02145323 02191004043

باتومی یا تفلیس؟ کدام مقصد بهتری است؟

مجله گردشگری سپهران 17 مهر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

باتومی و تفلیس دو نمونه از توریستی‌ترین شهرهای گرجستان هستند که سالانه از گردشگران بسیاری پذیرایی می‌کنند. البته برای اغلب گردشگران که قصد سفر به گرجستان را دارند این سؤال پیش می‌آید که باتومی یا تفلیس؛ کدام شهر مقصد بهتری است؟ انتخاب مقصد سفر به فاکتورهای متعددی همچون آب‌وهوا، جاهای دیدنی، وضعیت حمل‌ونقل و هزینه‌های سفر بستگی دارد. در این مقاله، دو شهر تفلیس و باتومی را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا شما عزیزان بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. پیش از خرید تور تفلیس یا باتومی، لطفاً مطلب پیش‌رو را تا انتها مطالعه کنید.

مقایسه آب و هوای باتومی و تفلیس

اولین معیاری که باید برای انتخاب مقصد سفر به آن توجه کرد، آب‌وهوا است. تفلیس، پایتخت گرجستان، در کنار رود کر قرار دارد و از سه طرف با کوه‌ها احاطه شده است؛ ازاین‌رو آب و هوای کوهستانی دارد و دمای هوای آن در زمستان‌ها به چندین درجه منفی صفر می‌رسد.

شهر بندری باتومی به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای سیاه در اغلب روزهای سال مرطوب است و میانگین دمای آن به 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اهالی شهر باتومی به ندرت شاهد بارش برف و باران هستند؛ اما تفلیسی‌ها در فصل‌های سرد سال بارش‌های سنگینی را تجربه می‌کنند.

اگرچه فاصله تفلیس تا باتومی کمتر از پنج‌ساعت است، اما آب و هوای تفلیس و باتومی تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. برای انتخاب بین خرید تور تفلیس و باتومی فقط باید به سلیقۀ خود و انتظارتان از آب‌وهوای آن منطقه توجه کنید.

جاهای دیدنی باتومی و تفلیس

بسیاری از گردشگران این سؤال را مطرح می‌کنند که باتومی یا تفلیس؛ کدام شهر زیباتر است؟ پاسخ به این سؤال کاملاً سلیقه‌ای است. اگر به تاریخ و بازدید از جاذبه‌های باستانی علاقه‌مند باشید، تفلیس برای شما شهر زیباتری است، اما معماری ساختمان‌های باتومی و جاذبه‌های طبیعی آن بسیار تماشایی هستند. در ادامه، تعدادی از جاهای دیدنی باتومی و تفلیس را لیست کرده‌ایم.

  • جاهای دیدنی باتومی: تندیس علی و نینو، پارک میراکل، کلیسای جامع مریم مقدس، بلوار باتومی، میدان پیازا باتومی، دلفیناریوم باتومی، برج الفبا،‌ آبشار ماخونتسی باتومی، ساعت ستاره‌شناسی، دریاچه نوریگلی، برج چاچا، موزه هنرهای زیبای آجارا
  • جاهای دیدنی تفلیس: مجسمه مادر، برج ساعت تفلیس، پل صلح، کلیسای جامع تثلیث، آتشگاه تفلیس، مسجد جامع تفلیس، معبد سامتاورو، قلعه ناریکالا، شهر سنگی اوپلیستسیخه، بنای یادبود گرجستان، موزه ملی گرجستان، موزه هنرهای تفلیس، خانه اپرای پالیاشویلی، دریاچه لیسی، دریاچه لاک‌پشت نفلیس، سد ژینوالی

اکنون که با جاذبه‌های گردشگری هردو شهر آشنا شده‌اید، کمی آسان‌تر می‌توانید دربارۀ خرید تور باتومی یا تفلیس تصمیم‌گیری کنید. البته با مطالعه ادامۀ مقاله و شناخت بیشتر باتومی و تفلیس، تصمیم بهتری می‌گیرید.

باتومی یا تفلیس

تصویری از کلیسای مریم مقدس از جاذبه‌های گردشگری باتومی

تفریحات تفلیس و باتومی

اغلب افراد برای تفریح و گردش سفر می‌کنند؛ در نتیجه بهتر است نگاهی به تفریحات تفلیس و باتومی در تور گرجستان بیندازیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

  • تفریحات باتومی: رفتن به پارک‌های آبی، شرکت در تورهای رفتینگ، پاراشوت در بندر باتومی، بازدید از آکواریوم باتومی، بازدید از دلفیناریوم باتومی، ماهی‌گیری در دریاچه نوریگلی، دوچرخه ‌سواری در بلوار باتومی
  • تفریحات تفلیس: تله‌کابین‌سواری، بولینگ در مجموعه لبوسکی، زیپ‌لاین در باغ گیاه‌شناسی، بالن‌سواری، پینت‌بال در مجموعه هاف لایف، تفریح در یوروپارک، ماشین‌سواری در پیست کارتینگ آسترا پارک، غواصی در آب‌های دریای سیاه

 امکانات برای عشق و حال در باتومی و تفلیس تقریباً برابر است. شما در هردو شهر می‌توانید از تفریحات ساحلی و آبی بهره‌مند شوید و اوقات فراغتتان را در سواحل یا پیست‌های کارتینگ و آکواریوم سپری کنید.

بالن سواری در تفلیس

عکسی از بالن سواری در تفلیس

هتل های باتومی بهتر است یا تفلیس؟

پیش از اینکه یکی از دو شهر باتومی یا تفلیس را برای سفر انتخاب کنید، بهتر است با هتل‌ها و اقامتگاه‌های آن‌ها بیشتر آشنا شوید. انواع هتل‌های پنج ستاره تا اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت در تفلیس پیدا می‌شوند؛ اما برای نزدیک شدن به فرهنگ مردم این شهر اقامت در هاستل‌ها و بوتیک‌هتل‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

باتومی بهشت افرادی است که همواره در سفر به دنبال هتل‌های یوآل و اقامتگاه‌های سلطنتی هستند. امکانات این هتل‌ها به اندازه‌ای است که دلتان نمی‌خواهد در طول سفر از آن‌ها خارج شوید؛ اما طبیعتاً قیمت بالاتری در مقایسه با هاستل‌های گرم و صمیمی تفلیس دارند و برای سفرهای اقتصادی چندان مناسب نیستند.

در حالت کلی هتل های گرجستان در دو شهر باتومی و تفلیس از گران تا ارزان موجود هستند تا هر سلیقه و بودجه‌ای را پوشش دهند.

غذاهای باتومی یا تفلیس؟

خبر خوش اینکه غذاهای گرجستان بسیار شبیه غذاهای ایرانی هستند و گردشگران ایرانی از لحاظ خوردوخوراک در تفلیس یا باتومی با مشکلی مواجه نخواهند شد. در هردو شهر می‌توانید بهترین رستوران‌ها لوکس یا محلی را پیدا و خوشمزه‌ترین غذاها را نوش جان کنید. پیشنهاد ما این است که در سفر به باتومی و تفلیس حتماً غذاهای سنتی گرجستان از جمله خاچاپوری، خینکالی،‌ سوپ خارچو و لوبیانی را امتحان کنید.

حتی اگر علاقه‌ای به امتحان غذاهای جدید نداشته باشید، فست‌فودهای زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد یا برگرکینگ در سراسر گرجستان شعبه دارند و بهترین فست‌فودها را می‌فروشند. به هرکدام از شهرهای گرجستان که سفر می‌کنید تفاوتی ندارد، سوغات گرجستان را فراموش نکنید که خرید سوغاتی‌های جذاب این شهر از واجبات سفر است.

خینکالی غذای معروف گرجستان

تصویری از خینکالی از غذاهای معروف گرجستان

مقایسه سیستم حمل و نقل باتومی و تفلیس

گردشگران برای رفت‌وآمد در سطح شهر باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. هرچه سیستم حمل‌ونقل در شهرها پیشرفته‌تر باشد،‌ دسترسی به اماکن دیدنی آسان‌تر می‌شود و تجربۀ خوشایندتری برای گردشگران رقم می‌خورد. در سفر به شهر تفلیس می‌توانید از مترو، اتوبوس و مینی‌بوس‌هایی با نام مارشروتکا استفاده کنید.

رفت‌وآمد در باتومی نیز آسان است. شاید سیستم حمل‌ونقل این شهر چندان به‌روز نباشد، اما به دلیل ابعاد کوچک باتومی می‌توانید در چندین ساعت و با پای پیاده از همۀ جاذبه‌های این شهر بازدید کنید. در مجموع می‌توان گفت که برای گشت‌وگذار در باتومی یا تفلیس با مشکل مواجه نمی‌شوید. پیشنهاد ما به شما این است که تور ترکیبی گرجستان را بخرید تا از هردو شهر زیبا در این کشور دیدن کنید.

هزینه های سفر به باتومی بیشتر است با تفلیس؟

مهم‌ترین فاکتور در مسافرت با تور خارجی، هزینه‌های سفر است. عواملی که در هزینۀ‌ نهایی تأثیر می گذارند شامل هزینه غذا، تفریح، حمل‌ونقل، اقامت و بلیط هستند. هزینه غذا و تفریحات در هردو شهر تقریباً یکسان است؛ اما سفر به باتومی به دلیل داشتن هتل‌های لوکس کمی گران‌تر از سفر به تفلیس تمام می‌شود.

باتومی یک شهر کوچک اما توریستی است و سالانه گردشگران متعددی از آن بازدید می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت میانگین هزینۀ یک سفر 7 روزه به باتومی برای یک نفر 1230 دلار، برای یک زوج 2209 دلار و برای خانودۀ چهارنفره 4141 دلار درمی‌آید.

میانگین هزینۀ یک سفر 7 روزه به تفلیس برای یک نفر 1325 دلار، برای یک زوج 2380 دلار و برای خانودۀ چهارنفره 4461 دلار است. البته هزینه‌های خرید نیز به صورت جداگانه محاسبه می‌شوند و به بودجه و نیاز هر گردشگر بستگی دارند.

باتومی یا تفلیس؟ برای خرید کدام شهر را انتخاب کنیم؟

گردشگران ایرانی معمولاً برای خرید به ترکیه سفر می‌کنند؛ اما گرجستان نیز مقصد چندان بدی نیست. اکنون این سؤال ایجاد می‌شود که برای خرید باتومی بهتر است یا تفلیس؟ در پاسخ باید بگوییم که تفلیس، مراکز خرید متنوع‌تری دارد، اما اجناس موردنیازتان را از بازارهای باتومی نیز می‌توانید خریداری کنید. در ادامه به تعدادی از مشهورترین و بهترین مراکز خرید باتومی و تفلیس اشاره خواهیم کرد.

  • بهترین مراکز خرید باتومی: مجتمع تجاری مترو سیتی، باتومی مال، باتومی پلازا، فروشگاه آنوکی
  • بهترین مراکز خرید تفلیس: مرکز خرید ایست پوینت، تفلیس مال، لیلو مال، گالریا تفلیس

انواع برندهای جهانی همچون زارا و کلمبیا را در مراکز خرید و بازارهای باتومی و تفلیس پیدا خواهید کرد. در نظر داشته باشید قیمت اجناس در هردو شهر تقریباً یکسان هستند.

سفر به تفلیس یا باتومی؛ شما کدام را انتخاب می کنید؟

در این مقاله تفلیس و باتومی را از جنبه‌های مختلف همچون آب‌وهوا، اقامتگاه‌ها، حمل‌ونقل و هزینه سفر بررسی کردیم. حالا وقت این رسیده است که شما عزیزان با توجه به علاقه و اولویت‌هایتان، یکی از دو شهر باتومی یا تفلیس را انتخاب کنید و پاسخگوی سؤال‌هایی مانند «باتومی بهتره یا تفلیس» و «باتومی خوبه تا تفلیس» باشید. البته پیشنهاد ما این است که اگر شرایط کافی را دارید، بازدید از هردو شهر را در برنامه‌هایتان قرار دهید. شما دوست دارید به کدام شهر سفر کنید؟ در قسمت نظرها برای ما بنویسید.

سؤالات متداول:

1. هزینه های سفر 7 روزه به باتومی و تفلیس چقدر می شود؟

گفت میانگین هزینۀ یک سفر 7 روزه به باتومی برای یک نفر 1230 دلار، برای یک زوج 2209 دلار و برای خانودۀ چهارنفره 4141 دلار درمی‌آید. همچنین میانگین هزینۀ یک سفر 7 روزه به تفلیس برای یک نفر 1325 دلار، برای یک زوج 2380 دلار و برای خانودۀ چهارنفره 4461 دلار خواهد شد.

2. برای خرید به تفلیس برویم یا باتومی؟

شهر تفلیس مراکز خرید متنوع‌تری دارد، اما اجناس موردنیازتان را از بازارهای باتومی نیز می‌توانید خریداری کنید. انواع برندهای جهانی همچون زارا و کلمبیا را در مراکز خرید و بازارهای باتومی و تفلیس با قیمت تقریباً یکسان پیدا خواهید کرد.

3.  تفریحات تفلیس یا باتومی؟ کدام بهتر است؟

امکانات برای عشق‌وحال در تفلیس و باتومی تقریباً برابر است. شما در هردو شهر می‌توانید از تفریحات ساحلی و آبی بهره‌مند شوید و اوقات فراغتتان را در سواحل یا پیست‌های کارتینگ سپری کنید.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC