02145323 02191004043

مجسمه علی و نینو؛ داستان غم‌انگیز دو عاشق در باتومی

مجله گردشگری سپهران 01 اسفند ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

یکی از جاذبه‌های مهم و دیدنی گرجستان که هزاران گردشگر را در خود ذوب می‌کند، مجسمه علی و نینو است. این تندیس که به عنوان سمبلی بزرگ از عشق شناخته می‌شود، برای گردشگران و توریست‌ها روایتگر داستانی پرفرازونشیب از دنیای عشق و دلباختگی است. اگر به شنیدن داستان‌های عاشقانه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید درباره مجمسه علی و نینو در گرجستان بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

داستان علی و نینو؛ یک عاشقانه گرجستانی

هیچ‌کسی نمی‌داند اولین داستان عاشقانه کجا و میان چه کسانی رقم خورد و به دستان چه کسی به رشته تحریر درآمد؛ اما این را خوب می‌دانیم که عشق به هر شکلی که باشد جذاب و دلنشین است. یکی از جذاب‌ترین داستان‌های عاشقانه دنیا که امروز به شکل تندیسی زیبا و باشکوه درآمده، داستان علی و نینو است.

علی پسری 18 ساله از خانواده‌ای مسلمان و اشرافی است که در اوج جوانی و سرزندگی‌اش دل به دختر تاجری سرشناس به نام نینو بسته است. نینو دختری 17 ساله در یک خانواده ثروتمند و مرفه گرجی است که این روزها به همراه پدر خود برای تجارت عازم باکو شده است.

عشق علی و نینو به یکدیگر عشقی کاملاً دو طرفه و آتشین است؛ اما ظاهراً محبت و عشق این دو به یکدیگر بهانه خوبی برای یک وصال شیرین و بی‌دردسر نیست. علی و نینو علاوه‌بر داشتن اختلافات بزرگ مذهبی و اعتقادی، این روزها درگیر داستان برزگ‌تر و غم‌انگیزتری هستند؛ وقوع جنگ جهانی اول در دنیا سبب شده است تا آذربایجان و باکو دیگر آرامش و امنیت سابق را نداشته باشند. همین امر هم شرایط وصال علی و نینو را بیشتر از قبل با دشواری و مصیبت همراه می‌کند.

با مقاومت‌های زیاد علی و نینو و پشت‌سرگذاشتن هزاران مشکل ریز و درشت بالاخره وصال بین این دو جوان عاشق اتفاق می‌افتد؛ اما این وصال با مهاجرت علی و نینو به تهران همراه می‌شود. دلیل این مهاجرت هم هرج‌ومرج زیاد در باکو و فروپاشی بعد از انقلاب روسیه است. البته عمر مهاجرت علی و نینو به تهران بسیار کوتاه است؛ چراکه طی مدت زمان کوتاهی، آذربایجان به یک جمهوری مستقل تبدیل شده و دیگر شرایط برای برگشت این دو به خانه کاملاً مهیا می‌شود.

از آنجایی که روزگار همیشه برای خود بازی‌های پیچیده و ناجوانمردانه‌ای دارد، بازگشت علی و نینو با شروع دوباره جنگ همراه می‌شود. با کشته‌شدن علی در جنگ و خودکشی نینو به دلیل درد بزرگ فراق، داستان این دو عاشق و دلباخته به طرز غم‌انگیزی پایان پیدا می‌کند.

تصویری از مجسمه علی و نینو

تصویری زیبا از مجسمه علی و نینو

مجسمه عشق علی و نینو؛ از جاذبه های معماری باتومی

داستان واقعی علی و نینو آنقدر سوزناک و غم‌انگیز است که معمار و مجسمه‌سازی گرجستانی به نام Tamara Kvesitadze ایده طراحی و ساخت مجسمه علی و نینو را در باتومی اجرا می‌کند. این مجسمه که قلب هزاران گردشگر و توریست را به تسخیر خود درمی‌آورد، یکی از مهم ترین جاهای دیدنی باتومی است، ارتفاعی 7 متری دارد و از جنس فلز ضد زنگ است.

جنس فلزی تندیس علی و نینو شما را فریب ندهد؛ این دو مجسمه آنقدر با ظرافت و مهارت تمام طراحی و ساخته شده‌اند که گردشگران از هزاران فرسنگ‌ هم می‌توانند غم موجود در آن دو را کاملاً لمس کنند.

آنچه مجمسه علی و نینو را از سایر تندیس‌های عاشقانه متمایز می‌کند، قابلیت حرکت آن‌هاست. لحظه غروب که فرا می‌رسد داستان وصال و فراق این دو عاشق تازه آغاز می‌شود. مجسمه علی و نینو در زمانی مشخص به سمت یکدیگر به حرکت در می‌آیند. با شروع حرکت این دو تندیس، نورپردازی‌های زیبایی هم به ماجرا افزوده می‌شود و سبب جذابیت بیشتر آن می‌شود. زمانی که علی و نینو یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و به اصطلاح یکی‌شدن را در عالم عاشقی به زیباترین شکل ممکن به نمایش درمی‌آورند، نورپردازی‌ها قرمز رنگ می‌شوند. در مقابل، زمانی که تندیس علی و نینو در حال جدایی از یکدیگر هستند، نورپردازی‌ها نیز طیفی سردرنگ به خود می‌گیرد. کل این نمایش جذاب و دیدنی که تمام گردشگران حاضر در میدان باتومی را میخکوب خود می‌کند، چیزی حدود 10 الی 15 دقیقه طول می‌کشد.

عکس مجسمه علی و نینو

تصویری از مجسمه علی و نینو در شب

آدرس مجسمه علی و نینو در باتومی

مجسمه علی و نینو در باتومی گرجستان طراحی و ساخته شده است. این مجسمه زیبا و باشکوه در معروف‌ترین پارک باتومی یعنی پارک میراکل قرار دارد. برای رفتن به این پارک کافی است ابتدا به سمت خیابان روستاولی حرکت کنید و سپس وارد خیابان گوگهاباشویلی شوید. زمانی که وارد این خیابان می‌شوید، با تقاطعی دایره‌ای شکل مواجه خواهید شد. از این تقاطع عبور کنید و به حرکت‌تان ادامه دهید تا چرخ و فلک کیمپینسکی را مشاهده کنید. در 100 متری این چرخ‌وفلک مجسمه علی و نینو خودنمایی می‌کند.

زمان بازدید از مجسمه علی و نینو

مجسمه علی و نینو که با لقب جادوی وصال هم شناخته می‌شود، از تفریحات شبانه باتومی محسوب می‌شود که هر شب از ساعت 9 تا 12 شب، با نورپردازی‌های رمانتیک و مهیج خود، صحنه‌ای از یک عشق ماندگار را به نمایش می‌گذارد. اگر شما هم می‌خواهید تماشگر این قاب زیبا و جادویی باشید، بهتر است قبل از شلوغ‌شدن میدان، حوالی ساعت 7 خود را به پارک میراکل برسانید.

عکس علی و نیو مجسمه

تصویری از مجسمه علی و نینو

تندیس علی و نینو؛ روایتگر داستانی غم‌انگیز از وصال و فراق

پشت هر جاذبه دیدنی و مشهوری یک داستان بسیار مهم و شنیدنی پنهان شده است که دانستن آن به درک ارزش بیشتر آن جاذبه کمک می‌کند. تندیس علی و نینو از جمله همین جاذبه‌هاست که اگر ساعت‌ها در وصف زیبایی و جذابیت آن صحبت کنیم باز نمی‌توانیم حق مطلب را درباره آن به جا آوریم. شاید بهتر باشد با خرید تور باتومی سفری به این شهر زیبای گرجستان داشته باشید تا از نزدیک، شکوه این جاذبه جهانی را لمس کنید.

سؤالات متداول:

۱- مجسمه علی و نینو در کجاست؟

این مجمسه عاشقانه زیبا در باتومی گرجستان قرار دارد و یکی از دیدنی های جذاب این شهر محسوب می‌شود.

۲- زمان بازدید از مجسمه علی و نینو چه ساعتی است؟

شما می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 12 شب از این مجسمه زیبا دیدن کنید.

مقالات پربازدید
6Ldba1kbAAAAAFW1hzLdX0ZfQIJlcvA7ZhgN2PFC