02145323 02191004043

8 نمونه از معروف ترین سوغات سریلانکا

مجله گردشگری سپهران 25 آذر ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

اگر به کشور سریلانکا (Sri Lanka) در قلب اقیانوس هند سفر کرده‌اید، امیدواریم سفر بسیار خوبی را تجربه کرده باشید. اما در پایان این مسافرت، حتما دوست دارید یادگاری‌هایی برای خود و عزیزان‌تان بیاورید و می‌خواهید با بهترین هزینه و کیفیت آنها را تهیه کنید. این نوشته تلاش می‌کند سوغات سریلانکا را به شما معرفی کند. پس بیش از این شما را معطل نمی‌گذاریم و به سوی کشف خریدهای جذاب این کشور می‌رویم.

بهترین چای سریلانکا؛ چای سیلان

تپه‌های پوشیده از مه در سریلانکا نه تنها یکی از دیدنی‌ترین مناظر این کشورند، بلکه زادگاه چای سیلان هم هستند؛ یکی از بهترین چای‌ها در جهان که در درجه‌های مختلف تهیه می‌شود. بنابراین، علاوه بر اینکه حین سفر از پوشش سرسبز تپه‌ها لذت می‌برید و درباره فرایند پیچیده تولید چای می‌آموزید، پیشنهاد می‌کنیم آن را به عنوان سوغات سریلانکا به همراه خود بیاورید.

اما بهترین چای سریلانکا را چطور تشخیص دهید؟ آب و هوا و جغرافیای متنوع جزیره به طعم، عطر و ویژگی‌های منحصربه‌فرد چای سریلانکا کمک می‌کند و انواع متنوعی مانند چای اووا، دیمبولا و کندی را تولید می‌کند که از محبوب‌ترین چای‌ها به حساب می‌آیند. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این چای‌ها آورده‌ایم.

تصویری از مزرعه چای در سریلانکا

تصویری از یک مزرعه چای در سریلانکا

انواع چای با رشد بالا

۱- چای اووا (Uva): این دمنوش‌ها در منطقه اووا رشد می‌کنند و به خاطر تند بودن و طعم‌های ملایم‌شان معروف هستند.

۲- چای نوآرا الیا (Nuwara Eliya): این چای‌ها در ارتفاعات بالای منطقه نوآرا الیا کشت می‌شوند و در نتیجه طعمی سبک دارند. همچنین به خاطر نت‌های گلی و مرکباتی خود بسیار ارزشمند هستند.

۳- چای دیمبولا (Dimbula): این دمنوش‌ها در منطقه دیمبولا رشد می‌کنند، دارای طعم متعادل، ملایم و گاهی تند هستند. این نوع چای در بسیاری از مخلوط‌ها استفاده می‌شود.

انواع چای با رشد متوسط

این دمنوش‌ها در منطقه کَندی (Kandy) کشت می‌شوند و به خاطر طعم سبک و متعادل خود شناخته می‌شوند. این چای اغلب به صورت مخلوط استفاده می‌شود و به دلیل طعم خود محبوب است.

چای‌های با رشد کم

۱- دمنوش‌های روهونا (Ruhuna): این چای‌های کم‌رشد در منطقه روهونا رشد می‌کنند و با طعم‌های تیز و جسورانه مشخص می‌شوند و اغلب در مخلوط‌های صبحانه استفاده می‌شوند.

۲- چای ساباراگامووا (Sabaragamuwa): این چای‌ها از منطقه ساباراگامووا به دست می‌آیند، طعم‌های قوی دارند و برای افرادی که دنبال نوشیدن چای با طعمی دلچسب‌اند، عالی هستند.

تصویری از چای سفید

تصویری از چای سفید

چای سفید سریلانکا

سریلانکا همچنین چای سفید نفیس تولید می‌کند که در مقایسه با انواع معرفی‌شده در بالا، کمتر فرآوری‌شده است. این چای‌ها، اغلب از مناطقی مانند نوارا الیا تهیه می‌شوند و طعمی متعادل با نت‌های گلی دارند.

فیل چوبی؛ از دیگر صنایع دستی سریلانکا

فیل‌ها به عنوان نماد خرد و قدرت در سریلانکا مورد احترام هستند و نقش مهمی در ساختار فرهنگی سریلانکا دارند. بنابراین، صنعتگران روح این موجودات باشکوه را به حکاکی‌ها، مجسمه‌ها، زیورآلات و نقاشی‌های پیچیده هدایت می‌کنند و شما می‌توانید آنها را در بازارهای شلوغ و مغازه‌های عجیب و غریب پیدا کنید که هرکدام داستانی منحصربه‌فرد را روایت می‌کنند. این صنایع دستی سریلانکا می‌تواند یادگارهای ارزشمندی از احترام این جزیره به طبیعت باشد.

دو فیل چوبی

تصویری از فیل چوبی؛ سوغات سریلانکا

رقص رنگ ‌ها در لباس محلی سریلانکا؛ باتیک

پیشنهاد می‌کنیم دنیای رنگارنگ باتیک (Batik) را به عنوان سوغات سریلانکا از دست ندهید؛ لباس‌هایی که با هنر سنتی مردمان این سرزمین و با تبدیل کردن پارچه‌های ساده به بوم‌های رنگارنگ و طرح‌دار به وجود می‌آیند. برای طراحی و تولید این لباس‌ها، صنعتگران ماهر از تکنیک‌های رنگرزی پیچیده‌ای استفاده می‌کنند تا رنگ‌های ثابتی روی پارچه ایجاد کنند. این پارچه‌ها را می‌توانید علاوه بر لباس، در آویزهای دیواری هم تهیه کنید.

تصویری از یک باتیک

تصویری از باتیک

آیورودا؛ سلامتی در یک بطری

سنت آیورودا (Ayurveda) سریلانکا که ریشه در طب سنتی و با الهام از انواع گیاهان دارد، در طول نسل‌های متفاوت به مردم این منطقه منتقل شده است و داروهای گیاهی، روغن‌های ضروری و محلول‌های خوراکی نتیجه این سنت است که در بطری‌های آیورودا به فروش می‌رسد. بنابراین همانطور که در بازارهای محلی جستجو می‌کنید، ترکیبات معطر این بطری‌ها به صدا در می‌آیند و شما را دعوت می‌کنند تا بخشی از میراث سلامتی را به عنوان سوغات سریلانکا به خانه ببرید.

تصویری از آیورودا

تصویری از شیشه‌های آیورودا

سنگ ‌های قیمتی سریلانکا؛ ترکیب سحر و زیبایی

اگر در بازارهای سریلانکا قدم بزنید، به طور حتم جذابیت مسحورکننده سنگ‌های طبیعی شما را میخکوب خواهد کرد؛ عناصری که به اعتقاد مردم این منطقه، اقبال و امنیت را برایتان به ارمغان می‌آورند. این سنگ‌های قیمتی از شهر باستانی آنورادهاپورا (Anuradhapura) استخراج شده‌اند و با هنر جواهرسازان محلی به قطعات نفیس جواهر تبدیل شده‌اند و شما می‌توانید آنها را به شکل حلقه، آویز، گوشواره و مواردی مانند آن به عنوان سوغات کشور سریلانکا تهیه کنید.

تصویری از سنگ‌های قیمتی سریلانکا

تصویری از سنگ‌های قیمتی سریلانکا

سوغاتی سریلانکا؛ توری و کتانی

شهر ساحلی گال (Galle) نه تنها جزو میراث جهانی یونسکو است، بلکه مرکزی برای خرید سوغاتی‌های ظریف مانند پارچه‌های توری و کتان هم هست. برای تهیه این سوغاتی‌ها پیشنهاد می‌کنیم بوتیک‌های جذابی را کاوش کنید که در خیابان‌های سنگفرش گال قرار دارند؛ جایی که هنرمندان ماهر داستان‌های سنتی را در رشته‌های تور و کتان می‌بافند. این سوغات سریلانکا، از رومیزی‌هایی با طراحی پیچیده گرفته تا لباس‌های ریز‌دوزی شده، ظرافت جاودانه میراث سواحل سریلانکا را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند یکی از بهترین یادگاری‌های این منطقه برای شما باشد.

نقاب های نمایشی؛ سوغات سنتی سریلانکا

هیچ بازدیدی از سریلانکا بدون تماشای فرم‌های رقص سنتی با ماسک‌های خاص، کامل نیست. این ماسک‌ها توسط افراد هنرمند در شهر آمبالانگودا ساخته شده‌اند و داستان‌های فولکلور، اسطوره‌شناسی و آیین‌های فرهنگی را روایت می‌کنند. هر کدام از ماسک‌ها نشان‌دهنده یک شخصیت هستند و می‌توانند آویز مناسبی برای دیوار خانه‌های شما باشند تا اجازه دهید ارواح سنت‌های سریلانکا در خانه شما به رقص درآیند.

نقاب‌های نمایشی سوغات سریلانکا

تصویری از نقاب‌های نمایشی

ادویه‌ها؛ ارزانترین سوغات سریلانکا

ادویه‌ها می‌تواند ارزان‌ترین سوغات سریلانکا و در عین حال دوست‌داشتنی‌ترین خرید شما باشند، چرا که به کمک آنها می‌توانید عطر و طعم غذاهای خود را خوشمزه‌تر کنید. اما بهترین ادویه‌هایی که در این کشور به فروش می‌رسند، کدام موارد هستند؟

دارچین سیلان، یک پیش‌درآمد شیرین

اگر وارد باغ‌های سریلانکا شوید، اولین نتی که به آرامی حواس شما را نوازش می‌کند، ملودی شیرین دارچین سیلان است. این ادویه لطیف که اغلب از آن به عنوان «دارچین واقعی» یاد می‌شود، در ترکیب بسیاری از غذاها و حتی چای سیلان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هل با آهنگ عجیب و غریب

با قدم گذاشتن در باغ‌های ادویه‌‌جات، هوا با جذابیت عجیب و غریب هل پر می‌شود. این ادویه مانند یک میان‌آهنگ اسرارآمیز، طعمی از پیچیدگی را به غذاهای سریلانکا اضافه می‌کند. نقش مهمی در غذاهای برنجی معطر و کاری جزیره دارد و هارمونی پیچیده‌ای از طعم‌ها را ایجاد می‌کند.

میخک با عطر تند

جوانه‌های گل خشک‌شده میخک با عطر تندشان، نت‌های جسورانه و کاریزماتیکی هستند که به غذاهای سریلانکا طعم بسیار متفاوتی می‌دهند و معمولا در کنار برنج دم‌کرده استفاده می‌شوند.

فلفل سیاه برای یک پایان آتشین

فلفل سیاه، نقش مهمی در تکمیل عطر و طعم مواد غذایی در آشپزی دارد و با فلفل سیاه سریلانکا، می‌توانید انواع پررنگ و قوی آن را تهیه کنید تا با افزودن به غذا در یاد و خاطره شما باقی بماند.

زردچوبه و نت‌های طلایی

در میان مجموعه باغ‌های ادویه، زردچوبه به عنوان نت طلایی ظاهر می‌شود و بوم آشپزی را با رنگ پر جنب‌و‌جوش خود کامل می‌کند. این ادویه که به‌خاطر طعم خاکی و کمی تلخش شناخته می‌شود، نه تنها رنگ، بلکه گرمای لطیفی به کاری‌ها و غذاهای برنجی سری ‌لانکا اضافه می‌کند.

تصویری از ادویه

تصویری از ادویه‌های سریلانکا

قیمت اجناس در سریلانکا

هزینه سوغات سریلانکا بسته به عواملی مانند نوع سوغاتی، کیفیت، محل خرید و حتی مهارت‌های مذاکره فردی که ما ایرانی‌ها به خوبی با آن آشناییم بسیار متفاوت خواهد بود. به طور حتم قیمت‌ اجناس در سریلانکا در مناطق توریستی یا مغازه‌های مجلل بالاتر از بازارهای محلی یا شهرهای کوچک‌تر است. بنابراین ما توصیه می‌کنیم از اطراف شهر خرید کرده، قیمت‌ها را مقایسه کنید و از تجربه کاوش در بازارها و مغازه‌های محلی لذت ببرید تا بهترین سوغاتی‌های سریلانکا را بیابید.

سوغاتی‌های سریلانکا

تصویری از سوغاتی‌های سریلانکا

پایان سفر به شهر سوغاتی‌های سریلانکا

امیدواریم در طول این نوشته که درباره سریلانکا کجاست و چه سوغاتی‌هایی دارد خسته نشده و تصمیم خود را برای انتخاب سوغات سریلانکا گرفته باشید. البته می‌دانیم در قلمرو مسحورکننده سوغاتی‌های سریلانکا، هر نوع زیورآلات، پارچه و سنگ قیمتی می‌تواند به داستانی تبدیل شود که از سنت، هنر و جادوی بی‌انتهای این سرزمین روایت‌ می‌کند؛ چه چای سیلان را در گوشه‌ای دنج بنوشید و چه خود را با جواهرات سنگی آراسته کنید، در نهایت این سوغاتی‌ها روح ملتی غرق در تاریخ و فرهنگ را حمل می‌کنند.

شما می‌توانید با خرید تور سریلانکا، از این جزیره زیبا دیدن کنید و سوغات سریلانکا را برای دوستان و عزیزان‌تان تهیه کنید. اما در پایان، خوشحال می‌شویم نظرات شما را بخوانیم و از تجربیات ارزشمند شما در این مسیر بیشتر بدانیم.  

سوالات متداول

۱- سوغات سریلانکا چیست؟

سوغات سریلانکا انواعی از محصولات محلی و هنرهای دستی را شامل می‌شود که به عنوان یادگاری از این کشور به جاهای مختلف جهان منتقل می‌شوند. یکی از سوغات مشهور سریلانکا، «چای سیلان» است که با کیفیت بالا و طعم خاص خود نظر جهانیان را جلب کرده است. همچنین، جواهرات زیبایی مانند ستاره سیلانی و جواهرات نیز جزو سوغات محبوب این کشور هستند.

۲- چه سوغات‌ معروف دیگری در سریلانکا وجود دارد؟

علاوه بر چای و جواهرات، سریلانکا با تولید کاج و محصولات چوبی هنری نیز شناخته می‌شود. محصولات چرمی سنتی، مانند کیف‌ها و کفش‌ها، نیز از جمله سوغات محبوب در بازارها و فروشگاه‌های محلی سریلانکا به‌ شمار می‌آیند. هنرهای دستی سریلانکا از جمله نقاشی‌های باتیک و مجسمه‌های سنگی نیز جزو میراث فرهنگی این کشور محسوب می‌شوند.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC