02145323 02191004043

تنگه بسفر استانبول کجاست؟

مجله گردشگری سپهران 11 فروردین ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

بعید است نام استانبول را شنیده باشید و چیزی از تنگه بسفر ندانید. سفر به استانبول بدون بازدید از این تنگه معروف که اروپا را به آسیا پیوند می‌زند، مثل آن است که اصلا این شهر را ندیده باشید. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تنگه بسفر استانبول و دیدنی‌های آن بیشتر آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر با دیدنی‌های تنگه بُسفُر و داردانل و تفریحات رایج اطراف آن، با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

تنگه بسفر کجاست؟ 

تنگه بسفر ترکیه، گذرگاه آبی طبیعی و از معروف‌ترین دیدنی‌های شهر استانبول است که قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می‌کند. این تنگه حدود 30 کیلومتر طول و بین 750 متر تا 3.7 کیلومتر عرض دارد. همچنین عمق تنگه بسفر بین 36 تا 124 متر متغیر است.

این تنگه دیدنی، در استانبول قرار دارد و دریای سیاه را به دریای مرمره و درنهایت به دریای اژه متصل می‌کند. می‌توان بسفر را از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان دانست. جالب است بدانید که به‌صورت سالانه حدود 150000 کشتی از آن عبور می‌کنند.

تنگه بسفر به دلیل موقعیت استراتژیک خود، از دیرباز موردتوجه قرار داشته است. امپراتوری‌های باستانی مانند یونانیان، رومی‌ها و بیزانسی‌ها بر این تنگه تسلط داشتند. در سال 1453، امپراتوری عثمانی، قسطنطنیه (استانبول امروزی) را فتح کرد و تنگه بسفر به‌طور کامل تحت کنترل عثمانی‌ها قرار گرفت.

این تنگه یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در ترکیه است. بسیاری از گردشگران برای دیدن مناظر زیبا، کاخ‌ها و قلعه‌های تاریخی و مساجد، از آن دیدن می‌کنند. از ویژگی‌های مهم این تنگه می‌توان به قرارگیری در مرز اروپا و آسیا اشاره کرد. همین ویژگی است که استانبول را به تنها شهر جهان تبدیل کرد که در دو قاره قرار دارد.

تصویری از تنگه بسفر استانبول

تصویری از تنگه بسفر استانبول

دیدنی‌های تنگه بسفر 

در تنگه بسفر استانبول می‌توانید به دیدنی‌های زیادی دسترسی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که هنگام بازدید از آن، حتماً برای تماشای سایر دیدنی‌های این شهر هم برنامه‌ریزی کنید. ما در مقاله‌ای ۴۰ مورد از جاهای دیدنی استانبول را جمع‌آوری کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست. همچنین می‌توانید دیدنی‌های زیر را در نزدیکی‌های تنگه بسفر و داردانل پیدا کنید:

۱- کاخ توپکاپی

این کاخ در قرن 15 توسط امپراتوری عثمانی ساخته شد و تا سال 1923 به عنوان اقامتگاه رسمی سلاطین عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاخ توپکاپی میزبان طیف وسیعی از بناهای تاریخی، باغ‌ها و موزه‌های متعدد است. حتما در بازدید از تنگه بسفر استانبول، تماشای این کاخ را در برنامه خود قرار دهید.

تصویری از کاخ توپکاپی استانبول در نزدیکی تنگه بسفر

تصویری از کاخ توپکاپی در نزدیکی تنگه بسفر

۲- مسجد ایاصوفیه

ساخت مسجد ایاصوفیه به قرن ششم میلادی و امپراتوری بیزانس برمی‌گردد. البته باید اشاره کنیم که این مسجد تا سال 1453 به‌عنوان کلیسا مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از فتح قسطنطنیه توسط امپراتوری عثمانی، به مسجد تبدیل شد. ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی در محیط اطراف تنگه بسفر و حتی جهان است.

تصویری از مسجد ایاصوفیه

نمایی از مسجد ایاصوفیه

۳- بازار بزرگ استانبول

این بازار یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. شما می‌توانید با سر زدن به این بازار، از 4000 مغازه جذاب آن بازدید کنید و جنبش زندگی را در آن ببینید.

تصویری از بازار بزرگ استانبول

تصویری از بازار بزرگ استانبول

۴- برج گالاتا

این برج در قرن 14 توسط جنوی‌ها ساخته شد و تا سال 1964، بلندترین برج در استانبول بود. برج گالاتا دارای مناظر پانورامایی از شهر استانبول است و یکی از محبوب‌ترین اماکن دیدنی در اطراف تنگه بسفر استانبول محسوب می‌شود.

تصویری از برج گالاتا در نزدیکی تنگه بسفر

عکسی از برج گالاتا در نزدیکی تنگه بسفر استانبول

۵- قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار در سال 1452 توسط امپراتوری عثمانی برای فتح قسطنطنیه ساخته شد. قلعه هم یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی در ترکیه است.

تصویری از قلعه روملی حصار

تصویری از قلعه روملی حصار

۶- کاخ دولما باغچه

این کاخ در قرن 19 توسط امپراتوری عثمانی احداث شد. سبک معماری کاخ دولماباغچه اروپایی است. اگر دوست دارید به بناهای تاریخی، باغ‌ها و موزه‌های این باغ سر بزنید، می‌توانید آن را در اطراف تنگه بسفر پیدا کنید و تماشای آن را در برنامه بازدید از این تنگه قرار دهید.

تصویری از کاخ دولما باغچه در نزدیکی تنگه بسفر

تصویری از کاخ دولما باغچه؛ یکی از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی تنگه بسفر

۷- مسجد سلیمانیه

ساخت مسجد سلیمانیه به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد. این مسجد یکی از بزرگ‌ترین مساجد استانبول به حساب می‌آید. شما می‌توانید در بازدید از تنگه بسفر، از این مسجد قدیمی و باشکوه هم دیدن کنید.

عکسی از مسجد سلیمانیه

تصویری از مسچد سلیمانیه استانبول

۸- موزه باستان شناسی استانبول

حتما می‌دانید که استانبول، میزبان موزه‌های باستان‌شناسی زیادی است که اشیاء قدیمی از ادوار مختلف تاریخی را در خود جا داده‌اند. موزه باستان شناسی استانبول یکی از مهم‌ترین موزه‌ها در این لیست محسوب می‌شود و برای علاقه‌مندان به تاریخ، گزینه‌ای عالی خواهد بود.

تفریحات تنگه بسفر استانبول

  • گشت و گذار با کشتی: شما می‌توانید با بازدید از تنگه بسفر، بلیط سفر چند ساعته با کشتی و رد شدن از تنگه را رزرو کنید. این تفریح از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در تنگه بسفر ترکیه محسوب می‌شود.

  • ماهیگیری: ماهیگیری یکی دیگر از تفریحات محبوب در این تنگه است. ماهی‌های مختلفی در تنگه بسفر وجود دارند که صید آن‌ها مجاز است.

  • شنا: اگر در فصل تابستان به ترکیه سفر کنید، اجازه شنا در تنگه بسفر استانبول را خواهید داشت.

  • قایق‌سواری: قایق‌سواری در تنگه بسفر، یکی از راه‌های دیگر برای لذت بردن از مناظر است. می‌توانید قایق اجاره کنید یا به تور قایق‌سواری بپیوندید.

  • صرف غذا: رستوران‌های متعددی در ساحل تنگه بسفر وجود دارند که غذاهای مختلفی را ارائه می‌دهند. اگر به استانبول سفر کردید و به تنگه بسفر رفتید، صرف غذاهای دریایی در رستوران‌های اطراف این تنگه را از دست ندهید.

  • بازدید از کاخ‌ها و قلعه‌ها: کاخ‌ها و قلعه‌های متعددی در ساحل تنگه بسفر وجود دارند. می‌توانید از کاخ توپکاپی، کاخ دولما باغچه، قلعه روملی حصار و قلعه آنادولو حصار بازدید کنید.

  • بازدید از موزه‌ها: در کنار کاخ‌ها و قلعه‌ها، موزه‌های متعددی مانند موزه باستان‌شناسی استانبول، موزه هنرهای اسلامی و ترکی و موزه فرش و قالی در نزدیکی‌های تنگه بسفر قرار دارند که می‌توانید بازدید از آن‌ها را هم در برنامه خود بگنجانید.

تصویری از تنگه بسفر استانبول در شب

    تصویری از تنگه بسفر استانبول در شب

    دسترسی به تنگه بسفر

    تنگه بسفر استانبول در منطقه‌ای در مرکز شهر قرار دارد و شما می‌توانید به سادگی از تمام نقاط شهر به آن بروید. موارد زیر از روش‌های دسترسی به این تنگه محسوب می‌شوند: 

    فاصله میدان تکسیم تا تنگه بسفر 

    بهترین روش برای رسیدن به تنگه بسفر این است که از میدان تکسیم اقدام کنید. این میدان معروف در حدود سه تا پنج کیلومتری این تنگه قرار دارد و شما می‌توانید به راحتی با تاکسی یا اتوبوس در عرض ده تا بیست دقیقه به آن برسید. 

    راه‌های دسترسی به تنگه بسفر استانبول 

    اما چطور از میدان تکسیم به تنگه بسفر برویم؟ برای رفتن به تنگه بسفر از تکسیم می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

    • تاکسی: می‌توانید از تاکسی‌های زرد رنگ موجود در میدان تکسیم استفاده کنید. کرایه تاکسی تا تنگه بسفر در حدود 20 تا 30 لیر ترکیه است.

    • اتوبوس: می‌توانید از اتوبوس‌های خط 40T یا 42T استفاده کنید. اتوبوس‌ها از میدان تکسیم حرکت می‌کنند و در نقاط مختلف تنگه بسفر توقف می‌کنند. برای رسیدن به تنگه بسفر با اتوبوس باید حدودا 3.5 لیر بپردازید.

    • پیاده‌روی: می‌توانید از خیابان استقلال به سمت پایین پیاده‌روی کنید تا به تنگه بسفر برسید. این مسیر در حدود 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

    • تراموا: همچنین می‌توانید برای رسیدن به این تنگه از تراموا خط T1 استفاده کنید. تراموا از میدان تکسیم حرکت می‌کند و در ایستگاه کاباتاش که در ساحل تنگه بسفر قرار دارد متوقف می‌شود. کرایه تراموا در حدود 5 لیر ترکیه است.

    قیمت تور کشتی تنگه بسفر استانبول

    همان‌طور که اشاره کردیم، تور کشتی، یکی از معروف‌ترین تفریحات در تنگه بسفر استانبول محسوب می‌شود. قیمت تور تنگه بسفر استانبول بسته به نوع تور، مدت زمان آن و خدماتی که ارائه می‌شود متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی موارد زیر، بسته‌های تور کشتی تنگه بسفر محسوب می‌شوند:

    • تورهای گشت و گذار با کشتی: این تورها که محبوب‌ترین انتخاب گردشگران هستند، معمولاً بین 1 تا 2 ساعت به طول می‌انجامند و با رزرو آن‌ها می‌توانید منظره کاملی از تنگه بسفر و جاذبه‌های اطراف را ببینید. قیمت این تورها از 10 تا 20 یورو شروع می‌شود.

    • تورهای شام با کشتی: این تورها معمولاً دو تا سه ساعته هستند و در آن‌ها برنامه شام و موسیقی زنده اجرا می‌شود. کف قیمت این تور کشتی‌رانی از 20 یورو شروع می‌شود و گاه به 50 یورو هم می‌رسد.

    • تورهای خصوصی: این تورها قابلیت شخصی‌سازی دارند و می‌توانید براساس علاقه‌تان آن‌ها را تنظیم کنید. مثلا می‌توانید مسیر و مدت زمان تور را خودتان سفارش دهید. قیمت این تورها از 50 یورو شروع می‌شود.

    برای بازدید از خاص ترین تنگه جهان آماده شوید

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تنگه بسفر استانبول و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن بیشتر آشنا کنیم. اگر شما هم با خواندن این مقاله وسوسه شدید که بازدید از این تنگه را در برنامه سفر آینده خود بگنجانید، با ما در آژانس گردشگری سپهران سیر آسیا همراه شوید. ما در آژانس گردشگری سپهران تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم که امکان اقامتی عالی برای شما در تمام نقاط جهان فراهم کنیم. برای رزرو تور استانبول یا سایر تورهای ترکیه، به صفحه مخصوص آن در سایت مراجعه کنید.

    سؤالات متداول:

    ۱- تنگه بسفر در کجای ترکیه قرار دارد؟

    تنگه بسفر در استانبول قرار دارد و دریای سیاه را به دریای مرمره و درنهایت به دریای اژه متصل می‌کند. بسفر از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان است.

    ۲- چطور از میدان تکسیم به تنگه بسفر برویم؟

    شما به‌راحتی می‌توانید از طریق وسایل مختلف به بسفر برسید. تاکسی، اتوبوس، تراموا از وسایل نقلیه‌ای هستند که می‌توانید انتخاب کنید. همچنین اگر اهل قدم زدن باشید، در عرض 45 تا 60 دقیقه به بسفر می‌رسید.

    مقالات پربازدید
    6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC