حاجی علی درگاه، جاده ساحلی مارین درایو، چور بازار و دوبی گات دیدن کنید.

تصویری از شهر بمبئی در شب

تصویری از شهر زیبای بمبئی در شب

۲- دهلی نو؛ مدرن ترین شهر هند

دهلی نو (به انگلیسی New Delhi) پایتخت هند و از مهم‌ترین شهرهای این کشور است. دهلی نو دومین شهر پرجمعیت این کشور و دهمین شهر پرجمعیت جهان به حساب می‌آید. قدمت این شهر به سه هزار سال پیش می‌رسد و همین مسئله، نشان‌دهنده ارزش فرهنگی و تاریخی آن است. می‌توانید در این شهر از جاذبه‌های دیدنی مانند قلعه سرخ، مسجد جامع و آرامگاه همایون بازدید کنید. جنب و جوش و شلوغی دهلی و دهلی نو، می‌تواند برای عاشقان فرهنگ بومی و محلی جذاب باشد.

تصویری از یک جای دیدنی در شهر دهلی نو

نمایی از شهر دهلی نو

۳- گوا؛ از تمیزترین شهرهای هند

گوا (به انگلیسی Goa) یکی دیگر از شهرهای هند است که در ساحل غربی آن قرار دارد. این شهر با سواحل زیبا و باقی‌ماندۀ بناهای مستعمراتی پرتغالی، مقصدی عالی برای استراحت و تفریح به شمار می‌رود. کلیسا، قلعه‌های قدیمی و سواحل این شهر، گوا را به یکی از جاذبه‌های گردشگری و محبوب هند تبدیل کرده است. این شهر کوچک اما دوست‌داشتنی با طبیعت بکر و فرهنگ غنی، مکانی عالی برای گذراندن تعطیلات است. شما می‌توانید با خرید تور گوا جشنواره‌های مذهبی و ملی این کشور را هم تجربه کنید. ماه‌های اکتبر تا مارس بهترین زمان برای سفر به گوا محسوب می‌شوند.

تصویری از یک ساحل در  غروب

تصویری از ساحل شهر گوا

۴- بنگلور؛ از شهرهای جنوب هند

بنگلور (به انگلیسی Bengaluru) مرکز فناوری هند، با داشتن پارک‌های سبز و آب و هوای معتدل، به «باغ شهر» شهرت دارد. این شهر مدرن با مراکز خرید و رستوران‌های متنوع، جایی عالی برای دوستداران شهرنشینی است. بنگلور از معروف‌ترین شهرهای هند به حساب می‌آید و در فلات دکن، در ارتفاع 920 متری از سطح دریا ساخته شده است. 

شاید بتوان بنگلور را مهم‌ترین شهر هند به لحاظ فناوری اطلاعات و آموزش عالی دانست. بسیاری از استارتاپ‌های مهم هندوستان و شرکت‌های چند ملیتی در این شهر مستقر هستند. البته نمی‌توان از جاذبه‌های تاریخی این شهر هم غافل شد؛ کاخ تیپو سلطان، باغ‌های لالباغ، ساختمان مجلس ایالتی کارناتاکا، موزه دولتی و معبد ایسکون از معروف‌ترین اماکن دیدنی بنگلور محسوب می‌شوند.

تصویر هوایی از شهر بنگلور

نمای هوایی از شهر بنگلور

۵- آگرا؛ سومین شهر بزرگ هند

آگرا (به انگلیسی Agra) شهری در ایالت اوتار پرادش هند است که با تاج محل، نماد عشق جاودانه، شناخته می‌شود. آگرا در 206 کیلومتری جنوب دهلی نو قرار دارد.  بناهایی مانند قلعه آگرا و باغ‌های معلق مغولی، این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای هندوستان برای سفر و گردشگری تبدیل کرده است. گشت‌وگذار در خیابان‌های آگرا، سرزدن به تاج محل، یکی از عجایب مهم دنیا و تماشای قلعه قدیمی آگرا از مهم‌ترین کارهایی است که گردشگران تور آگرا انجام می‌دهند. همچنین چشیدن غذاهای محلی در آگرای هند می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی باشد.

تصویری از تاج محل در شهر آگرا

نمایی از شهر آگرا و تاج محل

۶- وارناسی؛ قدیمی ترین شهر هند

وارناسی (به انگلیسی Varanasi) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و مرکز معنوی و مذهبی در هند است که به نام بَنارَس هم شناخته می‌شود. این شهر در ایالت پرادش هند و در کرانه رود گنگ واقع شده است. قدمت وارناسی به سه هزار سال پیش می‌رسد. گفته می‌شود که این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است و انسان از سه هزار سال پیش به‌طور مداوم در آن سکونت دارد. مراسم‌های آیینی از جالب‌ترین دیدنی‌های بنارس هستند که می‌توانند برای هر گردشگری جذاب باشند. تماشای معبد کاشی ویشوانات، گات‌های رود گنگ، قایق‌سواری در رودخانه گنگ، شرکت در رویدادهای یوگا و گشت‌وگذار در بازارهای محلی، از بهترین سرگرمی‌های گردشگران در این شهر محسوب می‌شود.

تصویری از یک قایق در دریا در شهر وارناسی

تصویری از شهر قدیمی وارناسی

۷- ادایپور؛ از شهرهای مهم هند

ادایپور (به انگلیسی Udaipur) به شهر دریاچه‌ها معروف است. این شهر با قصرهای باشکوه و مناظر طبیعی خیره‌کننده، رویایی و رمانتیک خود شناخته می‌شود. مناظر زیبای ادایپور هندوستان، بسیاری از مسافران را مجاب می‌کند تا در سفر به هند از این شهر هم دیدن کنند. این شهر دیدنی در ایالت راجستان و شمال غربی هندوستان قرار گرفته است. از جاذبه‌های مهم و محبوب ادایپور می‌توان به کاخ شهر، کاخ لیک و جاگ ماندیر اشاره کرد. همچنین می‌توانید از دریاچه پیچولا و قلعه لعل‌گار بازدید کنید. مارس تا اکتبر بهترین زمان برای سفر به این گزینه از شهرهای هند به حساب می‌آید.

تصویر هوایی از شهر ادایپور

تصویری از شهر ادایپور؛ از مهم‌ترین شهرهای هند

۸- جیپور؛ از شهرهای گردشگری هند

جیپور (به انگلیسی Jaipur) یکی دیگر از شهرهای هند است که به شهر صورتی شهرت دارد. مرکز ایالت راجستان با معماری منحصربه‌فرد و قلعه‌های باستانی، از بهترین مقاصد گردشگری برای مسافران هندوستان شناخته می‌شود. کاخ‌ها و قلعه‌های زیبا و معابد باستانی، از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر جیپور هستند. بازارهای رنگارنگ و صنایع دستی جیپور نیز از دیگر جاذبه‌های تماشایی این شهر به شمار می‌روند. اگر با تور جیپور همراه شدید، تماشای کاخ باد، قلعه آمبر، جال محل، شهر کاخ، رصدخانه جنتر منتر و بازارهای سنتی آن را از دست ندهید.

نمایی از شهر جیپور هند

عکسی از شهر جیپور هند

۹- حیدرآباد؛ از شهرهای مسلمان نشین هند

حیدرآباد (به انگلیسی Hyderabad) مرکز ایالت تلانگانا و ششمین شهر بزرگ هند است. این شهر به‌خاطر وجود بناهای تاریخی، فرهنگ غنی و غذاهای جذاب و خوش‌طعم خود، میان گردشگران محبوبیت دارد. قلعه گلکنده و برج چارمینار، از دیدنی‌ترین مراکز گردشگری حیدرآباد است که باید در سفر به این شهر، حتما به آن سر بزنید. همچنین مسجد مکی، مقبره چارمینار، کاخ فالک نوما و موزه سالار جگ از دیدنی‌ترین مراکز گردشگری حیدرآباد به‌حساب می‌آیند.

تصویری از یک اثر باستانی در شهر حیدرآباد هند

تصویری از شهر حیدرآباد در هند

۱۰- چنای؛ از زیباترین شهرهای هندوستان

چنای (به انگلیسی Chennai) یکی دیگر از شهرهای هند است که در گذشته با نام مدرس معروف بود. این شهر در ساحل کوروماندل در خلیج بنگال قرار گرفته و چهارمین شهر هند به لحاظ جمعیت محسوب می‌شود. چنای از دیرباز مرکز تجارت، فرهنگ و آموزش هند بوده است و به خاطر وجود خطوط ساحلی زیبا، شهرت زیادی دارد. این شهر ساحلی با غذاهای دریایی فوق‌العاده و مراکز فرهنگی، مقصدی دلپذیر برای گردشگران است. ساحل مارینا، معبد کاپالی، قلعه سنت جورج و موزه دولتی اگمور از معروف‌ترین جاهای دیدنی چنای محسوب می‌شوند.

تصویری از شهر چنای هند

عکسی از شهر چنای؛ از زیباترین شهرهای هند

۱۱- مادورای؛ از شهرهای دیدنی هند

«شهر معابد» لقبی است که به مادورای (به انگلیسی Madurai) تعلق دارد. این شهر قدیمی، با 2500 سال تاریخ، یکی از غنی‌ترین شهرهای هند به لحاظ فرهنگ و تاریخ است و می‌تواند مکانی عالی برای توریست‌های علاقه‌مند به فرهنگ، تاریخ و مذهب باشد. معبد میناکشی، کاخ‌های قدیمی، موزه باستان‌شناسی و دریاچه ویکتوریا از دیدنی‌ترین مراکز گردشگری این شهر هستند. در سفر به مادورای نباید بازدید از بازار سنتی آن را هم از دست داد. همچنین این شانس را خواهید داشت که شاهد جشنواره‌های فرهنگی و مذهبی متنوع باشید.

تصویری از یک اثر باستانی در شهر مادورای هند

تصویری از یک اثر باستانی در شهر مادورای هند

۱۲- کلکته؛ از شهرهای ثروتمند هند

کلکته (به انگلیسی Kolkata) یکی از شهرهای ثروتمند هند و پایتخت فرهنگی آن است. دو شخصیت مهم تاریخ در این شهر متولد شده‌اند؛ مادر ترزا و رابیندر رانات تاگور. این شهر در ایالت بنگال غربی قرار دارد و با 15 میلیون نفر جمعیت، یکی از بزرگترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود. از دیدنی‌های کلکته می‌توان به کاخ ویکتوریا، پل هوراه، موزه نندی، کلیسای جامع سنت پل، معبد داکشینشوار کالی، مسجد ناخدا، کتابخانه ملی و باغ گیاه‌شناسی هند اشاره کرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که کلکته به شهر شادی معروف است.

تصویری از شهر کلکته در هند

نمایی از شهر کلکلته

۱۳- جیسالمر؛ از شهرهای توریستی هند

جایسالمر (به انگلیسی Jaisalmer) هم مانند اکثر زیباترین شهرهای هندوستان در ایالت راجستان قرار دارد. این شهر با معماری منحصربه‌فرد و رنگ‌های به‌کاررفته در ساختمان‌های خود به شهر طلایی معروف است. قدمت این شهر به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد. جایسالمر در گذشته، مرکز تجارت هند و یکی از مهم‌ترین مقاصد در جاده ابریشم محسوب می‌شد. قلعه جیسالمر، هاولی‌، بازارهای سنتی شهر و سافاری شتر از بهترین تفریحات و مراکز گردشگری این شهر هستند که در تور ترکیبی هند می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

نمایی از شهر جیسالمر

تصویری زیبا از شهر جیسالمر

۱۴- میسور؛ از بزرگترین شهرهای هند

میسور (به انگلیسی Mysuru) شهری با قصر شاهانه و جشنواره‌های رنگارنگ، یکی از نمایندگان تاریخ و فرهنگ جنوب هند محسوب می‌شود. این شهر با صنایع دستی خاص و مناظر طبیعی، جاذبه‌های بی‌شماری دارد و مقصدی محبوب برای گردشگران به حساب می‌آید. از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری میسور می‌توان به قصر میسور، جشنواره داسارا، باغ وحش سری چامارا جندارا، کوه چاموندی و موزه مردم‌شناسی آن اشاره کرد.

عکس از یک جای دیدنی در شهر میسور

عکسی از شهر میسور در هند

ماجراجویی در شهرهای هندوستان با تور هند

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با زیباترین شهرهای هند آشنا کنیم. هر یک از این شهرها، دنیایی متفاوت و جذاب را به روی مسافران باز می‌کنند. سفر به هند، بدون شک، پر از کشف و تجربه‌های خاص و متفاوت خواهد بود. آیا شما تا به‌حال به هند سفر کرده‌اید یا برنامه‌ای برای سفر به آن دارید؟ اگر جذب دیدنی‌ترین شهرهای این کشور شده‌اید و خیال تماشای آن‌ها را دارید، بهترین فرصت است تا خرید تور هند را به خود هدیه دهید. اما اگر با خواندن این مقاله یاد و خاطره سفر رویایی‌تان به سرزمین هفتادوملت زنده شده، حتما برای ما از دیده‌ها و شنیده‌هایتان بنویسید.

 

سوالات متداول:

۱- بهترین شهرهای شمالی هند برای سفر کدامند؟

دهلی، آگرا، وارناسی، مانالی، راجستان و امریتسار تنها برخی از دیدنی‌ترین شهرهای شمال هندوستان به شمار می‌رود.

۲- معروفترین شهرهای دانشگاهی هند کدامند؟

بمبئی، بنگلور، میسور، پونا، چنای و چندیگر از بهترین شهرهای هند برای دانشجویان هستند.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC