02145323 02191004043

معرفی کلیسای جامع تثلیث تفلیس

مجله گردشگری سپهران 13 خرداد ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

شهر تفلیس در گرجستان به دلیل طبیعت زیبا و پیشینه تاریخی آن همواره مورد توجه گردشگران زیادی در طول سال قرار می‌گیرد. این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که یکی از آنها کلیسای جامع تثلیث است. معمولاً گردشگرانی که به شناخت ادیان و مذاهب مختلف علاقه دارند به این کلیسا می‌روند تا هم بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان را ببینند و هم یکی از مراکز دینی مهم کشور گرجستان را بشناسند. کلیسای جامع تثلیث علاوه بر ساختمان اصلی از بخش‌های مختلف دیگری مثل موزه، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی و... تشکیل شده است. در این مقاله هر آنچه که لازم است درباره بخش‌های مختلف کلیسا، قوانین، تاریخچه و دسترسی به آن بدانید، آماده کرده‌ایم. با مطالعه آن سفر خود را با شناخت بیشتری آغاز خواهید کرد.

کلیسای جامع تثلیث کجاست؟

کلیسای جامع تثلیث به انگلیسی Holy Trinity Cathedral of Tbilisi ترجمه می‌شود و نام دیگر آن کلیسا سامبا گرجستان است. این کلیسا در شهر تفلیس، پایتخت کشور گرجستان قرار دارد و از مهم‌ترین مراکز دینی مسیحیت ارتدکس به شمار می‌آید. موقعیت کلیسای جامع تثلیث در منطقه آولاباری، یکی از نقاط اصلی شهر است. در نتیجه شما از هر طرف که وارد تفلیس شوید، می‌توانید این کلیسا را ببینید؛ زیرا معماران آن را در ارتفاع بر روی تپه ایلیا در کرانه چپ رود کر ساخته‌اند و از طرف دیگر شهر تفلیس مساحت کمی دارد؛ گردشگران دسترسی خوبی به مراکز مهم شهر دارند و در هر نقطه می‌توانند مراکزی مثل معروفترین کلیسای تفلیس را مشاهده کنند.

کلیسای جامع تثلیث تفلیس روی نقشه

تاریخچه و دلیل ساخت کلیسای سامبا تفلیس

طرح بنای بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان در سال 1989 داده شد و بهانه آن بزرگداشت 1500 سالگی خودمختاری کلیسای ارتدکس و تولد 2 هزار سالگی عیسی مسیح (ع) بود. به‌ همین دلیل فراخوانی بین‌المللی توسط مسئولان شهر تفلیس اعلام شد تا طراحان و معماران طرح‌های پیشنهادی خود را ارسال کنند. برنده این مسابقه Archil Mindiashviliwon بود و مراحل ساخت طرح او آغاز شد.

تقارن ساخت کلیسای تثلیث با جنگ داخلی گرجستان عملیات ساخت و احداث را تا شش سال به تأخیر انداخت و درنهایت بین سال‌های 1995 تا 2004 ساخته شد. کلیسای سامبا گرجستان قدمت چندانی ندارد؛ اما معروفترین کلیسای تفلیس است و برای مسیحیت ارتدکس اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بیشتر گرجی‌ها از پیروان مسیحیت ارتدکس هستند و معماری متفاوت آن نیز مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس

معماری کلیسای تثلیث مقدس تفلیس

وقتی وارد شهر تفلیس شدید اولین بنایی که توجه شما را جلب خواهد کرد گنبد طلایی کلیسای جامع تثلیث است. اگر عبارت «کلیسای سامبا عکسها» را جستجو کنید، گنبدی مخروطی شکل به رنگ طلایی خواهید دید که ارتفاعش 9 متر است و صلیب نقره‌ای در مرکز گنبد قرار دارد. بر اساس اصول معماری سقف کلیسا شیروانی است که به‌صورت پلکانی روی یکدیگر طراحی شده است. نمای بیرونی کلیسای سامبا گرجستان از سنگ مرمر انتخاب شده است تا در گذر زمان کمتر دچار تغییر و آسیب شود. 

دیوارهای داخل معروفترین کلیسای تفلیس با نقوشی از حضرت مریم (س)، حضرت عیسی (ع) و فرشتگان تزیین شده است و در واقع سرگذشت عیسی مسیح را روایت می‌کنند. البته طراحی داخلی کلیسای سامبا گرجستان نسبت به سایر کلیساها ساده‌تر است و به نظر می‌رسد زیبایی آن به سقف بلند کلیسا و دیوارهای مرمرین ارتباط دارد.

محوطه کلیسای جامع تثلیث با فضای سبز زیبایی پوشیده شده‌ است که پیشنهاد می‌کنیم هنگام غروب آفتاب از آن بازدید کنید؛ ترکیب نور نارنجی‌رنگ خورشید، چراغ‌های سرخ داخل کلیسا و محوطه سبز آن به همراه صدای ناقوس کلیسا فضایی جذاب را برای ثبت عکس‌های شما فراهم می‌کند.

بخش های مختلف کلیسای جامع تثلیث گرجستان

کلیسای جامع تثلیث از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و از جذابترین جاهای دیدنی تفلیس به شمار می‌آِید. این کلیسا 9 کلیسای کوچک‌تر دارد و بنای اصلی، برج ناقوس، محوطه بیرونی، طبقات زیرین، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، کارگاه‌های آموزشی و آکادمی علوم دینی از بخش‌های دیگر این کلیسا هستند. در ادامه به اختصار بخش‌های مهم‌تر را برای شما توضیح دادیم.

بنای اصلی

دیوارهای کلیسای جامع تثلیث مرمرین است و سنگ سفید مرمر بالا تا پایین آن را فرامی‌گیرد. یکی از سنت‌های رایج مسیحیان روشن‌کردن شمع به هنگام دعا و عبادت است؛ به همین منظور در ساختمان اصلی بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان میزی برای روشن‌کردن شمع قرار دارد.

همچنین تابلوی نقاشی‌هایی از عیسی مسیح روی دیوار نصب شده است و در محراب آن نیز مجسمه چوبی حضرت عیسی (ع) قرار دارد؛ به‌این‌ترتیب محل عبادت از هر نقطه کلیسا با نصب صلیب طلایی بزرگ مشخص شده است. علاوه‌برآن، برخی از آثار تاریخی را در این ساختمان نگهداری می‌کنند که بازدید از آن اطلاعات تاریخی شما را بیشتر خواهد کرد. اگر به مراسم‌های مذهبی مسیحیان علاقه دارید، می‌توانید روز یکشنبه به آنجا بروید و عبادات آنان را تماشا کنید.

برج ناقوس کلیسای جامع تثلیث

این برج ناقوس از دو طبقه ساخته شده است و در محوطه بیرونی قرار دارد. یک ‌طبقه آن محل استراحت اسقف اعظم و در طبقه دیگر کارگاه‌های آموزشی برقرار است. همچنین دانش‌آموزان علوم دینی به این برج رفت‌وآمد می‌کنند. این برج ناقوس 9 زنگ دارد که راس ساعت 9 شب نواخته می‌شود.

محوطه بیرونی

کلیسای جامع تثلیث 8 ورودی دارد و ازآنجایی‌که بنای آن روی تپه ایلیا قرار گرفته، نمای زیبایی از شهر تفلیس را در اختیار قرار می‌دهد. محوطه بیرونی فضای سبز زیبایی دارد که می‌توانید عکس‌های به‌یادماندنی را از حضورتان در این کلیسا به‌ویژه به هنگام غروب ثبت کنید. مسیر ورودی کلیسای سامبا گرجستان در دو طرف ستون‌هایی سنگی با کنده‌کاری دارد که شما را تا در چوبی کلیسا همراهی می‌کند. دروازه محوطه عمومی تا ساعت 10 شب باز است و می‌توانید از رستوران و کافه اطراف آن نیز استفاده کنید.

نمایی از محوطه بیرونی کلیسای جامع تثلیث تفلیس

نمایی از محوطه بیرونی کلیسای جامع تثلیث تفلیس

طبقات زیرین

کلیسای جامع تثلیث 2 طبقه در زیرزمین دارد. یکی از آن دو، موزه و محل نگهداری آثار تاریخی و دیگری سالن کنفرانس است. دست‌نوشته‌های مذهبی، تابلو نقاشی و اشیای مقدس مسیحیان در این موزه نگهداری می‌شود. این اشیای مقدس شامل مواردی مثل سنگ کوه صهیون و خاک بیت‌المقدس است و ازاین‌جهت مورد توجه مسیحیان قرار می‌گیرد.

 اقامتگاه اسقف اعظم

اسقف اعظم و پدران روحانی در کلیسا اقامت می‌کنند. محل اقامت اسقف اعظم و استراحت پدران روحانی در برج ناقوس قرار دارد.

صومعه

صومعه کلیسای جامع تثلیث محلی خلوت و آرام برای عبادت و تفکر در داخل کلیسا است. اگر مذهبی هستید یا می‌‌خواهید احوالات افراد مذهبی را بیشتر بشناسید، بازدید از این قسمت کلیسا را حتی برای خلوت با خود از دست ندهید.

آکادمی علوم دینی

پژوهشگران علوم دینی در آکادمی بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان در الهیات و علوم دینی پژوهش می‌کنند و نقش مؤثری در این زمینه دارند. در این آکادمی به کتب مهم دینی دسترسی خواهند داشت و به اطلاعات مفیدی درباره تاریخ دست پیدا می‌کنند.

فرهنگستان الهیات

فرهنگستان الهیات کلیسای جامع تثلیث محل پرورش و تربیت روحانیان آینده مسیحیت ارتدکس است و بر این زمینه تمرکز دارد.

کارگاه‌ های آموزشی 

کلیسای جامع تثلیث علاوه بر آنکه محل عبادت محسوب می‌شود، جایی برای حفظ سنت‌ها و صنایع‌دستی گرجستان است. صنعتگران در کارگاه‌های آموزشی فعالیت هنری انجام می‌دهند و به مرمت و زیباسازی کلیسا نیز کمک می‌کنند.

استراحتگاه

گردشگران از محوطه بیرونی کلیسای سامبای گرجستان به‌عنوان جایی برای تفکر و استراحت استفاده می‌کنند. بر اساس بازخوردهای گردشگران این قسمت از کلیسا در شب جذابیت زیادی دارد و بازدید از آن را بیشتر در شب توصیه می‌کنند.

عکسی از درون کلیسای جامع تثلیث تفلیس

عکسی از درون کلیسای جامع تثلیث تفلیس

راه های دسترسی و آدرس کلیسای جامع تثلیث تفلیس

اگر شما مقاله را تا این بخش ادامه دادید، احتمالاً پرسش «کلیسای سامبا کجاست» در ذهنتان بالا و پایین می‌شود. این کلیسا در مرکز شهر قرار دارد و راه‌های دسترسی زیادی به آن موجود است. شما می‌توانید با پیاده‌روی در شهر تفلیس به آنجا بروید، از مترو و اتوبوس استفاده کنید یا از تراموای هوایی تفلیس بهره ببرید. در ادامه هر یک از این روش‌ها دسترسی را توضیح دادیم تا بتوانید بهترین مسیر را انتخاب کنید.

پیاده‌روی

اگر می‌خواهید بافت سنتی شهر را بیشتر بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم مسیر پیاده‌روی تا معروفترین کلیسای تفلیس را بین 30 تا 40 دقیقه طی کنید؛ در نتیجه کفش مناسب پیاده‌روی بپوشید و آب همراه داشته باشید. از میدان آزادی به سمت خیابان پوشکین بروید و از آنجا مسیر را به سمت پل باراتاشویلی ادامه دهید؛ در زیر پل می‌توانید نقاشی‌های دیواری را تماشا کنید. بعد از آنکه از زیرگذر عابر پیاده عبور کردید، از کنار مجسمه نیکلاز باراتاشویلی بگذرید و از خیابان آخوندیانی به سمت دروازه اصلی کلیسای جامع تفلیس بروید.

مترو

تنها با پرداخت 1 لاری می‌توانید با مترو از کلیسای جامع تفلیس بازدید کنید. از اقامتگاه خود به میدان آزادی بروید؛ وارد ایستگاه آولاباری شوید و مسیر خود را در خط قرمز رنگ و به سمت وارکتیلی ادامه دهید. بعد از یک ایستگاه 600 متر تا دروازه اصلی کلیسای سامبا گرجستان پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید از ایستگاه 391 اتوبوس سوار اتوبوس شوید و مقابل در اصلی پیاده شوید.

اتوبوس

در میدان آزادی ایستگاه اتوبوس مجاور مترو قرار دارد و کرایه آن نیز مانند مترو 1 لاری است. هر اتوبوس بعد از 15 دقیقه از راه می‌رسد و بعد از 3 ایستگاه به کلیسای جامع تثلیث خواهد رسید.

تاکسی

هزینه استفاده از تاکسی بین 4 تا 6 لاری است. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. در این صورت توجه داشته باشید که سامبا را مقصد قرار ندهید؛ زیرا به روستایی در 16 کیلومتری تفلیس خواهید رفت. می‌توانید 26 Samreklo Street, Khivi Dead End, 33 Gumbri Street را به‌عنوان مقصد مشخص کنید تا برای رسیدن به کلیسای جامع تثلیث به دردسر نیفتید.

تراموای هوایی

اگر اقامتگاه شما نزدیکی خیابان لادو مسخیشویلی قرار دارد، می‌توانید از تراموای هوایی استفاده کنید. تراموا نزدیک رود کر قرار دارد و 650 متر تا بزرگترین کلیسای ارتدکس فاصله خواهید داشت و باید 15 دقیقه تا آنجا پیاده‌روی کنید.

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس در شب

تصویری از کلیسای جامع تثلیث تفلیس در شب

قوانین ورود و ساعت بازدید کلیسای جامع تثلیث

کلیسای جامع تثلیث مانند هر مکان گردشگری و مذهبی قوانین خاص خود را دارد و خوب است پیش از بازدید از این مقررات اطلاع داشته باشید. در ادامه قوانین مهم این کلیسا را آورده‌ایم:

  • هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 عصر می‌توانید از کلیسای جامع تثلیث بازدید کنید
  • تا ساعت 10 شب فرصت دارید در استراحتگاه این کلیسا برای گردش بمانید
  • بازدید از کلیسای جامع تثلیث هزینه‌ای ندارد و کاملا رایگان است
  • هنگام حضور در کلیسای سامبا گرجستان خانم‌ها لازم است از پوشش سر استفاده کنند و آقایان نباید شلوارک بپوشند
  •  اگر کلاه به سر دارید، به رسم ادب لازم است آن را در کلیسا از سر بردارید
  • خوب است بدانید از آنجایی که کلیسا روی تپه ایلیا قرار دارد، ممکن است آب و هوای تفلیس با روی زمین متفاوت باشد و وزش ملایم باد را تجربه کنید
  •  رفتارهایی که آرامش عبادت‌کنندگان را در کلیسا از میان ببرد، ممنوع است
  • امکان عکاسی از داخل کلیسا را ندارید

نمایی از داخل کلیسای جامع تثلیث تفلیس

    نمایی از داخل کلیسای جامع تثلیث تفلیس

    بازدید از 9 کلیسای جامع تثلیث را از دست ندهید

    کلیسای جامع تثلیث از 9 کلیسای کوچک تشکیل شده است که بازدید از آن در تور تفلیس تجربه متفاوتی را رقم خواهد زد. از روی تپه ایلیا نمای کاملی از شهر تفلیس را تماشا خواهید کرد و در محوطه آن می‌توانید عکس‌های زیبایی به یادگار ثبت کنید. برای بازدید اگر از سرویس‌های هتل خود استفاده نکنید، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس و مترو استفاده کنید تا به راحتی به این کلیسا بروید. همچنین هنگام بازدید از خدمات رفاهی مثل رستوران‌های نزدیک و گردش در استراحتگاه بزرگترین کلیسای ارتدکس جهان بهره ببرید تا کامل‌ترین تفریح را تجربه کنید.

    سوالات متداول:

    ۱- کلیسای جامع تثلیث تفلیس کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    کلیسای جامع تثلیث تفلیس که به نام سامِبا نیز شناخته می‌شود، در تفلیس، پایتخت گرجستان واقع شده است. این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدکس در جهان است و به عنوان نمادی از ایمان مسیحی و هویت ملی گرجی‌ها شناخته می‌شود. ساخت این کلیسا در سال 1995 آغاز شد و در سال 2004 به پایان رسید. ویژگی‌های برجسته کلیسای جامع تثلیث شامل گنبد طلایی بزرگ، فضای داخلی گسترده با معماری زیبا و شگفت‌انگیز و مجموعه‌ای از آیکون‌های مذهبی و نقاشی‌های دیواری است. همچنین، کلیسا در یک محوطه بزرگ با چشم‌اندازهای زیبا از شهر تفلیس واقع شده است که آن را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

    ۲- چه زمانی بهترین موقع برای بازدید از کلیسای جامع تثلیث تفلیس است؟

    کلیسای جامع تثلیث تفلیس در تمام طول سال برای بازدید کنندگان باز است. بهترین زمان برای بازدید از این کلیسا به شرایط آب و هوایی و برنامه سفر شما بستگی دارد. به طور کلی، فصل بهار (آوریل تا ژوئن) و پاییز (سپتامبر تا نوامبر) بهترین زمان‌ها برای بازدید از تفلیس و کلیسای جامع تثلیث هستند، زیرا هوا مطبوع و معتدل است و ازدحام گردشگران کمتر از فصل تابستان است. همچنین، در این فصول می‌توانید از باغ‌ها و فضای سبز اطراف کلیسا نیز لذت ببرید. اگرچه زمستان‌ها ممکن است سرد باشد، اما بازدید از کلیسا در این فصل نیز تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود، به خصوص در دوران تعطیلات کریسمس که کلیسا به زیبایی تزئین می‌شود.

    مقالات پربازدید
    6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC