02145323 02191004043

جاهای دیدنی باتومی؛ شهر بندری گرجستان

مجله گردشگری سپهران 16 بهمن ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

جاهای دیدنی باتومی شوق سفر را در دل هر گردشگری تازه می‌کند. این شهر که بندری سرخ در گرجستان و در کرانه دریای سیاه است، اثری کاملاً هنری در معماری به حساب می‌آید. چهره مدرن و درعین‌حال باستانی باتومی، فضایی روح‌انگیز و آرامش‌بخش به آن بخشیده است. البته تمام زیبایی‌های این شهر محصور در معماری آن نمی‌شود. این بندر باشکوه از حیث داشتن طبیعتی بکر و تاریخی دیرینه کاملاً غنی است. با ما باشید تا سیر تا پیاز اماکن دیدنی باتومی را برایتان شرح دهیم.

بلوار باتومی؛ از مهم ترین جاهای دیدنی باتومی

یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین روز‌هایتان در باتومی، روزی است که در آن، لذت قدم‌زدن در بلوار باتومی را تجربه کنید. این بلوار 7 کیلومتری مزین به انواع تفریحات و جذابیت‌های بصری دلرباست. کافه‌ها و رستوران‌ها، خانه‌های ییلاقی، فواره‌های رنگارنگ، برج‌های سربه‌فلک‌کشیده و جاذبه‌های دیدنی مهم مثل مجسمه علی و نینو از جمله مناظر زیبایی است که در گوشه و کنار این بلوار به گردشگران چشمک می‌زند. شاید شانس بیاورید و بتوانید سوغات گرجستان هم از همین خیابان خریداری کنید.
هر زمان که از پیاده‌روی در این بلوار خسته شدید، می‌توانید روی نیمک‌ بنشینید و نفسی تازه کنید. اگر هم اهل دوچرخه‌سواری هستید، کافی است از مرکز کرایه این بلوار، یک دوچرخه اجاره کنید و وجب‌به‌وجب بلوار باتومی را رکاب بزنید.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان نیکولز براتاشویل

تصویری از بلوار باتومی

تصویری از بلوار باتومی

میدان پیازا در باتومی گرجستان

یکی از جاهای دیدنی باتومی گرجستان که شما را به قلب ایتالیا می‌برد، میدان پیازا است. این میدان یکی از میادین معروف باتومی است که تمام شهروندان محلی و گردشگران خارجی را دور هم جمع می‌کند.
اولین جاذبه برجسته میدان پیازا، معماری خیره‌کننده سازه‌ها و ساختمان‌های موجود در آن است که قلب هر گردشگری را تسخیر می‌کند. این معماری که به سبک ایتالیایی و توسط یکی از معماران برجسته گرجستانی انجام شده، قادر است شما را برای ساعت‌ها میخکوب زیبایی‌های خود کند.
کنسرت‌های موسیقی زنده‌ای که در میدان پیازا اجرا می‌شود، دلیل دیگری از ازدحام و شلوغی این منطقه دیدنی است. البته که این میدان، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی هم دارد که تجربه یک شکم‌گردی جانانه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان مپه پارناواز، پیازا باتومی

تصویری از میدان پیازا در باتومی

تصویری از میدان پیازا در باتومی

مجسمه علی و نینو؛ یک عاشقانه زیبا در باتومی

نام باتومی به مجسمه علی و نینو گره خورده است؛ نمی‌شود از جاهای دیدنی گرجستان سخن بگوییم و از نماد و سمبل معروف این شهر حرفی نزنیم. مجسمه علی‌ و نینو تندیس عشق دو شخصیت داستانی با نام‌های علی و نینو است که توسط هنرمند گرجستانی به نام تامارا کوسیتادزه خلق شده است. این مجسمه که سال‌هاست به عنوان نماد و سمبل شهر باتومی شناخته می‌شود در بلوار معروف این بندر قرار دارد.

اگر داستان شیدایی علی و نینو را به شکل مفصل بخواهید بدانید، بهتر است نگاهی به رمان مشهور قربان سعید بیندازید؛ اما خلاصه‌ داستان این است که پسری آذری به نام علی، اسیر و دلباخته دختری گرجستانی با نام نینو می‌شود. اما از آنجایی که عاشقی میانه خوبی با وصال ندارد، داستان این لیلی و مجنون به سرانجامی غم‌بار ختم می‌شود.

بخش جذاب و غم‌انگیز این دو تندیس زمانی است که با نمایشی خیره‌کننده، داستان وصال و فراق خود را برای گردشگران به نمایش می‌گذارند. این دو تندیس فلزی، آرام به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و با ترکیب در هم یک پیکر واحد را می‌سازند؛ اما طولی نمی‌کشد که از یکدیگر جدا شده و تبدیل به دو تندیس واحد و مجزا می‌شوند.

آدرس: گرجستان، باتومی، بلوار باتومی، پارک میراکل

تصویری از مجسمه علی و نینو

تصویری از مجسمه علی و نینو

باغ گیاه‌شناسی باتومی گرجستان

یکی از بهشتی‌ترین جاهای دیدنی باتومی، باغ گیاه‌شناسی آن است که در شمال این شهر و در کرانه دریای سیاه قرار دارد. تلاقی منظره بکر و سرسبز این باغ جنگلی با دریای سیاه، سبب خلق زیباترین قاب از شهر باتومی می‌شود.

باغ گیاه‌شناسی همان‌طور که از نامش پیداست، محل حضور هزاران گونه گیاهی مختلف است. آنچه موجب تمایز این باغ از سایر باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا می‌شود، تنوع بی‌نظیری است که در پوشش گیاهی آن به چشم می‌خورد. وجود 5000 گونه گیاهی متفاوت از 9 منطقه جغرافیایی مختلف، امتیازی درخشان است که تنها به باغ گیاه‌شناسی باتومی تعلق دارد.

این 9 منطقه هم شامل آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیای شرقی، نیوزیلند، هیمالیا، مکزیک، استرالیا، مدیترانه و منطقه نیمه‌گرمسیری قفقاز می‌شود. بازدید از گیاهان سرسبز و زیبای این باغ اگرچه خود به تنهایی یک فعالیت مفرّح و سرگرم‌کننده محسوب می‌شود؛ اما شما بتوانید با کمک‌گرفتن از کارمندان این باغ، آموزش را چاشنی این تفریح جذاب کنید.

آدرس: گرجستان، باتومی، گرین کیپ

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح تا 8 شب

تصویری از باغ گیاه شناسی باتومی

تصویری زیبا از باغ گیاه‌شناسی باتومی

سواحل باتومی؛ از دیدنی های گرجستان

سفر به جاهای دیدنی باتومی بدون ریلکس‌کردن در سواحل آن، سفری بیهوده و ملال‌انگیز خواهد بود. برخورد امواج خروشان دریای سیاه با سنگ‌های درخشان و مرمرین ساحل، از آن مناظر بکری است که نباید فرصت تماشایش را به هیچ قیمتی از دست داد. همچنین، تفریحات شبانه باتومی در سواحلش نیز می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. باتومی صاحب رؤیایی‌ترین سواحل است که بهترین آن‌ها عبارتند از:

ساحل گونیو

اگر از محلی‌های باتومی سراغ بهترین ساحل این شهر را بگیرید، بی‌معطلی از ساحل گونیو نام می‌برند. این ساحل در ضلع جنوبی این شهر و در روستایی در مرز ترکیه و گرجستان قرار دارد. دلیل شهرت و محبوبیت ساحل گونیو، اول شفافیت و تمیزی آب‌های کریستالی آن و سپس، وجود تاریخی‌ترین قلعه باتومی در چند قدمی آن است. این قلعه تاریخی که بازدید از آن را به همه گردشگران توصیه می‌کنیم، گونیو نام دارد.

ساحل اورکی

یکی دیگر از سواحل معروف باتومی، اورکی است که در 50 کیلومتری این شهر قرار دارد. در این ساحل، بساط هرگونه تفریح مهیج آبی مهیاست. از شناکردن گرفته تا قایق‌سواری و چتربازی بر فراز دریای بی‌کران سیاه که در نوع خودش یک تجربه بکر و به‌یادماندنی خواهد بود. ویژگی برجسته این ساحل به اعتقاد محلی‌ها شن‌های مغناطیسی آن است که قدرت شفادهندگی دارد.

ساحل سیتی

عنوان بزرگ‌ترین ساحل باتومی هم به ساحل سیتی اختصاص دارد که به دلیل وسعت بسیار زیاد، جای خالی برای تمام گردشگران باتومی دارد. در این ساحل، مناظر زیبا و چشم‌نوازی از درختان بلندقامت نخل به چشم می‌خورد که در تلاقی با آب‌های زلال دریا به یک اثر هنری شباهت پیدا کرده است.

ساحل کواریاتی

در 15 کیلومتری شهر باتومی، ساحلی دنج و آرام به نام کواریاتی جا خوش کرده است که جان می‌دهد تا در آن، لحظاتی را غرق سکوت و آرامش مطلق شوید. درواقع ساحل کواریاتی از خلوت‌ترین و آرام‌ترین سواحل باتومی است. البته که در این ساحل، کافه‌های متعددی هم یافت می‌شود تا خودتان را به یک نوشیدنی خنک مهمان کنید.

تصویری از ساحل در شهر باتومی

تصویر یکی از ساحل‌های شهر باتومی

میدان اروپا؛ از قدیمی ترین جاهای دیدنی باتومی

از دیگر شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی باتومی که احتمالاً بارها از آن گذر کنید، میدان اروپای این شهر است. این میدان حال‌وهوایی کاملاً نوستالژیک دارد که شما با بازدید از هر بخش آن می‌توانید این فضای رؤیایی و باستانی را کاملاً احساس کنید.
میدان اروپا موزه‌ای تماشایی از تندیس‌ها و مجسمه‌های معروف شهر هم به حساب می‌آید که بازدید از آن خالی از لطف نیست. اولین و مهم‌ترین این تندیس‌ها مجسمه مدیا در مرکز میدان است که تداعی‌گر خاطرات مشترک گذشتگان گرجستانی با اقوام اروپایی است. کمی آن طرف‌تر، ساعت ستاره‌شناسی بر بالای برجی قدیمی به چشم می‌خورد که گویا ضمن پخش موزیکی دلنواز، اطلاعات ارزشمندی در باب ماه و خورشید و افق در اختیار تماشاگران قرار می‌دهد. در مجاورت با مجسمه مدیا هم آبنمایی رقصان قرار دارد که از آن، در جهت خنک‌کردن هوای گرم تابستان استفاده می‌شود.
در میدان اروپا تجربیات بی‌نظیر دیگری هم در انتظارتان خواهد بود که کافه‌گردی، تماشای معماری مدرن و سنتی و حضور در کنسرت‌های بین‌المللی، گلچینی از بهترین آن‌هاست.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان گوگباشویلی

تصویری از میدان اروپا در باتومی

تصویری از میدان اروپا در باتومی

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

یکی دیگر از اماکن دیدن باتومی گرجستان که بازدید از آن می‌تواند برای اهالی هنر و فرهنگ جذاب و دلچسب باشد، کلیسای جامع مادر مقدس است. این کلیسا که روی کوهی به همین نام قرار دارد، از ظاهری کاملاً ارتودکسی برخوردار است. نمایی بیرون این کلیسا شامل دو برج دوقلوی مرتفع با پنجره‌هایی پوشیده از شیشه‌های رنگی است که نگاه هر رهگذری را مجذوب خود می‌کند.
نمای داخلی کلیسای مادر هم چیزی از زیبایی‌های بیرونی‌اش کم ندارد. در بدو ورودتان به این کلیسا، با دو مجسمه از پیامبران روبه‌رو خواهید شد؛ اما بعد، این نقاشی‌های شگفت‌انگیز و چشم‌نواز نصب‌شده روی دیوار است که هوش از سر شما می‌برد. سقف‌های بلند گنبدی شکل، ستون‌ها و طاق‌های نوک‌تیز و سنگ‌های اعجاب‌آمیز به‌کاررفته در دیوارها، بخش دیگری از زیبایی و جذابیت این کلیسا را رقم می‌زنند. مجموع تمام این زیبایی‌ها سبب شده است تا از کلیسای جامع مادر به عنوان یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی باتومی یاد کنیم.
قرارگرفتن کلیسای جامع مادر روی کوهی مرتفع، یک حسن بزرگ دارد و آن داشتن دیدی پانورامایی به مناظر زیبای شهر باتومی است. به این ترتیب، شما اهل هر دیدن و آیینی که باشید، از تماشای کلیسای جامع مادر و طبیعت چشم‌نواز اطراف آن، حظ کامل را خواهید برد.

آدرس: گرجستان، باتومی،  خیابان نیکولوز

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح تا 2 بعدازظهر

تصویری از کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

تصویری از کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

صومعه اسکالتا در باتومی گرجستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی باتومی، صومعه اسکالتاست که آن را می‌توان یادگاری به‌جامانده از قرن 14 و 15 میلادی دانست. این صومعه در کوهستانی‌ترین و در عین حال مرتفع‌ترین منطقه باتومی قرار دارد. در جای‌جای این کلیسا آثار هنری و ظرافت‌های چشم‌نواز معماری موج می‌زند. ازهمین‌رو هم صومعه اسکالتا را می‌توان یک شاهکار کاملاً هنری با تم مذهبی قلمداد کرد. سبک معماری این بنا الهامی از عناصر بیزانس مدرن است.

آدرس: گرجستان، شهر باتومی

تصویری از صومعه اسکالتا

تصویری از صومعه اسکالتا

تله کابین آرگو؛ تماشای باتومی از بالا

اگر می‌خواهید باتومی را از مرتفع‌ترین و بالاترین نقطه در آسمان مشاهده کنید، سری به تله‌کابین آرگو در این شهر بزنید. این تله‌کابین با دارابودن 20 کابین، شما را تا ارتفاع 250 متری بالا می‌برد و برای 10 الی 15 دقیقه، مناظری بکر و خارق‌العاده از دریای سیاه و کوه‌های پوشیده از جنگل را پیشکش نگاهتان می‌کند. نام این تله‌کابین اشاره به طراحی منحصربه‌فرد آن دارد که با الهام از کشتی آرگو ساخته شده است.
با پیاده‌شدن‌ از کابین، سفر هیجان‌انگیز شما به ارتفاعات سرسبز باتومی تازه آغاز می‌شود. بازدید از کلیسای مردن و شیک، تماشای نمایش‌های رزمی و گوش‌سپردن به موزیک‌های روح‌نواز از جمله فعالیت‌های سرگرم‌کننده و مفرحی است که می‌توانید در آرگو، یکی از دلچسب‌ترین جاهای دیدنی باتومی تجربه کنید.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان گوگباشویلی

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 11 صبح تا 7 شب

تصویری از تله کابین آرگو

تصویری از تله کابین آرگو بر فراز شهر باتومی

برج الفبا در باتومی گرجستان

باتومی به داشتن برج‌های آسمان‌خراش شهرت دارد. پرچم‌دار تمام این برج‌ها هم برج الفبای این شهر است که صحنه‌ای ناب از حروف الفبای گرجی را به نمایش می‌گذارد. نمای بیرونی این برج مرتفع بی‌شباهت به ساختمان دی‌ان‌ای نیست. برج الفبا آسانسوری استوانه‌ای شکل هم دارد که شما را به بالاترین نقطه در آن می‌رساند. از بالای این برج 130 متری، تماشای نمای کامل شهر باتومی لطف دیگری دارد.

آدرس: گرجستان، شهر باتومی، محوطه پارک میراکل باتومی

تصویری از برج الفبا در باتومی

تصویری از برج الفبا در شهر باتومی

باتومی؛ سفری شورانگیز به دل تاریخ و طبیعت

باتومی از آن دسته مقاصدی است که باید خودتان بروید و ناشناخته‌های جذاب آن را کشف کنید. ما هرچقدر هم که از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن برای شما بگوییم باز قادر به خلق تصویری بی‌نقص و تمام‌عیار از جاذبه‌های منحصربه‌فرد آن نخواهیم بود و حتما باید یک‌بار سفر به این شهر را با تور باتومی تجربه کنید.. یادتان باشد جاهای دیدنی باتومی آنقدر متنوع و دل‌انگیز است که از سفر به آن هرگز خسته یا پشیمان نخواهید شد.

سؤالات متداول:

۱- باتومی کجاست؟

باتومی یکی از شهرهای زیبای کشور گرجستان است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانش به یکی از مقاصد محبوب مسافران تبدیل شده است.

۲- بهترین جاهای دیدنی باتومی کدامند؟

مجسمه علی و نینو، سواحل باتومی، تله کابین آرگو، برج الفبا، بلوار باتومی، کلیسای جامع مادر مقدس و بسیاری جای دیگر از جاذبه‌های گردشگری باتومی هستند.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC