02145323 02191004043

آب و هوای تفلیس و بهترین زمان سفر به آن

مجله گردشگری سپهران 14 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

تفلیس، پایتخت گرجستان و از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است. این شهر بین دو دریای خزر و سیاه قرار گرفته و آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده است. همین موضوع روی آب و هوای تفلیس نیز اثر گذاشته و باعث شده تا این شهر اقلیمی نیمه‌گرمسیری و مرطوب داشته باشد.

از آنجا که تفلیس یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی است، تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله، درباره بهترین زمان سفر به تفلیس صحبت کنیم. عوامل متعددی از جمله آب‌وهوا، هزینه و برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌های ملی در تعیین بهترین زمان مسافرت به تفلیس و سایر شهرهای دنیا تاثیرگذار هستند که در این مطلب تمامی آن‌ها را مرور خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله همراهمان شوید.

نمایی از شهر تفلیس گرجستان

نمایی از شهر تفلیس گرجستان

آب و هوای تفلیس در حالت کلی چگونه است؟

تفلیس (به انگلیسی Tbilisi) شهری در غرب گرجستان است که در حاشیه کوه‎‌های قفقاز قرار دارد. طبیعتا اقلیم کوهستانی این منطقه باید آب‌وهوایی سرد و کوهستانی ایجاد کند؛ اما همین کوه‌ها از وزش بادهای سرد شمالی ممانعت می‌کنند و باعث می‌شوند تا دمای تفلیس بالاتر از دمای شهرهای اطرافش باشد. غرب تفلیس آب و هوایی نیمه‌گرمسیری و شرق آن، اقلیمی بارانی و مرطوب را تجربه می‌کند. همین موضوع باعث شده تا تفلیس به مقصدی جذاب برای گردشگری در خاورمیانه تبدیل شود. در ادامه، با آب و هوای تفلیس در فصل‌های مختلف سال آشنا خواهیم شد.

سفر به تفلیس در فصل بهار

میانگین دمای هوای بهار در تفلیس، بین 12 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. رطوبت هوا نیز در اوایل فصل بهار بسیار نامحسوس است و درخت‌هایی که در حال شکوفه زدن هستند و نسیم خنکی که از سمت کوه‌ها می‌‌وزد، حال و هوای شهر را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

اغلب گردشگران، ماه می و ژوئن (معادل اواسط اردیبهشت تا اواخر تیر) را برای سفر به تفلیس انتخاب می‌کنند؛ بنابراین اگر در این دوره به تفلیس سفر کنید، با حجم زیادی از جمعیت مواجه خواهید شد. برای سفر به تفلیس در بهار حتما لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید؛ زیرا بارندگی در این شهر، در ماه‌های می و ژوئن به بیشترین حد خود می‌رسد؛ هرچند به هیچ وجه آزاردهنده نیست و مانع گردش و تفریح شما نمی‌شود.

تصویری از شهر تفلیس در فصل بهار

تصویری از شهر تفلیس در فصل بهار

سفر به تفلیس در فصل تابستان

میانگین دمای هوای تابستان در شهر تفلیس، حداقل 15 و حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد است. میزان رطوبت و دمای هوای شهر تفلیس از اوایل جولای رو به افزایش می‌رود؛ از این رو مردم و مسافران بیشتر وقت خود را در سواحل دریای سیاه، دریاچه لیسی و دریاچه ترتل سپری می‌کنند. پس اگر از گرما فراری هستید، اوایل مرداد تا اوایل شهریور را برای سفر به تفلیس انتخاب نکنید.

شاید بر اساس نظرات مردم در مورد سفر به گرجستان، تابستان بهترین فصل سفر به تفلیس نباشد؛ اما در نظر داشته باشید که نه‌تنها تعداد گردشگران در مرداد و شهریور کم است، بلکه بیش از نیمی از مردم تفلیس در این ماه‌ها به سایر شهرها و کشورها سفر می‌کنند و شهر بسیار آرام و تقریبا خالی از سکنه خواهد شد. بنابراین می‌توانید با خیال راحت در شهر گردش کنید و از خلوتی و سکوت آن برای استراحت استفاده کنید.

سفر به تفلیس در فصل پاییز

از ماه اکتبر (اواسط شهریور) دمای هوای تفلیس روند کاهشی را در پیش می‌گیرد. میانگین دمای هوای پاییز در شهر تفلیس تقریبا بین 3 تا 18درجه سانتی‌گراد است و در اواخر پاییز به 3- درجه نیز می‌رسد؛ در نتیجه می‌توان گفت که آب و هوای تفلیس در فصل پاییز، زمان مناسبی برای رفتن به گرجستان و بازدید از پایتخت آن نیست. در این فصل، میزان بارندگی بیشتر می‌شود و تردد را دشوار می‌کند؛ اما در صورتی که با سرما و بارندگی مشکلی ندارید و بیشتر به دنبال سفری اقتصادی هستید، ماه نوامبر ارزانترین زمان سفر به تفلیس خواهد بود؛ چراکه قیمت هتل های گرجستان و بلیط هواپیما در این ماه کاهش پیدا می‌کند.

تصویری زیبا از تفلیس در فصل پاییز

تصویری زیبا از تفلیس در فصل پاییز

سفر به تفلیس در فصل زمستان

اگر برای سفر به باتومی یا تفلیس مردد هستید، باید بدانید که آب و هوای تفلیس در زمستان بسیار سرد و بارانی است و میانگین دمای هوا به 4 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. این درحالی‌است که باتومی دمای معتدل‌تر و بارندگی بیشتری را تجربه می‌کند. در این فصل فقط می‌توانید از موزه‌ها و مکان‌های سرپوشیده تفلیس بازدید کنید و غذاهای داغ و خوشمزه سنتی بخورید؛ البته جشن کریسمس در تفلیس، بسیار مفصل برگزار می‌شود و حال و هوای شهر را تغییر می‌دهد. اگر دوست دارید از نزدیک شاهد برگزاری این جشن باشید، در ژانویه (دی ماه) به تفلیس سفر کنید.

اگر در اسفندماه به تفلیس سفر کردید، حتما لباس و کفش‌هایی متنوع به همراه داشته باشید؛ زیرا دمای هوا در این ماه بسیار متغیر و کاملا غیرقابل‌پیش‌بینی است. در برخی روزهای اسفند بارش سنگین باران و در روزهای دیگر آفتاب را تجربه خواهید کرد. پیش از سفر زمستانی به تفلیس حتما سایت‌های هواشناسی را بررسی کنید تا با مشکلات پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو نشوید.

اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، ما در مقاله‌ای سه پارک آبی تفلیس را معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم این مطلب جذاب را از دست ندهید.

بهترین زمان سفر به تفلیس برای شرکت در جشنواره ها

به نظر بسیاری از افراد، بهترین فصل سفر به گرجستان و تفلیس، فصل برگزاری جشن‌ها و فستیوال‌ها است. تفلیس، شهر بسیار زنده‌ای است و در طول سال، جشن‌ها و فستیوال‌های متعددی در آن برگزار می‌شوند. اگر می‌خواهید در این جشنواره‌ها شرکت کنید، پیش از سفر حتما از تاریخ دقیق برگزاری آن مطلع شوید.

فستیوال رنگ

این جشنواره که شباهت بسیاری به جشن‌های هندی دارد، از سال 2017 در دریاچه لاک‌پشت‌های تفلیس برگزار می‌شود. مردم دورهم جمع می‌شوند و پودرهای رنگی به یکدیگر پرتاب می‌کنند. فستیوال رنگ روز مشخصی ندارد و زمان برگزاری آن از قبل اعلام می‌شود.

جشن روز تفلیس

جشنواره تبلیسوبا یا روز تفلیس از سال 1979 به صورت سالانه برگزار می‌شود. در این جشن ملی مردم به رقص و شادی مشغول می‌شوند و غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه می‌خورند. جشن روز تفلیس همه ساله در نیمه دوم اکتبر (انتهای مهر تا ابتدای آبان) برگزار می‌شود. در این موقع از سال آب و هوای تفلیس بسیار معتدل بوده و بهترین زمان برای سفر به گرجستان خواهد بود.

فستیوال جاز

یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی تفلیس فستیوال جاز است. این فستیوال از سال 2018 و در ماه‌های اکتبر تا نوامبر در تفلیس برگزار می‌شود و افراد بسیاری از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند؛ همچنین موسیقی‌دانان بزرگ دنیا به فستیوال جاز تفلیس می‌آيند و با اجرای زنده، جذابیت این جشنواره را دوچندان می‌کنند.

جشنواره پنیر

پنیر گرجستان یکی از خوشمزه‌ترین پنیرهای دنیا است. از سال 2015 تابه‌حال، جشنواره‌ای با نام فستیوال پنیر در تفلیس گرجستان برگزار می‌شود که فرصت مناسبی برای تست کردن پنیرهای مختلف با طعم‌های متفاوت است. تولیدکنندگان پنیر از ارمنستان و گرجستان در این جشنواره شرکت می‌کنند. اگر می‌خواهید با سفر به تفلیس در جشنواره پنیر نیز شرکت داشته باشید، ماه جولای را انتخاب کنید.

جشنواره بین المللی تئاتر

این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی گرجستان است که از سال 2009 در شهر تفلیس برگزار می‌شود. در جشنواره بین‌المللی تئاتر تفلیس، تئاترهای بومی و بین‌المللی نمایش داده شده و کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های متعددی برگزار می‌شوند. زمان برگزاری این جشنواره سالانه از اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر است.

جشنواره های خیابانی تفلیس

جشنواره های خیابانی تفلیس

ارزان ترین زمان سفر به تفلیس

میزان تقاضا مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت هرچیزی است. تور تفلیس نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به‌همین‌دلیل در فصول غیرگردشگری قیمت تور تفلیس کاهش پیدا می‌کند و سفر به این شهر ارزان‌تر خواهد شد. در ماه‌های به‌شدت گرم یا سرد سال (مانند اواسط تابستان و زمستان) قیمت هتل و بلیط هواپیما کاهش می‌یابد. درنتیجه سفر به گرجستان در این زمان نیز ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد شد. اگر می‌خواهید سفری اقتصادی و ارزان به تفلیس را تجربه کنید، بهترین زمان، اواخر اسفند و فروردین و مرداد است. البته درنظر داشته باشید که در این بازۀ زمانی جشنواره‌ای نیز برگزار نشده و شهر ساکت و خلوت خواهد بود.

بهترین زمان سفر به تفلیس

سپاس‌گزاریم که تا انتهای این مطلب همراهمان بودید. در این مقاله تلاش کردیم تا آب و هوای تفلیس در 4 فصل سال را معرفی کنیم. همچنین بهترین زمان سفر به پایتخت گرجستان را از نظر قیمت و شرکت در جشنواره‌های آن بررسی کردیم. در نظر داشته باشید که انتخاب بهترین زمان مسافرت به تفلیس و خرید تور گرجستان به هدف شما از سفر بستگی دارد. اگر می‌خواهید سفری پرخاطره و هیجان‌انگیز داشته باشید، فصل پاییز یا بهار را انتخاب کنید؛ اما اگر سفری ارزان و اقتصادی برایتان اولویت دارد، تابستان و زمستان گزینه‌های معقولانه‌تری هستند.

شما قصد سفر به تفلیس در چه فصلی را دارید؟

سوالات متداول

1. بهترین فصل سفر به تفلیس چه موقعی از سال است؟

فصول معتدل سال یعنی اواسط بهار و ابتدای پاییز بهترین زمان سفر به پایتخت گرجستان هستند.

2. ارزانترین فصل سفر به تفلیس چه زمانی است؟

فصول بسیار گرم یا بسیار سرد سال، یعنی تابستان و زمستان، ارزان ترین زمان سفر به تفلیس هستند.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC