02145323 02191004043

آشنایی با جزیره موریس

مجله گردشگری سپهران 24 شهریور ، 1401 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه


کشور موریس در جنوبی ترین نقطه ی اقیانوس هند، شرق جزیره ی ماداگاسکار و جنوب شرقی قاره ی آفریقا واقع شده است دریانوردان مالایی کاشفان این جزیره در قرن دهم میلادی بودند. جزیره موریس در سال 1715 تحت کنترل فرانسوی ها درآمد و در طی جنگ های ناپلئونیدر سال 1810 توسط نیروهای انگلیسی اشغال شد. در سال 1968 کشور موریس توانست استقلال خود را از انگلستان به دست آورد.

جمعیت: کشور موریس دارای جمعیت 1.300.000 نفر می باشد که از نژادهای مختلفی (هندی، چینی، اروپایی و آفریقایی ) تشکیل شده است
زبان رسمی: انگلیسی (مردم این سرزمین به دو زبان انگلیسی و فرانسوی تسلط کامل دارند.)
دین: 48% هندو، 32% مسیحی، 17% مسلمان و 3% سایر ادیان

پایتخت: پورت لوئیس (port Louis)

شهر پورت لوئیس در شمال غرب جزیره موریس قرار دارد و پایتخت این جمهوری است. این شهر در سال 1735 توسط فرانسوی ها بنا شده است. این نام به افتخار پادشاه فرانسه لوئی پانزدهم نامگذاری شده است. پورت لوئیس در حدود 200 هزار نفر جمعیت دارد.در پورت لوئیس درست مقابل بندرگاه و اقیانوس هند بخشی وجود دارد که آن را “Waterfront” مینامند. جایی که میتوان در آن قدم زد و انواع مغازه های لباس فروشی و کفش فروشی،موزه و گالری و از همه مهمتر مغازه های صنایع دستی شهر را دید. صنایع دستی موریس بیشتر با انواع صدفها و حلزونهای دریایی ساخته میشود.مجسمه های کوچک و بزرگ که میتوان آنها را با قیمتهای مناسب تهیه کرد.

محله چینی ها

یکی از منحصر به فرد ترین قسمت های شهر، جایی شرق بازار و به سمت ورودی معبد مانند محله چینی ها است. هوای اینجا مملو از عطر گیاهان و ادویه جات، و خیابان هایش پر از مغازه های مختلف از جمله آیورودا، غذاخوری های کوچک و سوپرمارکت های شلوغ است.

با فاصله کمی از محله ی چینی ها، سه معبد چینی وجود دارد که درهای آن ها برای بازدید عموم باز است. قدیمی ترین آن ها معبد کوان تی (Kwan Tee)، که به خدای جنگجوی چینی ها تقدیم شده، در مجاورت میدانی شلوغ و قسمت جنوب آب نمای کُدان (Caudan) قرار دارد.

دومین معبد که به نام معبد چینی ها مشهور است، در تقاطع خیابان جنراسیتی (Generosity) و ژوستیس(Justice) واقع است. این جا عطر چوب های صندل از فضای قرمز و طلایی رنگ معبد به مشام می رسد. در طبقه ی اول که زیارتگاه بودائی قرار دارد، چشم انداز زیبایی از شهر نمایان استسومین و آرام ترین معبد، معبد کرم رنگ تیان تانه (Thien Thane) می باشد که در محیطی سرسبز و در دامنه کوه سینیال (Signal) در جنوبی ترین قسمت شهر واقع شده است. به خاطر داشته باشید، قبل از ورود به داخل معبد حتماً کفش هایتان را در بیاورید

همچنین در دامنه های کوه سینیال (Signal)، جایی به دور از هیاهو و ازدحام شهر، معبد ماری رِن دُ لا په (Marie Reine de la Paix) قرار دارد. در سال 1989 هزاران نفر از بومیان این جزیره دور هم جمع شده بودند تا به سخنان پاپ دوم “جان پاول” در این جا گوش فرا دهند. البته هنوز هم تجمعات کاتولیک ها در این مکان برگزار می گردد. از پیاده روهای عریض سنگ فرش و ایوان های گل کاری شده ی زیبا، مناظر چشم نواز و دلپذیری از شهر و بندرگاه دیده می شود.

لاین باراکس

این بنا در سال 1764 به دستور آخرین فرماندار شرکت فرانسوی هند شرقی، جهت اسکان سربازانی که سابقاً در خانه های شخصی ساکن بودند، استفاده می شد. امروزه نیز مقر نیروی پلیس موریس و یکی از جاذبه های جزیره موریس به حساب می آیددر محوطه ی این بنا، باغچه هایی مدور با مجسمه های سنگی دودو، توپخانه ای عجیب و زندان قدیمی شهر که به آلکاتراز معروف است، وجود دارد. قبل از ورود به خیابان های شلوغ شهر باید از دروازه ی طاق دار نظم (Gateway of Discipline) که به طور غیرمتعارفی با کاشی های آبی رنگ تزئین شده است، عبور کنید.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC