02145323 02191004043

سریلانکا کجاست؟ راهنمای سفر سریلانکا

مجله گردشگری سپهران 13 آذر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

نام سریلانکا را که در گوگل سرچ کنید، با تصاویری بسیار زیبا شامل درختان سبز، طبیعت زیبا و بناهای تاریخی بی‌نظیر شگفت‌زده می‌شوید. اسم این کشور نیز بسیار بر سر زبان‌هاست و خیلی‌ها دوست دارند بدانند که سریلانکا کجاست، چه جاذبه‌هایی دارد و چطور می‌توان به آن سفر کرد. در این مطلب به همه این پرسش‌ها پاسخ داده خواهد شد؛ پس در راهنمای سفر به سریلانکا همراهمان باشید.

کشور سریلانکا کجاست؟ منطقه ای در استوا

اگر می‌خواهید بدانید کشور سریلانکا کجاست؟ باید بدانید که این کشور زیبا و سرسبز در جنوب قاره آسیا، درست کنار اقیانوس هند جا خوش کرده است. از آنجا که این کشور با آب‌های اقیانوس احاطه شده، به آن لقب «کشور سواحل بی‌انتها» هم داده‌اند.

 نقشه‌ی کشور سریلانکا

پایتخت سریلانکا شهر کلمبو است که بزرگ‌ترین، شلوغ‌ترین و توریستی‌ترین شهر این کشور هم محسوب می‌شود. البته شهرهای کندی و بنتوتا هم از لحاظ زیبایی در رقابت با پایتخت به سر می‌برند.

زبان رسمی مردم سریلانکا تامیل و سینهالی است. اغلب اهالی گوشواره هندوستان به دین‌های بودایی و برهمایی معتقد هستند و معاملات مالی خود را با واحد روپیه انجام می‌دهند. مردم این جزیره روزشان را 2 ساعت زودتر از ایرانیان شروع می‌کنند.

پایتخت         زبان دین واحد پول منطقه زمانی نوع ویزا
کلمبو تامیل و سینهالی بودایی، برهمایی، اسلام و برخی دیگر از ادیان روپیه 5:30+ فرودگاهی

جدول مشخصات کلی کشور سریلانکا

تاریخچه سریلانکا؛ کشور چای و طبیعت

سریلانکا تاریخچه غنی و وسیعی دارد. این کشور تمدن غنی، فتوحات و حتی استعمار را تجربه کرده و اکنون به‌عنوان جزیره‌ای مستقل، با سایر مردم دنیا در ارتباط سیاسی و تجاری است. باستان‌شناسان قدمت سریلانکا را متعلق به ۳۰هزار سال پیش می‌دانند؛ برای مثال در بسیاری از معابد می‌توان رد پای مردمان ۲هزار سال پیش را دید. همچنین، فقط یک اثر تاریخی سریلانکا یعنی تپه سیگیریا حدود ۲هزار سال عمر دارد.

اگر به نوشته‌های روی چای‌های خارجی دقت کرده باشید، کلمه «سیلان» را به‌دفعات دیده‌اید. این کلمه نام دیگر این جزیره است که یادگار تلخ استعمار آن به دست انگلیسی‌هاست. البته این تنها نام این کشور نیست. تاجران و اعراب آن را به نام سراندیب و سراندیپیتی می‌شناختند. برهمایی‌ها نیز آن را لانکا صدا می‌کردند و رومی‌ها و یونانی‌ها با نام تاپ روبان به این منطقه اشاره می‌کردند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خود کلمه سریلانکا در زبان سانسکریت به معنی «جزیره باشکوه» است.

تصویری از یک زمین چای در سریلانکا

تصویری از یک زمین چای در سریلانکا

آب و هوا و بهترین زمان سفر به سریلانکا

احتمالا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید وسعت سریلانکا به اندازه استان تهران ماست؛ اما نکته جالبش این است که در همین وسعت کم، چند اقلیم آب‌وهوایی مختلف را تجربه می‌کند. برای مثال آب‌وهوای شمال و شمال شرقی سریلانکا گرم و خشک است و در جنوب و جنوب غربی، آب‌وهوایی گرم و مرطوب دیده می‌شود. حداقل دمای این کشور جزیره‌ای در سردترین روزهای سال 32 درجه، و بالاترین دمای آن در روزهای سرد سال 16 درجه خواهد بود. میانگین دمای سریلانکا نیز بین 28 تا 32 درجه متغیر است.

اگر می‌خواهید بدانید بهترین زمان سفر به سریلانکا چه فصلی است؟ باید بگوییم که دسامبر و ژانویه سردترین و آوریل و آگوست، گرم‌ترین روزهای سال این کشور است. اگر قصد دارید به جنوب جزیره سفر کنید، از اواخر پاییز تا پایان سال، فرصت خوبی است. در بهار و تابستان هم می‌توانید به شهرهای شمالی و شرقی جزیره سری بزنید. در نهایت هم بهتر است سریلانکا را به چابهار ایران شبیه کنیم که در همه فصول سال شگفتی و زیبایی خاص خود را دارد.

جاهای دیدنی سریلانکا کجاست؟

سریلانکا بدون‌شک سرزمینی با جاذبه‌های متفاوت و متنوع است که چشمان هر گردشگری را خیره می‌کند. وجود کوه‌های سرسبز در کنار سواحل جذاب و بکر سریلانکا و همچنین معابد سنتی بودایی در جای‌جای این کشور، باعث شده که برای هر سلیقه‌ای جذابیت داشته باشد.

اقلیم متنوع کشور چای باعث شده تا حیوانات و پرندگان بسیار متنوع و جذابی در آن زندگی کنند. اگر قصد سفر به سریلانکا را دارید، ادامه مطلب را بخوانید تا با جاهای دیدنی سریلانکا آشنا شوید.

مکان های دیدنی شهر کلمبو؛ پایتخت سریلانکا

در این شهر بزرگ تجاری می‌توانید از جاذبه‌های زیر دیدن کنید:

  • موزه ملی؛
  • پارک ملی یالا؛
  • مسجد سرخ؛
  • بازار شناور پتا؛
  • میدان استقلال؛
  • معبد گانگارامایا؛
  • سواحل تفریحی؛
  • معبد سیما ماکالا؛
  • موزه تاریخ طبیعی سریلانکا؛
  • کلیسای جامع سنت لوسیا (موزه دوران استعمار توسط هلندی‌ها).

مسجد سرخ در شهر کلمبو

    تصویری از مسجد سرخ در شهر کلمبو

    جاذبه های گردشگری کندی؛ دومین شهر مهم سریلانکا

    کندی پس از پایتخت، دومین شهر مهم سریلانکاست. این شهر زمانی مرکز قدرت پادشاهان بوده و به همین دلیل آثار تاریخی بسیاری در خود جا داده است. در این شهر می‌توانید از جاذبه‌های زیر دیدن کنید:

    • قلعه سیگیریا؛
    • معبد غار دامبولا؛
    • شهر مقدس کندی؛
    • معبد دندان مقدس؛
    • قبرستان جنگ کندی؛
    • پرورشگاه فیل‌های بی‌سرپرست پیناوالا.

    تصویری از فیل‌ها در رودخانه

      تصویری از فیل‌های پیناوالا

      جاهای دیدنی بنتوتا؛ شهر ساحلی سریلانکا

      آن دسته از مسافران که گشت‌وگذار در سواحل را می‌پسندند، شهر بنتوتا را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. این شهر به داشتن سواحل طلایی و تفریحات آبی جذابش معروف است. البته جشنواره پراها و جشنواره فیل‌ها هم از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. اما اگر می‌خواهید جاهای دیدنی سریلانکا را بدانید، می‌توانید به تماشای مکان‌های زیر بروید:

      • باغ بریف؛
      • جزیره دارچین؛
      • قلعه پرتغالی‌ها؛
      • معبد کاند ویهاری؛
      • مرکز پرورش لاکپشت.

      باغ بریف

        تصویری از باغ بریف در بنتوتا

        جاذبه های دیدنی نووارا الییا؛ از شهرهای زیبای سریلانکا

        احتمالاً هنگام جست‌وجوی نام این شهر در گوگل متوجه زیبایی منحصربه‌فرد و سرسبزی خارق‌العادۀ آن شده‌اید. همه این زیبایی‌ها محصول مزارع چای است. جشن سال نو سینهالی و تامیلی در ماه آوریل، در این شهر با شکوه خاصی برگزار می‌شود. جاذبه‌های گردشگری این شهر هم عبارتند از:

        • دریاچه گرگوری؛
        • مزارع زیبای چای؛
        • باغ گیاه‌شناسی هاک گالا

        دریاچه گرگوری

          تصویری از دریاچه گرگوری

          جاهای دیدنی گاله؛ شهر معابد سریلانکا

          آخرین شهری که می‌خواهیم در این بخش درباره‌اش صحبت کنیم، شهر گاله در سریلانکا است. این شهر نیز با وجود معابد زیبا، کلیساهای دیدنی و آثار تاریخی دیگری همچون فانوس دریایی گاله و قلعه باستانی پیش چشم گردشگران می‌درخشد.

          رسومات و فرهنگ مردم سریلانکا

           در سریلانکا هم مانند سایر کشورهای شبه قاره هند، رسومات متنوع و جالبی وجود دارد که گاهی خودشان جاذبه توریستی می‌شوند. در بخش‌های قبلی گفتیم که تنوع دین و مذهب در این کشور زیاد است و بی‌شک هر دین و آیینی هم رسومات خاص خودش را می‌طلبد؛ برای همین هم جشنواره‌های مختلف و زیبایی در این کشور به چشم می‌خورد. در ادامه چندتا از معروف‌ترین فستیوال های سریلانکا را معرفی خواهیم کرد.

          1) جشنواره وساک پویا

          جشنواره وساک روز میلاد بودا و آغاز رسالت اوست که شروع سال نوی بوداییان محسوب می‌شود. این رخداد هرساله، در روزهای ۱۲ تا ۱۴ آوریل جشن گرفته می‌‎‌شود. در این سه روز مردم زیباترین و رنگی‌ترین لباسشان را می‌پوشند، به سر در خانه‌هایشان فانوس‌های زیبا می‌آویزند، به خیابان‌ها می‌روند و علاوه بر شادی و نشاط، خوشمزه‌ترین غذاهای سریلانکا را می‌خورند. 

          در این روزها شهر کلمبو، مخصوصاً دریاچه بیرا و باودالوکا ماواتا به‌زیبایی تزئین می‌شود. افراد مذهبی نیز به معابد می‌روند و اگر اعتقاد قوی‌تری داشته باشند، خودشان را به قله میهین تاله، در شهر آنورادهاپورا می‌رسانند؛ چون معتقدند یک راهب برای اولین‌بار در این قله درباره مذهب بودا صحبت کرده است.

          تصویری از نورهای خیابانی در جشنواره وساک

          تصویری از جشنواره وساک

          2) جشنواره کندی اسالا پویا پراهرا

          بهانۀ برگزاری این فستیوال، احترام به دندان مقدس بوداست. این دندان مقدس در معبدی در شهر کندی نگهداری می‌شود. در این جشن هفت روزه، لباس‌های رنگین و شاد تن فیل‌ها می‌کنند و همراه با رقصندگان و نوازندگان به خیابان‌ها می‌آورند. جشنواره کندی اسالا پویا پراهرا هرساله بین دوم تا بیست‌ودوم آگوست (همزمان با 11 تا 21 مرداد) برگزار می‌شود.

          3) جشنواره دیوالی

          برخلاف دو فستیوال قبلی، جشنواره دیپاوالی یا دیوالی مخصوص هندوهای سریلانکا است. در این جشن مردم به حرمت نور، چراغ‌های ریز و درشت فراوانی در خانه‌ها و مغازه‌هایشان روشن می‌کنند تا فضا کاملاً نورانی شود. این جشن هم ۵ روز ادامه دارد. در روز آخر مردم لباس‌های نو و شاد می‌پوشند و با خوردن خوراکی‌های خوشمزه کامشان را تازه و شیرین می‌کنند. جشنوارۀ دیوالی حوالی ۲ شهریور یا ۲۲ اکتبر برگزار می‌شود.

          جشنواره دیوالی

          تصویری از جشنواره دیوالی

          4) جشنواره ادبی گالی

          این جشن مخاطبان خاص خود را دارد؛ چرا که مخصوص افرادی است که به نویسندگی یا مطالعه آثار ادبی علاقه دارند. در این نشست، همه اهالی ادب دور هم جمع می‌شوند، کتاب می‌خوانند و با هم به گفت‌وشنود می‌پردازند. زمان برگزاری این دورهمی اول فوریه و برابر با ۱۲ بهمن است.

          5) جشنواره عشق سریلانکا

          حتماً نام ولنتاین را شنیده‌اید. این جشن در حوالی ۱۴ تا ۲۰ فوریه در سراسر جهان برگزار می‌شود. مردم به معشوقه‌های خود شکلات، گل رز و خرس قرمز هدیه می‌دهند. در شهر کلمبو سریلانکا نیز فستیوال عشق به‌شکل خانوادگی برگزار می‌شود و کودکان در آن حضور پررنگ‌تری دارند. مردم در این جشن با غذاها، شیرینی‌ها و شکلات‌های خوشمزه از یکدیگر پذیرایی می‌کنند و به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

          6) جشنواره ول

          «اسکاندا» خدای جنگ با نیروهای شیطانی است که اتفاقا در بزرگ‌ترین نبردشان پیروز شده است. مردم سریلانکا نیز به یاد این پیروزی بزرگ، فستیوالی عظیم راه می‌اندازند. در این جشنوارۀ هندو، ارابه‌ای طلایی و باشکوه به خیابان‌ها آورده می‌شود. مردمانی سفیدپوش که صورتشان را با خاکستر مقدش پوشانده‌اند، مأموریت حمل ارابه را به عهده دارند. فیل‌ها، رقصندگان و نوازندگان نیز همراه با ارابه به خیابان می‌آیند. این مراسم تاریخ دقیقی ندارد؛ اما در یکی از روزهای تیر یا مرداد برگزار می‌شود. 

          7) جشنواره نالور

          این جشن عجیب به احترام لرد موروگان برگزار می‌شود. در این جشن متفاوت، خدای ثروت را روی تخت نقره گذاشته و تخت را تا آنجا که جا داشته باشد، تزئین می‌کنند و در خیابان‌ها می‌چرخانند. البته این مراسم بیشتر در شهر جفنا برگزار می‌شود. اگر در مرداد و شهریور گذرتان به این شهر افتاد و چنین مراسمی دیدید، خیلی تعجب نکنید.

          جشنواره نالور

          تصویری از جشنواره نالور

          8) جشن کریسمس

          بخشی از ساکنان سریلانکا مسیحی هستند و مانند همه مسیحیان دنیا، در ایام سال نوی میلادی جشن کریسمس را برگزار می‌کنند. در این کشور نیز تزئین درخت کاج، پوشیدن لباس نو، هدیه‌دادن و پختن کوکی و  شکلات و غیره رواج دارد.

          9) جشن عید فطر

          تعدادی از مردم سریلانکا هم مسلمان هستند که ممکن است مذاهب گوناگونی هم داشته باشند؛ اما همگی در روز عید فطر، مراسم دیدوبازدید و پخش شیرینی بین خود را برگزار می‌کنند؛ اما این جشن مثل بقیه جشنوار‌ه‌های شهر، خیابانی و باشکوه نیست.

          10) سایر فستیوال های سریلانکا

          آنچه در بالا گفتیم فقط بخشی از جشنواره‌های سریلانکا بود. شما در این جزیره می‌توانید شاهد فستیوال‌های زیر نیز باشید:

          • جشنواره پوسون؛ 
          • جشنواره ماهاشیوراتری؛ 
          • جشنواره نوام پراهرا؛ 
          • جشنواره روز استقلال؛ 
          • جشنواره تایلند پونگال؛ 
          • جشنواره دوروتو پراهرا. 

          جشنواره نوام پراهرا

            تصویری از جشنواره نوام پراهرا

            هتل های سریلانکا کجاست؟

            انتخاب محل اقامت یکی از اصلی‌ترین بخش‌های برنامه‌ریزی برای سفر است. در سفر به سریلانکا نیز انتخاب هتل و اقامتگاه به هدف شما از سفر بستگی دارد. اینکه سفری اقتصادی را می‌پسندید یا لاکچری؛ به ساحل و دریا بیشتر علاقه دارید یا کوه و جنگل، اقامتگاه مناسبتان را تعیین می‌کند. در ادامه با برخی از بهترین هتل های سریلانکا برای اقامت گردشگران آشنا خواهید شد:

            • هتل هیلتون کلمبو: مشرف به دریاچه Beira و در فاصلۀ کمی تا ساحل؛
            • هتل ساحل جنگلی اوگا، ترینکومالی: واقع در ساحل جنگلی «اوگا» با دیوارهای کاهگلی؛
            • هتل پالم: واقع در کنار خط ساحلی «آهان گاما»، در میان شالیزارهای بسیار سبز و زیبا؛
            • هتل سینامون بی بنتوتا: هتلی ۵ ستاره با چشم‌اندازی به یکی از زیباترین سواحل سریلانکا، جنگل و چمنزارهای پهناور؛
            • اقامتگاه مسیرهای چای سیلان، هاتون: تماشای پرندگان بومی و مزارع یکدست سبز و زیبا؛
            • هتل کینگزبری کلمبو: هتلی ۵ ستاره در مرکز شهر کلمبو و نزدیک به ساحل گاله؛
            • اقامتگاه تری لانکا، دریاچه کوگالا: ساخته‌شده از چوب بازیافتی و گرانیت محلی و در عین حال بسیار لوکس و شیک با چشم‌انداز دریاچه؛
            • هتل ایرلز ریجنسی کندی: واقع در قسمت بالایی رودخانه «ماهاولی» و در فاصلۀ ۵ کیلومتری شهر.

            تصویری از یک هتل در سریلانکا

              تصویری از یک هتل در سریلانکا

              فرودگاه سریلانکا کجاست؟

              مهم‌ترین فرودگاه سریلانکا «فرودگاه بین المللی باندارانایکه» است که آن را با نام فرودگاه بین المللی کلمبو نیز می‌شناسند. البته فرودگاه راتمالانا هم در شهر کلمبو قرار دارد و پروازهای خارجی به مقصد آن انجام می‌شود؛ اما اکثر مسافرانی که از کشورهای دیگر عازم سریلانکا هستند، در فرودگاه بین المللی باندارانایکه به زمین می‌نشینند. در واقع اکثر تورهای سریلانکا این فرودگاه را پیشنهاد می‌کنند و کمتر آژانسی وجود دارد که مسافر خود را به فرودگاه راتمالانا بفرستد. علتش هم نزدیک بودن این فرودگاه به سایر فرودگاه‌های شهر و امکانات پیشرفته‌تر آن است.

              در فرودگاه بین المللی باندارانایکه امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری وجود دارد که مسافران را سرگرم می‌کند؛ بنابراین اگر لازم باشد ساعات طولانی را در فرودگاه منتظر بمانند، این قضیه برایشان کسل‌کننده نخواهد شد.

              هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

              هزینه سفر به سریلانکا به سلیقه و سبکی که سفر می‌کنید، بستگی دارد. این هزینه شامل نوع ایرلاین و بلیط هواپیما، اقامتگاه، خوردوخوراک، رفت‌وآمد و بازدید از جاهای دیدنی سریلانکا می‌شود. مسلماً پرواز فرست کلاس، هتل ۵ستاره، رستوران شیک و تفریحات لاکچری هزینه سفر شما را افزایش خواهد داد. ازطرفی، سفر با ایرلاین‌های داخلی و پروازهای اکونومی، اقامت در محل اقتصادی‌تر، خوردن غذاهای محلی و خیابانی و تفریحات حداقلی، سفری اقتصادی‌تر را رقم خواهد زد.

              درنهایت لازم است بدانید که اگر می‌خواهید هزینه های سفر به سریلانکا را کاهش دهید، پیشنهاد ما خرید تور سریلانکا است؛ چراکه دراین‌صورت، در هزینه بلیط هواپیما و هتل تا حد زیادی صرفه‌جویی خواهید کرد.

              تصویری از سریلانکا

              تصویری از یک قطار در سریلانکا

              چگونه هزینه سفر سریلانکا را کاهش دهیم؟

              اگر می‌خواهید ارزان‌تر به سریلانکا سفر کنید، می‌توانید با تغییر شکل سفر، هزینه‌های خود را کاهش دهید. برای این هدف، نکات زیر موثر خواهد بود:

              • در ماه‌های خلوت و فصول غیرگردشگری به این جزیره سفر کنید؛
              • بلیطتان را ترجیحا بیزینس یا اکونومی بگیرید؛
              • قیمت تور سریلانکا را در آژانس‌های مختلف با هم مقایسه کنید؛
              • اگر تنها سفر می‌کنید، برخی اقلام خوراکی را با خود ببرید؛
              • از اقامتگاه‎های شخصی یا کلبه‌های جنگلی به جای هتل‌های چند ستاره استفاده کنید؛
              • جاهای دیدنی نزدیک به هم را پیدا کنید تا هزینه حمل‌ونقلتان کمتر شود؛
              • جاذبه‌های گردشگری رایگان مثل جزیره‌گردی یا پیاده‌روی در سواحل و مزارع چای را در برنامۀ سفر خود قرار دهید؛
              • ترجیحا گروهی سفر کنید.

              چند توصیه مهم به مسافران سریلانکا

              هرچند سریلانکا نسبت به هند شهر تمیزتری است؛ اما باز هم از دست‌فروش‌ها غذا نگیرید. آب آشامیدنی این کشور نیز بهداشتی نیست؛ بنابراین حتما آب‌معدنی تهیه کنید. هرگز به‌تنهایی به جاهای خلوت و ناشناخته نروید؛ تور سریلانکا در این شرایط قابل‌اطمینان‌تر است. همچنین از سوغات سریلانکا هم غافل نشوید.

              فراموش نکنید که مدارک هویتی‌تان را به دست هر کسی نسپارید و ترجیحا به هتل تحویل دهید. پول نقد کمتری نیز با خود حمل کنید. درنهایت فراموش نکنید که در جمع بوداییان و هندوها به حیوانات احترام بیشتری بگذارید.

               سریلانکا کجاست؟ سفر به گوشواره هندوستان

              حال که با سریلانکا، این کشور سرسبز و ساحلی آشنا شدید، زمان آن رسیده که آرزوی سفر به سریلانکا را نیز محقق کنید. شما می‌توانید با تور ترکیبی سریلانکا همراه شوید تا در کنار کاهش هزینه‌های سفر، از شهرهای بیشتری دیدن کرده باشید.

              شما چه نوع سفری را به گوشواره هندوستان می‌پسندید؟ دوست دارید از معابد آن دیدن کنید یا آفتاب‌گرفتن و آب‌تنی در سواحل آن را ترجیح می‌دهید؟ لطفا برایمان بنویسید.

              سوالات متداول

              ۱- سریلانکا در کدام قاره است؟

               سریلانکا کشوری جزیره‌ای در آسیای جنوبی است که در جنوب شرق هند قرار دارد.

              ۲- پایتخت کشور سریلانکا کجاست؟

              شهر کلمبو، با مساحت تقریبی 37 هزار کیلومتر مربع، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سریلانکا است.

              مقالات پربازدید
              6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC