02145323 02191004043

بالی کجاست؟ راهنمای سفر به جزیره خدایان

مجله گردشگری سپهران 30 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

جزیره بالی کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بالی در کشور اندونزی و در قلب بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان قرار دارد. این جزیره کوچک و فوق‌العاده زیبا در میان اقیانوس‌های آرام و هند به زیبایی خفته است. طبیعت زیبای جزیره بالی در کنار مناظر بکر و منحصر به‌فرد آن مانند صخره‌های مرجانی، معابد تاریخی و بزرگ و ساحل نیلگون آن با شن‌های سفیدی که دارد، مقصدی شورانگیز برای عاشقان طبیعت است. سایر جاذبه‌های جزایر بالی مانند غواصی، قایق‌سواری، موج‌سواری، غذاهای بومی و سنتی، تفریحات آبی و... باعث شده گردشگران زیادی برای تفریح به این مقصد رویایی سفر کنند. اگر شما هم قصد دارید در آینده‌ای نزدیک به بالی سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا تمام جزئیات سفر به بالی را برایتان شرح دهیم.

نمایی از جاذبه های بالی

نمایی از جاذبه های بالی

جزیره بالی کجاست؟

در پاسخ به این سوال که شهر بالی کجاست؟ می‌توان گفت که بالی یک مقصد گردشگری کامل و بدون محدودیت برای تمام افراد و سلیقه‌هاست. جاذبه‌های گردشگری جزایر بالی تنها به معابد و تفریحات آبی آن خلاصه نمی‌شود؛ بلکه باید به تماشای طبیعت چشم‌نواز اطراف جزیره بروید و با بازدید از بازارهای محلی، در خیابان‌هایی قدیمی که دیگر تبدیل به غرفه‌های خیابانی شده‌اند، قدم بزنید.

اهالی بالی مردمی مهمان‌نواز و مهربان هستند. اگرچه زبان رسمی این کشور اندونزیایی است؛ اما اغلب افراد می‌توانند انگلیسی صحبت کنند و از این نظر، برای ارتباط برقرارکردن با آن‌ها مشکلی نخواهید داشت.

اندونزی کشوری عریض است که شرقی‌ترین نقطۀ آن با غربی‌ترین منطقه 2 ساعت اختلاف زمانی دارد. البته بالی در مرکز این مجمع‌الجزایر قرار گرفته که 4.5 ساعت از ایران جلوتر است.

واحد پول بالی روپیۀ اندونزیایی است. البته می‌توانید برای خرید سوغات یا کالاهای مورد نیاز خود از دلار نیز استفاده کنید؛ اما توصیه می‌کنیم مبلغی هم به روپیه در دست داشته باشید تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

اغلب مردم بالی مسلمان هستند؛ اما معتقدین به مذاهب دیگری مانند پروتستان، کاتولیک، کنفوسیوس، بودائیسم و هندو نیز در این جزیره دیده می‌شوند. احترام به عقاید و آداب هر مذهب در بالی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ پس اگر به معابد و آرامگاه هندو‌ها می‌روید، به آداب و رسوم آن‌ها احترام بگذارید.

جزیره زیبای بالی، از جنبه‌های متفاوتی محبوب‌ترین مقصد گردشگری در دنیاست. اگر به فرهنگ و تاریخ آسیای شرقی علاقمند هستید، معابد بسیار باشکوهی در بالی منتظر شما هستند تا به کشف آن‌ها بپردازید. اگر هم به تفریحات لوکس علاقه دارید یا مشتاق تفریحی آبی و هیجان‌انگیز هستید، کافی است یک‌بار به این جزیره سفر کنید تا با مرور خاطرات آن سال‌ها لذت ببرید.

نقشه گوگل مپ بالی

آب‌‌ و‌‌ هوای بالی؛ اقلیمی شگفت انگیز در اندونزی

اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید شهر بالی کجاست؟ باید بگوییم دقیقا 890 کیلومتر با خط استوا فاصله دارد؛ درنتیجه اقلیمی استوایی دارد و تغییر دمای چندانی بین تابستان و زمستان آن مشاهده نمی‌شود. آب و هوای جزیره زیبای بالی، نسبتا گرم است و میانگین دما در حدود 26 درجه سانتی‌گراد خواهد بود؛ البته باید رطوبتی نزدیک 85 تا 90 درصد را برای این اقلیم در نظر گرفت. این میانگین به صورت سالیانه گزارش شده و ممکن است در برخی از فصل‌ها با تغییراتی همراه باشد. دمای هوا در مناطق کوهستانی این جزیره به صورت میانگین بین 21 تا 27 درجه است. دمای هوا داخل شهر در روز هم بین 27 تا 32 درجه تغییر می‌کند و شب‌های آن کاملا خنک می‌شود.

بهترین زمان سفر به بالی

همان‌طور که گفتیم، بالی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا در نزدیکی خط استوا است؛ بنابراین می‌توان حدس زد که جزیره‌ای با آب‌وهوای گرم و مرطوب در انتظارتان است که تقریبا همیشه خورشید با سخاوت به این جزیره می‌تابد. طوری که حدود 12 ساعت در روز شاهد تابش بی‌دریغ آفتاب بر این سرزمین رویایی هستید.

باتوجه به عدم تغییر دمای چندان در فصول مختلف سال، شما می‌توانید در هر زمانی به این جزایر سفر کنید و از آب و هوای مطبوع آن لذت ببرید. البته طبیعتا زمستان‌های بالی خنک‌تر از تابستان‌های آن است؛ اما این میزان اختلاف دما به اندازه‌ای نیست که نتوان در سواحل آن حضور پیدا کرد. از طرفی کاهش رطوبت هوا در پاییز و بهار و دمای معتدل این دو فصل، باعث شده تا پاییز و بهار به بهترین زمان سفر به بالی تبدیل شود.

مراحل سفر به بالی؛ جزیره ای زیبا در شرق زمین

بر اساس اطلاعات سایت گردشگری بالی گردشگران ایرانی برای سفر به اندونزی ویزا نیاز دارند. این ویزا اگرچه به صورت فرودگاهی صادر نمی‌شود، اما نیازی به حضور در سفارت ندارد و می‌توان به صورت آنلاین برای دریافت آن اقدام کرد. ویزای بالی 60 روز اعتبار دارد و می‌تواند 3 بار در سال از آن استفاده شود؛ به‌عبارتی می‌توانید هر بار 60 روز در اندونزی اقامت کنید.

برای دریافت ویزای توریستی اندونزی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل 7 ماه؛
  • 2 قطعه عکس؛
  • بلیط پرواز رفت و برگشت؛
  • کپی شناسنامه؛
  • کپی کارت ملی.

در صورتی که از طریق آژانس‌های مسافرتی اقدام به تهیه ویزای توریستی بالی کنید، نیازی به معرفی حساب و ضمانت‌نامه در فرودگاه بالی ندارید؛ اما اگر به‌صورت شخصی ویزای این جزیره را تهیه کرده‌اید، افسر تشخیص گذرنامه در بالی، باید از داشتن پول نقد شما (به مبلغ 2 هزار دلار) اطمینان حاصل کند. دقت کنید که این مبلغ فقط برای نمایش به افسر گذرنامه است و نیازی به پرداخت آن نیست. بنابراین می‌توانید از همین مبلغ در سفر خود استفاده کنید.

هزینه‌ سفر به بالی چقدر است؟

کمتر می‌شود فردی را پیدا کرد که به سفر و جهان‌گردی علاقه نداشته باشد؛ اما هزینه‌های سرسام‌آور و گزاف سفرهای خارجی، به‌ویژه با توجه به قیمت بالای ارز در کشورمان، باعث شده تا بسیاری از افراد نتوانند ماجراجویی‌های خیالی خود را به واقعیت تبدیل کنند. البته اگر شناخت واقعی‌تری از هزینه‌های سفر داشته باشید، می‌توانید با برنامه‌ریزی مناسبی به آرزوهای خود رنگ واقعیت بزنید.

هزینه های سفر به بالی نیز مانند دیگر کشورهای خارجی، هزینه ویزا، بلیط هواپیما، اقامت، خوردوخوراک و گشت‌وگذار را در بر می‌گیرد. در ادامه از هریک از این موارد اطلاع دقیق‌تری پیدا خواهید کرد.

1)     هزینه ویزا

ویزای اندونزی برای ایرانیان به صورت الکترونیکی صادر می‌شود. هزینه این ویزا بسته به نوع آن و مهلتی که برای صدور لازم است، تفاوت دارد. این مبلغ از 130 تا 310 دلار را در بر می‌گیرد و اصلی‌ترین بخش هزینه سفر به بالی محسوب می‌شود.

2)     هزینه بلیط هواپیما

بالی فرودگاه ندارد و برای سفر هوایی به این جزایر، باید از فرودگاه جاکارتا استفاده کرد. طول پرواز تهران تا جاکارتا حدود 10 ساعت است؛ اما این پرواز از ایران به طور مستقیم انجام نمی‌‌شود و باید از مقصدی میانی استفاده کرد.

شما می‌توانید با یکی از پروازهای دبی، استانبول، دوحه یا سنگاپور به این شهرها سفر کنید. پس از فرود، باید هواپیمای خود را عوض کرده و به سمت اندونزی پرواز کنید. هزینه این بلیط باتوجه به نوع ایرلاین و کلاس پروازی متفاوت است؛ اما به‌طورکلی از 40 تا 160 میلیون تومان را در بر می‌گیرد. همچنین پس از فرود در جاکارتا باید مسافت این شهر تا جزایر بالی را به طور زمینی طی کنید. البته با خرید تور بالی تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و سفر اقتصادی‌تری خواهید داشت.

3)     هزینه‌ محل اقامت

زمانی‌که صحبت از مسافرت به یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری دنیا می‌شود، می‌توان انتظار امکانات متنوعی را داشت که برای اشخاصی با سلیقه‌ها و بودجه‌های مختلف مناسب باشد. اگر تمایل به اقامت ارزان دارید، مهمان‌خانه‌ها و هاستل‌های زیادی در بالی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای اقامت برگزینید. همچنین اگر قصد سفر به بالی به صورت گروهی را دارید، می‌توانید از طریق وب‌سایت Airbnb آپارتمان یا اتاق اشتراکی اجاره کنید.

ازطرفی، اگر تمایل به اقامت لوکس و مجلل در جزیره دارید، تعدادی از بهترین هتل‌های دنیا در این جزیره ساخته شده‌اند که همه امکانات یک هتل 5ستاره و مجلل را در اختیارتان می‌گذارند. طبیعتا در این صورت هزینه سفر شما افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی بیشتر مهمان‌خانه‌ها و هتل های بالی اینترنت و صبحانه رایگان در اختیار گردشگران قرار می‌دهند؛ اما برای اطمینان خاطر، بهتر است زمان رزرو از پذیرش بخواهید جزئیات بیشتری در اختیارتان بگذارد.

4)     هزینه‌ غذا

غذای متداول شهرهای ساحلی، محصولات دریایی است. با توجه به موقعیت جزیره‌ای بالی، غذاهای محلی بسیار ارزان هستند؛ اما نباید انتظار داشته باشید که غذاهای بین‌المللی را هم با همان قیمت‌ها بیابید. چراکه مواد اولیه آن‌ها از کشورهای دیگر تامین می‌شود. اگر خودتان تمایل به آشپزی دارید، باید به قیمت مواد مورد استفاده دقت کنید؛ چرا که نرخ گمرک برای واردات محصولات غذایی به اندونزی بسیار زیاد است و هر چیزی که از خارج اندونزی وارد این کشور شود، نسبت به سایر غذاها قیمت بالاتری دارد.

5)     هزینه‌ حمل و نقل عمومی

هزینه حمل و نقل در شهر بالی بسیار ارزان است؛ به این صورت که می‌توانید خودتان دوچرخه کرایه کنید یا تاکسی بگیرید. علاوه بر این‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی هم در این شهر وجود دارد که بیشتر مردم محلی برای جابه‌جاشدن در نقاط مختلف جزیره از آن‌ها استفاده می‌کنند.

معبد مادر یکی از جاذبه های گردشگری بالی

معبد مادر یکی از جاذبه های گردشگری بالی

راهکارهایی برای سفر ارزان به بالی

اگر در جستجوی سفر ارزان به بالی هستید، پیشنهاد ما تور بالی است. این گزینه بهترین انتخاب برای صرفه‌جویی در هزینه بلیط، هتل و ترانسفر فرودگاهی است؛ اما اگر قصد سفر شخصی به این جزیره آسیایی را دارید، می‌توانید با راهکارهای زیر هزینه سفر به بالی را کاهش دهید.

به شمال بالی سفر کنید

با توجه به محبوبیت نواحی جنوبی بالی میان گردشگران، هزینه‌ها در این بخش هم بیشتر است. اگر به سمت سواحل شمالی یا شمال‌شرقی بالی بروید، تقریبا همه هزینه‌ها برای‌تان نصف می‌شود و می‌‌توانید اقامتگاه‌های بهتر و رستوران‌های مناسب‌تری را بیابید.

چانه بزنید

در شهرهای توریستی معمولا اولین قیمتی که از فروشنده می‌شنوید، بهای واقعی محصول نیست. اگر چانه بزنید، هزینه‌هایتان کاهش پیدا می‌کند و فروشنده‌ها، کالا را با قیمتی نزدیک به مردم محلی به شما ارائه می‌دهند.

اقامتگاه ارزان انتخاب کنید

با توجه به توریستی‌بودن شهر بالی، اقامتگاه‌های مختلفی برای پذیرایی و ارائه خدمات به گردشگران در جزیره وجود دارد. بنابراین بهتر است سراغ هتل‌های ارزان‌قیمت بالی بروید که هم امکانات خوبی دارند و هم باعث صرفه‌جویی در بودجه سفرتان می‌شوند.

غذای محلی بخورید

با توجه به قوانین گمرک اندونزی برای واردات محصولات کشاورزی، تمام کالاهایی که از خارج این کشور به بازار راه می‌یابند، بهای تمام‌شده بیشتری دارند. با صرف هزینه کم، می‌توانید غذاهای محلی لذیذی نوش جان کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها در سفر به بالی هستید، از رستوران‌های اروپایی فاصله بگیرید.

از تاکسی های اینترنتی مانند اوبر استفاده کنید

استفاده از اوبر همیشه و تقریبا در همه‌جای دنیا، ارزان‌تر از تاکسی‌های محلی است. برای جابه‌جایی در جزیره می‌توانید از سرویس حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنید.

از جاذبه های دیدنی رایگان بازدید کنید

دهکده‌ها، بیشتر معابد باستانی، بازارچه‌ها و... در بالی یا رایگان هستند یا هزینه ورودی بسیار ناچیزی دارند. اگر قصد سفر به بالی را دارید، بازدید از مناظر طبیعی و چشم‌‌نواز این جزیره، مخصوصا آبشارهای فوق‌العاده زیبای آن را از دست ندهید.

تفریحات و جاهای دیدنی بالی؛ لذت در جزایر استوایی

جزیره زیبای بالی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین جزیره‌های دنیا شناخته می‌شود. غرفه‌های غذای خیابانی، نواختن موسیقی سنتی در بازارچه‌ها، فروشگاه‌های کوچک و سیار میوه‌های استوایی، کوه‌های آتش‌فشانی، طبیعت سرسبز جزیره، آبشارهای بی‌نظیر، مزارع پلکانی برنج و سواحل بالی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد جزیره خدایان اندونزی هستند. بنابراین به شما قول می‌دهیم که با هر سلیقه‌ای به بالی سفر کنید، از این جزیره لذت خواهید برد.

می‌توانید دوچرخه کرایه کنید، از مسیر سرسبز جاده به سمت مناظر طبیعی و دهکده‌های زیبا بروید و از مهمان‌نوازی مردم بالی برخوردار شوید. وجود معابد پررنگ‌ولعاب و آرامگاه‌های باستانی و باشکوه، شما را با مذاهب رایج در اندونزی آشنا خواهد کرد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم، از خدمات ماساژ و مراکز اسپای متعدد این شهر نهایت استفاده را ببرید. ماساژ در اندونزی در بالاترین سطح کیفیت قرار دارد و بسیار ارزان است. در ادامه به معرفی معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی بالی می‌پردازیم:

  • معبد تانا لوط
  • کوه باتور
  • معبد اولوواتو
  • جنگل میمون یوبود
  • فرهنگ و هنر یوبود
  • مزارع پلکانی برنج
  • پارک آبی واتروبوم
  • معبد اولون دانو براتان
  • خرید در سمینیاک
  • ساحل کوتا

هتل ‌های بالی برای اقامت در جزیره

حال که فهمیدیم بالی کجاست می‌توانیم با هتل‌های جزیره بالی نیز آشنا شویم. در بالی انواع اقامتگاه و هتل‌های ارزان‌قیمت و گران وجود دارد که دست شما در انتخاب باز گذاشته‌اند. برخی از معروف‌ترین این مکان‌ها برای اقامت در جزیره عبارتند از:

  • استراحتگاه ساحلی سمینیاک: استراحتگاهی 5 ستاره با چشم‌انداز اقیانوس آرام؛
  • هتل گرند حیات: هتلی 5 ستاره ساحلی در جزیره بالی؛
  • استراحتگاه ساحلی ساکالا: استراحتگاهی لوکس و مجلل؛
  • هتل فور سیزن: یک هتل  5ستاره عالی در شهر بالی؛
  • استراحتگاه ساحلی فیرمونت سانور: استراحتگاهی عالی در ساحل جزیره؛
  • هتل اینترکانتیننتال ریزورت: هتلی 5 ستاره میان جنگل‌های انبوه گرمسیری؛
  • هتل آناتارا سمیناک: هتلی مجلل و 5 ستاره در شهر بالی؛
  • هتل پرامانا ‌واتو‌ کورونگ: هتلی 5 ستاره و بسیار لوکس در طبیعت جنگلی بالی؛
  • هتل سوری: هتل ویلایی 5 ستاره و بسیار زیبا در قلب جزیره؛
  • هتل مولیا ویلا: هتلی 4 ستاره دارای ویلاهای چشم نواز و زیبا؛
  • هتل فونتانا: هتلی 4ستاره و شیک در مرکز منطقه کوتا؛
  • ‌هتل گرند ‌پالاس سانور: یک هتل 4 ستاره فوق‌العاده در قلب شهر بالی؛
  • هتل فبری: هتلی 3ستاره در شهر بالی با امکانات رفاهی خوب و قیمتی مناسب؛
  • هتل اودارا: یک هتل 3ستاره با امکانات خوب در نزدیکی ساحل نیلگون جزیره بالی؛
  • کلبه‌های آناندا: گزینه‌ای مناسب برای اقامت ارزان در طبیعت بکر بالی.

هتل های پنج ستاره بالی

هتل های پنج ستاره بالی

    غذاهای بالی؛ از رستوران های لاکچری تا دکه های خیابانی

    کشور اندونزی از کنار هم قرار گرفتن هزاران جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده که تنوع غذایی بسیار زیادی دارند. ساکنین هر کدام از این جزیره‌ها، آداب و فرهنگ مخصوص به خود را دارند و سلیقه و ذائقه آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. اگر عاشق غذا و شیرینی هستید، بالی مانند یک بهشت برای شماست. غذاهای متنوع و زیادی در غرفه‌های خیابانی و رستوران‌های محلی آن وجود دارد که در این بخش، محبوب‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

    ساتای

    ساتای یک غذای کبابی از گوشت طعم‌دارشدۀ گوسفند، بز، توفو، گاو، مرغ، ماهی و لاک‌پشت است که توسط سیخ‌های چوبی روی آتش تهیه می‌شود. در بالی این گوشت‌ها را با نارگیل، شیر نارگیل، ، سبزیجات، ادویه و گاهی تخم‌مرغ طعم‌دار می‌کنند. سرو satay ممکن است در برخی رستوران‌ها همراه سس و در برخی دیگر، بدون سس باشد.

    ناسی آیام و ناسی کامپور

    این دو غذا در همه رستوران‌ها و غذاخوری‌های سنتی (با نامwarungs ) وجود دارد. ماده اصلی و تشکیل‌دهنده Nasi Ayam و Nasi Campur برنج سفید است که با ادویه‌جات تند و تیز (مخصوص بالی و سبزیجات تازه تهیه می‌شود. این غذا را معمولا به همراه سوپ سرو می‌کنند. در صورتی که تمایل به مصرف ادویه زیاد و تند ندارید، می‌توانید این غذا را بدون ادویه سفارش دهید.

    ببک و آیام بتوتو

    بتوتو یک غذای سنتی و مذهبی شبیه به مرغ شکم‌پر است که با گوشت مرغ یا اردک تهیه می‌شود؛ به این صورت‌که شکم آن ‌را با ادویه و سبزیجات پر می‌کنند، داخل برگ موز محکم می‌پیچند و چندین ساعت درون آتش قرار می‌دهند تا کاملا پخته و آبدار شود. بعد از پخت، گوشت به‌راحتی از استخوان جدا می‌شود. این غذا برای افرادی که تمایلی به خوردن گوشت خوک، گوشت خزنده‌ها و... ندارند، بسیار مناسب است.

    فستیوال های بالی؛ لمس فرهنگ آسیایی

    جشنواره هنر بالی (Bali Art Festival)، مسابقه بوفالو سواری (Makepung Buffalo Races in Bali) و جشن گالونگان (Bali Galungan Festival) از معروف‌ترین جشنواره های بالی هستند که هرساله، در دومین شنبه خرداد تا دومین شنبه مردادماه (مصادف با ماه جولای) برگزار می‌شوند و مهمانان زیادی به خود می‌بینند. این فستیوال‌ها جزء جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری بالی به شمار می‌روند.

    شماره تلفن های ضروری بالی

    امیدواریم که در سفر به جزیره بالی اتفاق ناگواری برایتان رخ ندهد؛ اما در صورت بروز رخدادهای غیرقابل پیش‌بینی، می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید. البته دقت داشته باشید که اگر سیم‌کارت محلی تهیه کرده‌اید، ابتدا پیش‌شماره 0361 و اگر سیم‌کارت بین‌المللی دارید، ابتدا 0062361 را شماره‌گیری کنید.

    • پیش شماره بالی: 0062
    • آتش‌نشانی: ۱۱۳
    • اورژانس: ۱۱۸
    • پلیس: ۱۱۰
    • امور اضطراری: 112

    سخن آخر

    طبیعت بالی سرشار از مناطق دست‌نخورده و بکر است که ساعت‌ها شما را جذب تماشا می‌کند. هر نقطه از بالی پر از زیبایی‌هایی است که چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کند. آبشارهای متعدد، معابد باستانی باشکوه، سواحل دیدنی، صخره‌های زیبا، تفریحات آبی، غذاهای محلی، دوچرخه سواری در ساحل و... از دیدنی‌های این جزیره محبوب به شمار می‌روند. حال که دانسته‌اید جزایر بالی کجاست و چرا برای گردشگران جذابیت دارد، می‌توانید برای سفر به این منطقه استوایی بکر و محبوب برنامه‌ریزی کنید.

    هدف شما از سفر چیست؟ به کدام دلیل بالی را برای مقصد خود برمی‌گزینید؟ آیا قبلا به این جزیره دوست‌داشتنی سفر کرده‌اید؟ لطفا برایمان بنویسید.

    سوالات متداول:

    1. کشور بالی کجاست؟

    بالی (یا Bali) کشور نیست؛ بلکه جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر اندونزی است که در جنوب خط استوا و شمال استرالیا قرار دارد.

    2. آیا سفر به بالی جذابیت دارد؟

    بالی جزیره‌ای بسیار زیبا با سواحل بکر و معابد قدیمی است که فرهنگ و سبک زندگی مردم شرق آسیا را به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل برای گردشگران بسیار جذابیت دارد و هر سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کند.

    مقالات پربازدید
    6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC